טכנולוגיית הטעינה האלחוטית של אלקטריאון תהפוך לתקן הבינלאומי של SAE

28 נובמבר, 2023

התקן מתייחס לתהליך המיצוב בין הסליל בכביש לבין הסליל ברכב כדי להבטיח טעינה אופטימלית. SAE: "החוליה החסרה למסחור טעינה אלחוטית של כלי רכב חשמליים"

בתמונה למעלה: מסוף האוטובוסים בראש העין הכולל גם את מערכות הטעינה האלחוטית

ארגון התקינה הבינלאומי SAE International בחר במרכיב מהותי בטכנולוגיית הטעינה האלחוטית של חברת אלקטריאון (Electreon) הישראלית כבסיס לתקן הבינלאומי המסדיר את האופן שבו מתבצעת טעינה אלחוטית של כלי רכב חשמליים. SAE הוא ארגון מקצועי, שבסיסו בפנסילבניה, שעוסק בגיבוש תקנים לעולמות הרכב, התחבורה והתעופה. התקן  החדש, SAE J2954, גובש על ידי צוות משימה שכלל נציגים של יצרניות רכב, ספקיות מערכות (Tier-1) וספקיות של טכנולוגיות לטעינה אלחוטית.

התקן החדש מתייחס לתהליך המיצוב (alignment) שבין הסליל הטמון בכביש ומייצר את השדה החשמלי, לבין הסליל הקולט, המצוי  ברכב וטוען את הסוללה. ככל שתהליך המיצוב מתבצע באופן אופטימלי יותר, כך גם הטעינה עצמה תתבצע באופן יעיל יותר. הטכנולוגיה של אלקטריאון, שנבחרה לשמש בסיס לתקן, נקראת Differential Inductive Positioning System (DIPS), והיא משתמשת במאפיינים של השדה המגנטי כדי להנחות את המיצוב בין הסלילים באופן אופטימלי. התהליך גם כולל אופטימיזציה, אימות ובדיקה.

יו"ר צוות המשימה של SAE, ג'סי שניידר, אמר: "טעינת כלי רכב חשמליים צריכה להיות פשוטה כמו להחנות את הרכב במקום הנכון. התקן החדש מאפשר זאת. טכנולוגיית DIPS מאפשרת טעינה אלחוטית חלקה ואוטומטית בכל מזג אוויר. זו החוליה החסרה למסחור טעינה אלחוטית. התקן יהיה זמין כעת להקמת תשתית טעינה אלחוטית ציבורית."

בשבוע שעבר דיווחה אלקטריאון כי השלימה את הפריסה של מסוף טעינה אלחוטית בעבור חברת האוטובוסים אלקטרה אפיקים. להערכת אלקטריאון, מדובר במסוף האוטובוסים הראשון בעולם המאפשר טעינה אלחוטית של אוטובוסים לאורך כל שעות היממה, אשר יהיה בשימוש שירותי תחבורה ציבורית סדירים. במקביל להתקנת תשתית הטעינה בחניון אלקטרה אפיקים, אלקטריאון גם שילבה את רכיב הטעינה האלחוטית בכ-30 אוטובוסים של אפיקים, אשר מתוכננים להשתלב בקווים הסדירים של החברה במרחב פתח-תקווה ראש העין.

18 פרוייקטים בעולם

הטכנולוגיה של אלקטריאון מבוססת על שימוש בסלילים מגנטיים המוטמנים מתחת לנתיבי הנסיעה וטוענים את המטענים של כלי רכב באופן אלחוטי באמצעות השראה מגנטית תוך כדי נסיעה.

מערכות הטעינה האלחוטית של החברה מופיעות בתצורה סטטית, כמו בחניון אפיקים, ובתצורה ניידת שבה הרכב נוסע לאורך כביש שבו מוטמנים מטענים אלחוטיים, ותך כדי נסיעה הוא מטעין את הסוללות שלו. במצגת למשקיעים מחודש ספטמבר 2023, הסבירה החברה שטעינה אלחוטית, ניידת וסטטית, מתגברת על מספר בעיות המטרידות את שוק הרכב החשמלי, כמו למשל העלות הגבוהה של המטענים החשמליים, הנזקים הנגרמים לסוללות המבצעות טעינות מהירות, זמני ההמתנה הארוכים בעמדות הטענה ועוד.

כיום החברה מבצעת 18 פרוייקטים בעולם בהיקף כולל של כ-80 מיליון שקל, בהם חוזים חתומים לפריסת כביש חשמלי ב-8 מדינות בהיקף כולל של כ-48 מיליון שקל. במקביל לתחבורה הציבורית, יש לה הסכם לשיתוף פעולה עם טויוטה ודנסו לפיתוח ערכת טעינה חשמלית ניידת לכלי רכב פרטיים.

האזינו לשיחה עם מנכ"ל אלקטריאון, אורן עזר, מתוך תוכנית מס' 58 בפודקאסט שלנו, שעלתה בחודש אוגוסט 2023:

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות

פורסם בתגיות: SAE , אלקטריאון , טעינה אלחוטית