התייצבות שוק הרכיבים הקפיצה מכירות טלסיס

5 ספטמבר, 2023

"הפקק השתחרר". המכירות במחצית הראשונה של 2023 הסתכמו בכ-276.5 מיליון שקל, בהשוואה לכ-166.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. מכירות החברה הבת ואריסייט צמחו ב-73% להיקף של כ-203.7 מיליון שקל

בתמונה למעלה: קו ייצור הכרטיסים של ואריסייט בקרית גת. צילום: Techtime

במחצית הראשונה של שנת 2023 צמחו המכירות של חברת טלסיס (Telsys) בעשרות אחוזים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, והסתכמו בכ-276.5 מיליון שקל, בהשוואה לכ-166.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. המכירות של מגזר הפצת הרכיבי צמחו בכ-49% והסתכמו בכ-72.7 מיליון שקל. המכירות של מגזר ה-SoM (כרטיסי מחשב המיוצרים בארץ על-ידי החברה הבת ואריסייט) צמחו ב-73% והסתכמו בכ-203.7 מיליון שקל. הרווח הגולמי של החברה צמח ב-82% והסתכם בכ-129 מיליון שקל, בהשוואה לרווח גולמי של כ-65.6 מיליון שקל אשתקד.

בשיחת הוועידה עם משקיעים הסביר מנכ"ל טלסיס, שיבי דקל,  שהחברה הצליחה להגדיל את מכירות מגזר ההפצה בזכות ביקוש מוגדל בשוק ובעקבות השיפור בזמני האספקה של רכיבים. לדבריו, הרבה מהסחורות במחצית הראשונה הגיעו לפני הצפוי והגדילו את מחזור המכירות. תופעה דומה התחוללה בעסקיה של חברת ואריסייט (Variscite), אשר כ-71% ממניותיה נמצאות בידי טלסיס. "הפקק השתחרר", אמר המנכ"ל אוהד יניב. "ברוב המוצרים הצטמצמו זמני האספקה, ומבחינתנו סוגיית המחסור הרכיבים הפסיקה להיות גורם מעכב".

הלקח שנילמד בתקופת המחסור, הופך לאסטרטגיית הצטיידות, כפי שעולה מסוגיית רכיבי הזיכרון: "ראינו שיפור בריווחיות של ואריטסיייט נבע מירידה גדולה בתמחור של רכיבי זכרון. הירידה הזאת התחילה במחצית השנייה של 2022 ונמשכה למחצית הראשונה של 2023. מדובר בסעיף משמעותי המהווה 20%-25% אחוז מעלות חומר הגלם. להערכתנו מחירי הזיכרונות צפויים להתאושש בסוף 2023 או בתחילת 2024. כבר היום חלק מיצרני הזכרונות מצמצם את נפח הייצור כדי להתאים את ההיצע לביקוש. לכן אנחנו מנסים לנרמל את העלייה הצפוייה במחיר, באמצעות הגדלת המלאי של רכיבי זיכרון".

חברת ואריסייט ׁׁמלוד עוסקת בפיתוח וייצור מודולים ממוחשבים (System on Modules) להטמעה במערכות הלקוח, ערכות פיתוח וכרטיסי הרחבה. כיום החברה מעסיקה יותר מ-100 עובדים. היא ממוקדת בלקוחות מהשוק התעשייתי והרפואי, ופועלת במתכונת של יצרנית אלקטרוניקה קלאסית ומייצרת את הכרטיסים במפעלה בקריית גת. בתחום הזה רוב הלקוחות הם שמרניים יחסית: זמני הפיתוח נמשכים שין שנה לשנתיים בשוק התעשייתי ולעתים גם ארבע וחמש שנים אצל הלקוחות מהשוק הרפואי. לאחר מכן, המוצרים נמצאים תקופה ארוכה בשוק, לעתים 10-15 שנה.

התעשייה עדיין רחוקה מ-AI

יניב הסביר שמדובר בשוק יציב שאינו ממהר לאמץ טכנולוגיות מתקדמות, כמו בינה מלאכותית למשל. "קיימים שינויים הדרגתיים בשוק, כמו למשל עלייה בהזמנות למוצרים בתחום הטעינה החשמלית לכלי-רכב, אולם צריך לזכור שיש סגמנטים רבים בתעשייה שעוד לא עשו את הקפיצה של חיבור מוצריהם ל-Wi-Fi ולמסך המגע. אומנם יש לנו כבר שני מוצרים בשוק עם יכולת בינה מלאכותית מובנית בתוך השבב של NXP, ובעתיד צפויים לצאת מוצרים נוספים, אבל להערכתנו ההשפעה של ה-AI על התעשייה היא עדיין קטנה יחסית. אנחנו לא רואים שינוי דרמטי בדרישה ליכולות בינה מלאכותית".

הוא צופה המשך הצמיחה במכירות, בין השאר בזכות תמחור ייחודי של החברה בתחום כרטיסי המחשב: "המתחרות הגדולות שלנו הן בדרך-כלל חברות שיש להן מגוון גדול מאוד של מוצרים, ולכן הם פחות גמישים ונאלצים לספוג תקורה גבוהה. בניגוד לכל יצרני הכרטיסים, אנחנו מאפשרים ללקוחות לתפור את המוצר לצרכים הספציפיים שלהם. הם יכולים לבחור במאות קונפיגורציות שונות שיש לכל מוצר, גם בהזמנות קטנות של 100 יחידות, או אפילו יחידות בודדות כאשר מדובר בהזמנה לצורכי פיתוח.

הדבר מאפשר ללקוח לוותר על אלמטים שהוא לא צריך, כמו למשל זיכרון מיותר, כרטיס תקשורת שלא יהיה בשימוש וכדומה, על-ידי כך לקבל תמחור טוב יותר. רוב יצרנים הגדולים לא מעניקים את הגמישות הזאת. כבר מהיום הראשון של פעילות החברה בנינו מערך תפעולי המאפשר לבצע את הדבר הזה גם ברמת הרכש, גם ברמת הייצור וגם ברמת הבדיקות הסופיות".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחשבים ומערכות משובצות , רכיבים , שיווק והפצה , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: ואריסייט , טלסיס , רכיבים , שיווק והפצה