טלסיס במו"מ לרכישת כל מניות ואריסייט

14 אוגוסט, 2023

מחזיקה בכ-70% ממניות יצרנית כרטיסי ה-SoM הישראלית. הקימה צוות משא ומתן במטרה לרכוש את כל מניות ארלדן טכנולוגיות והעובדים. בפברואר 2023 השיגה ואריסייט שווי שוק של כ-1.5 מיליארד שקל

בתמונה למעלה: אוהד יניב, מנכ"ל ואריסייט. "בשוק שלנו אי-אפשר להסתמך על קבלנות משנה". צילום: Techtime

דירקטוריון חברת טלסיס (Telsys) מינה צוות של שלושה דירקטורים לצורך ניהול משא ומתן מול ארלדן טכנולוגיות ובעלי המניות בחברת ואריסייט, במטרה לרכוש את כל מניות ואריסייט ולהחזיק ב-100% ממניותיה. חברת ואריסייט ׁׁ(Variscite) מלוד עוסקת בפיתוח וייצור מודולים ממוחשבים (System on Modules) להטמעה במערכות הלקוח, ערכות פיתוח וכרטיסי הרחבה. כיום החברה מעסיקה יותר מ-100 עובדים. החברה ממוקדת בלקוחות מהשוק התעשייתי והרפואי, ופועלת במתכונת של יצרנית אלקטרוניקה קלאסית ומייצרת את הכרטיסים במפעלה בקריית גת.

המהלך ישנה את אופייה של חברת טלסיס, אשר תיהפך לחברה שבעיקרה היא חברת מו"פ וייצור, ופחות חברה הפועלת בשוק הפצת הרכיבים: בשנת 2022 הסתכמו מכירות ואריסייט כ-324.7 מיליון שקל, ואילו מכירות טלסיס עצמה הסתכמו בכ-108.4 מיליון שקל בלבד. כיום מחזיקה טלסיס בכ-70% ממניות ואריסייט והשאר נמצאות בידי ארלדן (כ-21%) והעובדים. במידה והעיסקה עם ארלדן תתבצע, תחזיק טלסיס בכ-93% ממניות ואריסייט, ואז היא תציע לעובדי ואריסייט להצטרף אל העיסקה ולמכור לה את אחזקתם בחברה, כך שהיא תגיע לשיעור אחזקה של 100%.

ראוי לציין שחברת ארלדן החזקות (החברה האם של ארלדן טכנולוגיות) מחזיקה כיום בכ-26% ממניות טלסיס, אשר נסחרת בבורסת תל אביב לפי שווי שוק של כ-1.64 מיליארד שקל (כמעט כפול משווייה באוגוסט 2022). השלמת העיסקה תהיה סיומו של מהלך איטי וסבלני של צבירת מניות ואריסייט לאורך השנים. טלסיס ביצעה את השקעתה הראשונה בוואריסייט בשנת 2014, כאשר היא רכשה כ-32% מהמניות תמורת 8.3 מיליון שקל. מאז היא מגדילה בצעדים קטנים ובהתמדה את חלקה בחברה. המהלך האחרון בוצע בפברואר 2023 שבמסגרתו היא רכשה כ-1.68% ממניות ואריסייט תמורת 25.078 מיליון שקל. כלומר, ואריסייט השיגה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד שקל.

ואריסייט מפעילה מספר קווי SMT במפעל הייצור בקרית גת
ואריסייט מפעילה מספר קווי SMT במפעל הייצור בקרית גת

מנכ"ל ואריסייט ב-13 השנים האחרונות, אוהד יניב, הסביר ל-Techtime שהחברה פועלת בשוק ייחודי שאין בו ענקים דומיננטיים. יניב: "הענקים אוהבים לייצר מוצרים אחידים בכמויות גדולות של כמיליון יחידות. הלקוחות שלנו רוכשים מוצרים בכמויות של כמה מאות עד כמה עשרות אלפי יחידות בשנה. הם גם זקוקים לליווי טכנולוגי. השוק שלנו בנוי מאלפי לקוחות בעלי התמחויות מיוחדות, ולכן הוא פחות מעניין את הענקיות. בעבר ניסו חברות ענק לייצר כרטיסי SoM במחיר אטרקטיבי, אולם הן תמיד נכשלו.

"אנחנו מתבססים על מעבדים מבוססי Arm של NXP ושל Texas Instruments, ומתחייבים לזמינות ולאורך חיי מוצר ארוכים. חברת NXP למשל, מתחייבת לספק את המעבדים לפחות 15 שנים. במקביל, אנחנו מתחייבים לספק כרטיסי NXP לכל אורך אותה התקופה, ולבצע את כל ההתאמות וכל העידכונים כדי לספק ללקוחות כרטיס תואם לחלוטין לכרטיס המקורי שהוא רכש. כיום אנחנו מוכרים בעולם כיצרנית SoM גדולה המופצת בין השאר על-ידי חברת  Arrow העולמית".

מדוע החלטתם לבצע ייצור עצמי?

"הגענו למסקנה שאתה לא יכול לייצר מוצר כמו שלנו בכמויות של מאות אלפי יחידות ולהיות תלוי בקבלן חיצוני. הייצור העצמי מאפשר לנו לשלוט באופטימיזציה של המוצר ובהגדרת רמת האיכות. אנחנו מייצרים להזמנה – לא למלאי – ולמרות שהמוצרים שלנו גנריים, יש בהם מרכיב גדול מאוד של מודולריות המאפשר ללקוח לתפור את המוצר לצרכיו. אי-אפשר לעשות את זה באמצעות קבלנות משנה. תשתית הייצור שלנו מתבססת על מספר קווי SMT, כאשר אנחנו שומרים על רמת רזרבת ייצור של 25%-30% כדי להתמודד עם צרכים פתאומיים".

"העובדה שאנחנו מייצרים את הכרטיסים בעצמנו איפשרה לנו להתמודד עם המחסור ברכיבים בשנות הקורונה, ולסייע ללקוחות שלנו להמשיך ולתפקד גם בחודשים הקשים ביותר. צריך לזכור שבכרטיס ממוצע שלנו יש 300-500 רכיבים ואנחנו מבצעים בדיקות מלאות, כולל בדיקה פונקציונלית של כל כרטיס. לכן גם אין כוונה להוציא את הייצור מהחברה בעתיד – ואריסייט היא חברת High Mix Low Volume מובהקת. היום אנחנו אפילו מגדילים את המלאים שלנו – כדי שנוכל להיכנס למשבר הבא במצב יותר טוב מאשר נכנסנו למשבר הקודם".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , ייצור וקבלנות משנה , מחשבים ומערכות משובצות , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: ואריסייט , טלסיס , תעשייה ישראלית