אמרסון רוכשת את NI תמורת 8.2 מיליארד דולר במזומן

17 אפריל, 2023

העיסקה נחתמה לאחר מאבק ממושך, שבמהלכו ניסתה אמרסון לבצע השתלטות עויינת. נועדה לתמוך בכניסתה האסטרטגית לתחומי האוטומציה והרובוטיקה

בתמונה למעלה: מנכ”ל NI אריק סטארקלוף (מימין) ומנכ”ל אמרסון לאל קרסנבאי

חברת אמרסון (Emerson) האמריקאית, שהיא אחת מחברות מוצרי החשמל והאלקטרוניקה הוותיקות בעולם (הוקמה בשנת 1890), חתמה על הסכם מחייב לרכישת חברת National Instruments מאוסטין, טקסס, תמורת כ-8.2 מיליארד דולר במזומן. שווי החברה נקבע על בסיס מחיר מניה של 60 דולר, המעניק לבעלי המניות פרימיום של 49% ממחיר המנייה בינואר 2023.. אמרסון מחזיקה כיום בכ-2% ממניות NI שאותן היא רכשה במחצית 2022 לפי מחיר מניה של 36.8 דולרים.

שתי החברות נמצאות בתהליך מיקוד חדש

העיסקה אושרה על-ידי הדירקטוריונים של שתי החברות, וצפויה להסתיים במחצית הראשונה של 2024. מנכ”ל NI, אריק סטארקלוף, אמר שהעיסקה היא ביטוי להצלחת תהליך המיקוד האסטרטגי של NI שבוצע בשנה באחרונה, שעיקרו הגדרתה כחברה הממוקדת בעיקר בתחום התוכנה. "אנחנו מאמינים שאמרסון תסייע לנו לחזק את NI כספקית מובילה של מערכות צב"ד אוטומטי מקושרות". בשנה האחרונה הסתכמו מכירות התוכנה בכ-20% מכלל המכירות של NI.

חברת אמרסון מתמקדת בעיקר בתחומי התוכנה ומערכות ההספק והבקרה התעשייתיות. היא מעסיקה כ-85,000 עובדים, ומכירותיה בשנת 2022 הסתכמו בכ-19.6 מיליארד דולר. העיסקה היא תוצאה של החלטת אמרסון לבצע כניסה אסטרטגית לתחום האוטומציה והרובוטיקה, שבו היא זקוקה לנכסים של NI, הנחשבים למובילים בתחומי השבבים, התעשייה והרכב.

נסיון השתלטות עויינת

חברת NI הוקמה ב-1977 ועוסקת בפיתוח ואספקת פתרונות בדיקה ומדידה, מערכות איסוף מידע ומערכות צב”ד אוטומטי. מוצר הדגל המוכר ביותר של החברה הוא LabVIEW – פלטפורמה וסביבת פיתוח לתכנות בשפה חזותית, המיועדת בעיקר לציוד מדידה ממוחשב ורובוטים. החברה מעסיקה כ-7,000 עובדים ומכירותיה בשנת 2022 צמחו ב-13% להיקף של כ-1.66 מיליארד דולר.

העיסקה נחתמה לאחר מאבק ממושך, שהחל בנסיון השתלטות עויינת של אמרסון, שנדחה על-ידי דירקטוריון NI. במאי 2022 רכשה אמרסון מניות של NI והגישה הצעת רכש לפי מחיר מניה של 43 דולר. ההצעה נדחתה על-ידי NI ובתגובה עידכנה אמרסון את הצעתה ל-7.6 מיליארד דולר (מחיר מניה של 56 דולר). דירקטוריון NI הבין שהוא נתון תחת מתקפה, ובינואר 2023 הוא אימץ פרוטוקול מסוג "גלולת רעל" שנועד למנוע השתלטות עויינת על החברה.

במסגרת הזאת אומצה "תוכנית זכויות" למשך 12 חודשים שבמהלכה יכולים בעלי המניות הקיימים של החברה לרכוש מניות נוספות שהחברה תקצה, במחצית ממחירן בשוק (50%), במידה וגורם חיצוני ירכוש 10% או יותר ממניות החברה. נשיא ומנכ”ל אמרסון, לאל קרסנבאי, שלח מכתב לבעלי המניות והודיע להם שאמרסון "מוכנה להיכנס מיידית למשא ומתן עם הדירקטוריון ולהגיע להסכם שייתן לבעלי המניות רווח מיידי מצויין”. ההודעה השבוע מלמדת שהמהלך שלו הצליח.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Test & Measurments , חדשות , מיזוגים ורכישות , ציוד בדיקה

פורסם בתגיות: מיזוגים ורכישות , נשיונל אינסטרומנטס