תעשיית הייצור במלחמה: חשש ממשבר בשרשרת האספקה

16 אוקטובר, 2023

"המדינה צריכה לספק ליווי למשאיות שיגיעו למפעלים. זהו חלק מהמאמץ המלחמתי". בתעשייה גם חוששים מפגיעה בתובלה האווירית שתשפיע על ההגעה של חומרי גלם ורכיבים לצורך ייצור אלקטרוני

מהדיווחים הראשונים שהגיעו ל-Techtime עולה שרוב מפעלי האלקטרוניקה ממשיכים לייצר, כולל מפעלים באופקים והמפעלים בצפון. ניסטק גולן ממשיך לפעול ומייצר מערכות צבאיות ומערכות רפואיות. מהחברה דיווחו שעברו למשמרות ארוכות של 10 ו-12 שעות, כדי לפצות על מחסור בעובדים שגוייסו בצו 8. הבעייה הגדולה ביותר שמתחילה להסתמן היא בתחום הלוגיסטיקה והיכולת לספק חומרי גלם למפעלים. מנהל הפיתוח העסקי של אחת מחברות הייצור הגדולות ביותר בישראל, אמר שיש צורך לאבטח את משאיות התובלה אשר מביאות חומרי גלם למפעלי החברה בדרום.

"המדינה צריכה לספק ליווי למשאיות שיגיעו למפעלים. זהו חלק מהמאמץ המלחמתי". להערכתו, הביטול של טיסות רבות לנתב"ג עדיין לא משפיע על שרשרת האספקה, "אבל אם הנושא לא יטופל תיווצר כאן בעיה. המדינה צריכה לשים יד על נושא חומרי הגלם". הדבר כבר מורגש בחלק מהמפעלים. בשבוע שעבר פגע טיל במפעל מזגנים של אלקטרה בראשון לציון. הפגיעה לא היתה חמורה ולא גרמה לנזקים בתשתית הייצור. אולם עובדים במפעל סיפרו ל-Techtime שהשבוע המפעל נכנס להשבתה זמנית, עקב הקושי לקבל רכיבים עבור מערכות האלקטרוניקה הנמצאות בתוך המזגנים.

נקודת התורפה: תובלה אווירית

בינתיים בעיית התובלה האווירית מגיעה מכיוון אחר. לאחר פרוץ המלחמה מתבצעת התובלה לתעשייה בעיקר על-ידי אל על, ק.א.ל – קווי אוויר למטען, וחברת DHL. לדברי הבכיר שביקש להישאר בעילום שם, "קיבלנו הודעה שהחברות ק.א.ל ואל על העלו ב-50% את מחירי התובלה האווירית. דוברת אל על, עפרי אילן, מסרה בתגובה שהמציאות שונה. "דווקא חתכנו את המחירים. קיבלנו פניות רבות מתעשיינים, ובעקבותיהם הורדנו ביום ד' את מחירי התובלה לתעשייה לכשליש מהמחיר שלפני המלחמה".

לדבריה, חלק מהמשלחים סבורים שהמחירים עלו מכיוון שהם משלחים זמניים. "ההסכמים בתחום הזה הם ארוכי טווח ומחייבים. אבל משלח מזדמן מקבל מחיר גבוה יותר מכיוון שזה מחוץ להיערכות של המערך הלוגיסטי. כיום, בגלל שחברת אל על היא מהבודדות המבצעות משלוחים לתעשייה, פונים אלינו משלחים זמניים רבים שלא מכירים את המחירים". לא ניתן היה להשיג את תגובת ק.א.ל. אלא שהבעייה אינה רק מחירים: חברת ישראייר דיווחה בהודעה מיוחדת לבורסה שחלק מטייסיה גוייסו בצו 8. עדיין לא ברור האם הגיוס משפיע גם על חברת אל על, אבל המשך הלחימה עשויה לפגוע ביכולתה להפעיל טיסות מטען, בין השאר מכיוון שייתכן שחלק מהטיסות ישמשו לתובלה צבאית דחופה, ולא ותובלה תעשייתית.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מלחמה 2023 , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: ייצור , שרשרת אספקה