נאס"א תבדוק על הירח חלקי 3D של סטרטסיס

13 מרץ, 2024

במסגרת הניסוי תיבדק העמידה של החלקים בתנאי קרינה, שינויי טמפרטורה קיצוניים, יציבות כימית ותנאי לחץ נמוכים. ייבדק גם חומר חדש הכולל טונגסטן, לייצור אלקטרוניקה עמידה בקרינה

בתמונה למעלה: מארז הניסויים, שיוצר גם הוא במדפסת סטרטסיס

חברת סטרטסיס (Stratasys) תספק לנאס"א חלקים עשויים מפולימרים אשר יוצרו במדפסות התלת מימד שלה, כדי לבדוק את ביצועיהם ואת השימוש בהם על הירח. הניסויים ייערכו במסגרת משימת החלל הראשונה של חברת Aegis Aerospace מיוסטון, טקסס, אשר משתתפת בתוכנית Tipping Point של נאס"א, המיועדת לספק שירותי מחקר ופיתוח על אדמת הירח. החלקים של סטרטסיס הם חלק מפרוייקט המחקר SSTEF-1, כאשר הניסויים של סטרטסיס יבוצעו בהובלת Northrop Grumman.

במסגרת המשימה הזו, סטרטסיס תספק דוגמאות חומר שהודפסו בתלתממד שיגיעו אל אדמת הירח באמצעות נחתת בלתי מאוישת בתוך מבנה שיודפס על-ידי סטרטסיס. שלושה חומרים יעמדו במוקד שני ניסויים שונים: הניסוי הראשון יעריך את רמת הביצועים של סיב עשוי מהחומר Antero 800NA FDM ממולא בטוגנסטן. מדובר בחומר תרמופלסטי בעל תכונות חוזק מכני והנדסי רב, עמידות כימית גבוהה ורמת שחרור גזים נמוכה. הוספת הטוגנסטן מיועדת לבחון את השימוש בחומר בתור מגן בפני קרינה דוגמת X-Rays וקרני גמא. 

הניסוי הפסיבי השני מיועד לבדוק כיצד חומרים שהודפסו במדפסת תלתממד מתנהגים בשהייה בחלל. במסגרתו תיבדק ההתנהגות של סיב מהחומר Antero 840CN03 המותאם למערכות אלקטרוניות ומאופיין בעמידות למטענים אלקטרוסטטיים (ESD). בין השאר נעשה בו שימוש בחללית אוריון. במסגרת הניסוי, ייחשף הסיב לאבק ירחי לתנאי לחץ נמוכים הגורמים בדרך-כל לשחרור גז, ולשינויים חדים בטמפרטורה הנובעות מהיעדר כמעט מוחלט של אטמוספירה על הירח.

ביחד איתו ייבדק גם חומר חדש המיועד לייצור במדפסות Origin One של סטרטסיס, אשר  פותח ומיוצר על-ידי השותפה של סטרטסיס, Henkel, במטרה לייצר מבנים הנדרשים לעמוד בתנאי חום גבוההדוגמיות יובאו אל אדמת הירח באמצעות נחתת בלתי מאוישת כשהן מוצבות בתוך מתקן מיוחד אשר הודפס על-ידי סטרטסיס, ומיוצר מהחומר ULTEM 9085, אשר נמצא בשימוש נרחב בחללי פנים של מטוסים מסחריים וכטב"מים. מנהל החטיבה התעשייתית של סטרטסיס, ריץ' גאריטי, אמר שהדפסת תלת מימד חשובה ליישומי חלל, מכיוון שיש בהם חשיבות רבה למשקל, ורמת ביצועים גבוהה היא הכרחית לחלוטין".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: 3D-Printing , חדשות

פורסם בתגיות: 3D Printing , הדפסת תלת-מימד , סטרטסיס