הרחפן האוטונומי של איירובוטיקס קיבל רישיון הטסה מה-FAA

20 ספטמבר, 2023

זהו הרחפן השני בלבד שמקבל רישיון כזה, והוא יאפשר לגופים כמו משטרה, כיבוי אש וחירום והצלה להשתמש בו בהליך פשוט ומהיר יותר

הרחפן האוטונומי Optimus-1EX של חברת איירובוטיקס (Airobotics) הישראלית קיבל תעודת "רישיון סוג" (type certification) מרשות התעופה הפדראלית (FAA). זהו הרחפן השני בלבד בארצות הברית שמקבל רישיון מסוג זה מצד ה-FAA, וזאת לאחר שבחודש מרץ קיבל רחפן שליחויות של חברת Matternet רישיון דומה.

קבלת הרישיון מהווה את סיומו של תהליך רגולטורי ממושך מול ה-FAA, שארך כ-4 שנים וכלל מבדקים רבים שנועדו לוודא את בטיחותו של הכלי. במרץ 2022 קבע ה-FAA את קריטריון "כשירות הטיסה" עבור Optimus-1EX, וקבלת הרישיון כעת מהווה את החותמת כי הרחפן עמד בקריטריון. הרישיון שקיבלה איירובוטיקס מתיר לרחפן לטוס באזורים אורבניים מעל ריכוזי אוכלוסייה, לחצות מעל כבישים בינעירוניים ולטוס מעבר לקו הראייה של מפעיל. היתרים אלה למעשה מאפשרים לממש את יכולותיו הטכנולוגיות הגבוהות של הרחפן.

אופטימוס הוא רחפן אוטונומי המיועד לביצוע משימות עבור גופי ביטחון הציבור ותגובה ראשונה כמו משטרה, כיבוי אש וחירום והצלה. בשל המגבלות הרגולטוריות המחמירות על הפעלת רחפנים אוטונומיים בסביבות אורבניות, שאליהן מיועד הרחפן של איירובוטיקס, פעילותה המסחרית של החברה בארצות הברית היתה מוגבלת מאוד, וזאת מאחר שכדי להפעילו היה צורך לקבל פטור מיוחד מה-FAA עבור כל מקרה ומקרה.

ניתן למהשיל במידה מסוימת את קבלת הרישיון לקבלת אישור FDA לתרופה כלשהי, כאשר כעת לקוחות פוטנציאליים יוכלו להשמיש את הרחפן של איירובוטיקס, במסגרת הגדרות הרישיון, בהליך פשוט ומהיר יותר מול ה-FAA.

הרחפן של איירובוטיקס מיועד לעמוד בתנאי סביבה תובעניים ופועל באופן אוטונומי לחלוטין. הוא מנווט את מיקומו בדיוק של 1 ס”מ ומסוגל לצאת לביצוע משימה באופן אוטונומי ולחזור עצמאית אל נקודת העגינה לצורך הטענת מצברים. בנקודת העגינה הוא גם יכול לבצע באופן אוטונומי תהליך מלא של החלפת מצבר ושל החלפת מטעדים.

בשיחה עם Techtime, הסביר סמנכ"ל השיווק והמוצר של איירובוטיקס, איתן רוטברג כי כיום יש גישה של שימוש ברחפנים כ'מגיבים ראשונים'. "בארצות הברית ראשי עיר נמדדים על פי זמני תגובה לאירועי חירום.הרחפן שלנו מאפשר לבצע את המשימות הללו ללא צורך בשליחת שוטר לזירה עם הרחפן כדי להפעילו. הרחפנים שלנו ממריאים, טסים וחוזרים לבסיסם באופן עצמאי. הלקוחות שלנו באמירויות, למשל, משתמשים בו כמענה לאירועי חירום בסביבות מורכבות והם מאוד שבעי רצון. הרישוי החדש יאפשר לגופים בארצות הברית להשתמש ברחפן מסביב לשעון ולהוציא עשרות גיחו

בשנה שעברה דיווחה איירובוטיקס כי גוף ממשלתי מאיחוד האמירויות הצטייד במספר רחפני Optimus-1EX, וזאת כחלק מתוכנית רב-שלבית של הגוף הממשלתי להצטייד בכ-20 מערכות עד שנת 2025 לצורך הקמת תשתית עירונית של רחפנים אוטומטיים למטרת קיצור זמן התגובה של כוחות הצלה וביטחון וכן למימוש יישומי עיר חכמה. לדברי איירובוטיקס, צי כזה יכול להחליף טייסת מסוקים משטרתית יקרה ומורכבת לתחזוקה ותפעול.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , רחפנים

פורסם בתגיות: FAA , איירובוטיקס