הרשת הארגונית, עבודה היברידית ותפקיד מקבלי החלטות בתחום טכנולוגיות המידע

7 דצמבר, 2023

בשעה שיותר ויותר ארגונים משלבים מודל של עבודה מהבית, יש צורך להתאים לשם כך גם את הרשת הארגונית, כדי לתת מענה לצרכים החדשים והן לסיכוני האבטחה [מאמר אורח]

מאת איציק מלכה, מנכ"ל ג'וניפר ישראל

המודל הפופולארי של עבודה היברידית היום הינו שילוב בין עבודה במשרד ומרחוק כאשר המעביד מכתיב את מספר הימים שבהם מחויב העובד להגיע פיזית למשרד. אחת המטרות החשובות היא להבטיח שעבודה היברידית תהיה זמינה, מאובטחת ויעילה לאלו הזקוקים או רוצים לעבוד בדרך זו. 

במאמר זה נבחן את האתגרים העומדים בפני מחלקת ה IT בארגון אשר אימץ את מודל העבודה הזה. 

מקבלי החלטות בתחום טכנולוגיית המידע (ITDM) בארגונים השונים עובדים באופן בלתי פוסק על מנת להתאים את הרשת הארגונית לתמיכה בסביבת עבודה היברידית, מאובטחת, שתאפשר תקשורת רציפה והמשכיות עסקית. משימה זו מעמידה בפני מנהלי מערכות המידע אתגר אמיתי, המחייב התאמות רבות, הן של הרשת הפנים ארגונית (LAN) והן של הקישוריות ופלטפורמת ההתחברות המאובטחת לארגון מכיוון רשת האינטרנט (WAN). 

המעבר של הארגון למודל עבודה היברידית מחייב את המנמ"ר לקחת בחשבון משתנים רבים שכן האיזון בין הגנת המידע של הארגון מחד ומתן חופש פעולה לעובדים, זמינות, יעילות וגמישות בדרך העבודה המתאימה להם במודל זה מאידך, הוא קריטי.
בנוסף לאתגרים האלו, מתמודדים ארגונים רבים, לא רק עם קשיים טכנולוגיים אלא גם קשיים בכל הקשור לגיוס צוות מקצועי מתאים בטרם הפיכת החזון הזה למציאות.

נשאלת השאלה, האם אותם מקבלי החלטות אכן תומכים כראוי בצרכים של העובדים בארגון עם מודל עבודה היברידי? 

אתגר החיבור מרחוק 

מחקר שנערך על ידי Juniper Networks מראה כי אחוז גבוה ביותר (97%) ממנהלי מערכות המידע ברחבי מדינות EMEA נתקלו במספר אתגרים בכל הקשור לחיבור הרשת מרחוק (כאשר הארגון בו הם עובדים אימץ את מודל העבודה ההיברידית) לעומת אחוז נמוך יותר (78%) של שאר העובדים במחלקות השונות באותו ארגון. 

המחקר גם מראה כי אותם מנהלי מערכות מידע עדכנו כי קיימות בעיות בניהול השאילתות המבקשות תמיכת IT (57%), ובממוצע 29% מהשיחות המתקבלות במחלקת התמיכה הטכנית הן ביחס לאתגרים הקשורים לעבודה היברידית. 

נתונים אלו מראים את הלחץ שמחלקות ה-IT נמצאות בו. למרות שאחוז יחסית נמוך של עובדי הארגון חווים בעיות התחברות לרשת הרי הדבר נובע ככל הנראה מהעבודה הקשה של צוותי IT, שבאופן בלתי נמנע בקיאים במתן פתרונות לאתגרים הקיימים לפני שהם מורגשים על ידי שאר עובדי הארגון. 

אבטחת המידע בארגון המאפשר מודל של עבודה היברידית 

עבודה במודל היברידי, כאשר עובדי הארגון עושים שימוש ברשת מחוץ לגבולות הפיזיים של המשרד מעמידה בפני צוותי ה IT   אתגר לא פשוט המצריך הקמה ותפעול של מערכת אבטחת מידע דינמית המאפשרת הכנסת שינויים, ביצוע התאמות ועדכון גרסאות חדשות בצורה פשוטה וקלה וללא פגיעה בשירות למשתמשי הקצה. 

רוב הארגונים כיום עובדים עם שירותי ענן שהינם לרוב מאובטחים וקלים לגישה מחוץ למקום העבודה אך תמיד קיים סיכון של פגיעה בנתונים. הטמעת פתרונות אבטחה מבוססי רשת, כגון בקרת גישה פרטנית והצפנה עבור נתונים במעבר יכולה לסייע בהפחתת הסיכון של פריצה לנתונים.

המחקר של Juniper Networks מדגיש את הקונפליקט הקיים בין הצרכים השונים – בין מתן גישה ישירה ופשוטה למשתמשים לבין אימוץ גישת אבטחה קפדנית – כאשר 72% מעובדי המשרד חשים בקונפליקט בהקשר זה.

האם ארגונים הממשיכים לעשות שימוש ב -VPN הנוכחי שלהם אכן עושים את ההחלטה הטובה ביותר ? התשובה לכך היא לא וודאית. 

כדי להתכונן באופן מלא למה שעתיד מודל העבודה ההיברידית להביא, יש להחליף את פתרון ה-FIREWALL  המסורתי במודלי אבטחה המסוגלים לבדוק ולנתח את כל תעבורת הרשת, פנימה והחוצה, לפקח על יישומי מפתח ולספק שירותי הגנה מפני חדירות וזיהוי. יתרה מזאת, פתרון מסוג זה חייב לאפשר, מעבר לתעדוף שירותים קריטיים, תעדוף תעבורה של מחלקות ו/או עובדים שמשימותיהם קריטייות להמשכיות העסקית של הארגון.

פתרונות דוגמת SD-WAN, מאפשרים לשמור על רמה גבוהה של אבטחת המידע הרגיש לארגון במקביל לשיפור ביצועי הרשת, ומתן תעדוף שונה הן למידע ויישומים קריטיים והן למשתמשים מרוחקים.

מה צופן העתיד? 

חרף העובדה שלא מעט ארגונים עברו  למודל של עבודה היברידית, מחלקות ה IT עדיין מנסות לעמוד בציפיות של העובדים משירותי הרשת ולהעניק לכל עובד, הן מתוך הארגון והן מרחוק, חוויית משתמש מיטבית על פי צרכיו. כמו כן, קיימת עדיין חוסר התאמה בין סדרי העדיפויות של מחלקות ה-IT לבין סדרי העדיפויות של שאר העובדים בארגון. 

באופן מעשי, כל ארגון במודל עבודה היברידי צריך לגשר על הפערים בסדרי העדיפויות המוזכרות לעיל כמו גם על כמות המידע הרגיש שהמחלקות השונות בארגון חולקות. מחלקות ה-IT צריכות לנסות לשפר את התקשורת שלהן עם שאר מחלקות הארגון על מנת להבין מהן הדרישות העיקריות של כל מחלקה ומשתמש ולמקד את מאמציהן במציאת פתרונות הולמים שיאפשרו חיבור מהיר וקל לרשת הארגונית וחוויית משתמש אולטימטיבית, הן מבית והן מחוץ

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות

פורסם בתגיות: איציק מלכה , ג'וניפר