אלקטריאון מסרה את מסוף האוטובוסים האלחוטי הראשון בעולם

22 נובמבר, 2023

המסוף החשמלי יטעין 30 אוטובוסים בקו סדיר. ישמש את חברת אלקטרה אפיקים במרחב פתח-תקווה ראש העין. מניית החברה זינקה ב-10%. הסכם בשבדיה לפיילוט הטענת משאיות בזמן שהן ממתינות להעמסת סחורה

בתמונה למעלה: מסוף האוטובוסים בראש העין הכולל גם את מערכות הטעינה האלחוטית

חברת אלקטריאון וויירלס (Electreon) מבית ינאי השלימה את פרוייקט מסוף הטעינה האלחוטית של חברת האוטובוסים אלקטרה אפיקים, ומסרה אותו לחברה. להערכתה מדובר במסוף האוטובוסים הראשון בעולם המאפשר טעינה אלחוטית של אוטובוסים לאורך כל שעות היממה, אשר יהיה בשימוש שירותי תחבורה ציבורית סדירים. ההיקף הכספי של הפרוייקט נאמד בכ-6.5 מיליון שקל, שמתוכם החברה תכיר בהכנסה של 5.8 מיליון שקל כבר בשנת 2023. השאר (700 אלף שקל) ישולמו בתשלומים תמורת שירותי תוכנה, תפעול ותחזוקה.

במקביל להתקנת תשתית הטעינה בחניון אלקטרה אפיקים, אלקטריאון גם שילבה את רכיב הטעינה האלחוטית בכ-30 אוטובוסים של אפיקים, אשר מתוכננים להשתלב בקווים הסדירים של החברה במרחב פתח-תקווה ראש העין. אלקטריאון מסרה שהתקנת המרכיב נעשה אצל יצרניות האוטובוסים (Higer , Ankai ו-Sunwin ) והם יצאו מהמפעל כשהם כוללים את רכיב הטעינה האלחוטית של החברה. "מהלך שעשוי לבסס את מעמד האוטובוס החשמלי האלחוטי כמוצר מדף אצל היצרניות האלה". ראוי לציין שהחברה מבצעת כיום פרוייקט דומה גם עם חברת האוטובוסים דן תחבורה, אשר מתכננת להפעיל בשלב הראשון 200 אוטובוסים חשמליים בעלי יכולת טעינה אלחוטית.

18 פרוייקטים בעולם

מערכות הטעינה האלחוטית של החברה מופיעות בתצורה סטטית, כמו בחניון אפיקים, ובתצורה ניידת שבה הרכב נוסע לאורך כביש שבו מוטמנים מטענים אלחוטיים, ותך כדי נסיעה הוא מטעין את הסוללות שלו. במצגת למשקיעים מחודש ספטמבר 2023, הסבירה החברה שטעינה אלחוטית, ניידת וסטטית, מתגברת על מספר בעיות המטרידות את שוק הרכב החשמלי, כמו למשל העלות הגבוהה של המטענים החשמליים, הנזקים הנגרמים לסוללות המבצעות טעינות מהירות, זמני ההמתנה הארוכים בעמדות הטענה ועוד. להערכתה, הטענת 1,000 אוטובוסים באזור תל אביב באמצעות עמדות סטטיות ומספר קילומטרים של כביש חשמלי, תעניק להם מרחק נסיעה בלתי מוגבל וחיסכון של כ-70 מיליון דולר בשנה.

הדמיית טעינת משאית במהלך ההמתנה להעמסת סחורה. הפיילוט בשבדיה יתחיל ב-2024 ויימשך 24 חודשים
הדמיית טעינת משאית במהלך ההמתנה להעמסת סחורה. הפיילוט בשבדיה יתחיל ב-2024 ויימשך 24 חודשים

כיום החברה מבצעת 18 פרוייקטים בעולם בהיקף כולל של כ-80 מיליון שקל, בהם חוזים חתומים לפריסת כביש חשמלי ב-8 מדינות בהיקף כולל של כ-48 מיליון שקל. במקביל לתחבורה הציבורית, יש לה הסכם לשיתוף פעולה עם טויוטה ודנסו לפיתוח ערכת טעינה חשמלית ניידת לכלי רכב פרטיים. במסגרת הזאת החברות מפתחות שני פתרונות במקביל: ערכה שניתן להוסיף למכוניות חשמליות קיימות, וערכה אשר תשולב במכוניות של טויוטה כבר בשלב הייצור.

השבוע (יום ג') היא דיווחה על הסכם מסחרי עם חברת הלוגיסטיקה השבדית  BDX Företagen לפיתוח עמדת טעינה אלחוטית סטטית עבור צי משאיות התובלה של החברה. החברות יתקינו מתקני טעינה תת קרקעיים באתרי ההעמסה של החברה. המטרה היא שהמשאיות יטעינו את הסוללות שלהן במהלך ההעמסה והפריקה של סחורה באתרים הלוגיסטיים של BDX.

אלקטריאון מסרה שפרוייקט הפיילוט יתחיל לפעול כבר באביב 2024 ויימשך 24 חודשים. במהלכו גם תודגם היכולת של המערכות לפעול בתנאי קור קיצוניים של מינוס 20°C. חברת אלקטריארון נסחרת בבורסה בתל אביב. בעקבות השלמת פרוייקט אלקטרה אפיקים, זינקה מנייתה ביותר מ-10% והיא נסחרת כעת לפי שווי שוק של כ-700 מיליון שקל.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: אלקטריאון , טעינה אלחוטית , רכב חשמלי