סולאראדג': "גובר הלחץ על הלקוחות להחרים אותנו"

27 מרץ, 2024

הסוד השקט והמפחיד של התעשייה הוא הגידול ביחס השלילי בעולם כלפי מוצרים ישראלים. עד כדי-כך, שהחודש נכנסה לראשונה סוגיית החרם אל פרק "גורמי-הסיכון" בדו"חות של חברות ההייטק לבורסה

בדו"ח השנתי שאותו פירסמה ב-4 במרץ 2023, עידכנה חברת סולאראדג' (SolarEdge) את פרק "גורמי הסיכון": אל האמירות הכלליות על פעילות באזור גיאופוליטי לא יציב והשלכות אפשריות של ההפיכה המשטרית בישראל, היא הוסיפה סיכון חדש ומפחיד במיוחד: "מאז תחילת המלחמה עם החמאס, אנחנו נתקלים בלחצים גוברים המופעלים על לקוחותינו שלא לעשות איתנו עסקים בגלל הקשר שלנו לישראל. אם המאמצים האלו יימשכו או יתגברו, הם עשויים לפגוע בעסקינו עם לקוחות ובקשרינו עם ספקים".

ראוי לציין שסולאראדג' רגישה במיוחד להשפעות חרם אפשרי, מכיוון שהיא מוכרת מוצרים גם ישירות לצרכנים סופיים וגם לעסקים קטנים. בשנת 2023 כולה הסתכמו מכירותיה בכ-3 מיליארד דולר, ירידה של כ-4% בהשוואה לשנת 2022. שוק היעד העיקרי של החברה הוא אירופה, שחלקה בתמהיל המכירות גדל בשנים האחרונות והיה אחראי בשלב מסוים ליותר ממחצית מההכנסות. החברה הסבירה את הירידה בהצטברות מלאי עודף בערוצי ההפצה, ריבית גבוהה ואי-ודאות באשר למדיניות תמרוץ השוק הסולארי במדינות כמו אוסטריה והולנד. אולם באירופה יש גם את הריכוז הגדול ביותר של ביקורת כלפי ישראל.

החלטת מועצת הביטחון על הפסקת אש מיידית בעזה והסירוב של ארה"ב להטיל עליה וטו, המחישו את הבידוד הבינלאומי הגובר של ישראל. בתעשייה מביטים בתהליך הזה בחשש הולך וגובר, ומתחילים לחוש בסימנים הראשונים של חרם על מוצרים ישראלים. מדובר בתהליך שמסרבים עדיין לדבר עליו. מפיץ רכיבים סיפר ל-Techtime שחברות רבות מתחילות לדבר על החרם, אולם טוענות הן עצמן לא נפגעות ממנו. לאחרונה סיפרה יצרנית גדולה של ציוד דפוס דיגיטלי על לקוח שהזמין ממנה מכונת דפוס לאחר שביצע את כל הבדיקות והמבחנים – ובאופן פתאומי ולא מובן ביטל את ההזמנה – בלא לספק שום נימוק.

פרק "גורמי הסיכון" חושף אווירה

גם החברות הנסחרות בבורסה שומרות בינתיים על שתיקה ולא מדווחות על פגיעתו של חרם בהכנסותיהן, מלבד בפסקאות חדשות הנכנסות אל פרק גורמי הסיכון בדו"חות לבורסה: הן מזהירות את המשקיעים שמתחולל משהו גדול שצריך לעקוב אחריו. אחת מהחברות הראשונות שעשו את זה הייתה חברת סקודיקס מראש העין, המייצרת מערכות להשבחת תוצרי דפוס. בדו"ח השנתי של 2023 היא מנתחת את השפעת המלחמה על פעילותה ומסבירה שבינתיים היא לא הופרעה. יחד עם זאת, היא הוסיפה משפט קצר ותמוה: "למלחמה יש השפעה על דעת הקהל העולמית ביחס לישראל".

חברת נובה מרחובות, המספקת מערכות בדיקה ומדידה לתעשיית ייצור השבבים, היא אחת מהחברות הישראליות הצומחות (גם בשנה האחרונה). בדו"ח השנתי שלה היא מספקת סעיף מורחב של גורמי הסיכון בעקבות המלחמה, כולל חששות מחרם. החברה כותבת: "חלק מהמדינות בעולם אוסרות או מטילות איסור על עשיית עסקים עם ישראל. במידה והלחימה וחוסר הביטחון האזורי יימשכו, מדינות נוספות עשויות להטיל הגבלות על מסחר עם ישראל. במקביל, גוברים המאמצים לקדם חרם על תוצרת ישראלית. קיים חשש שבעקבות החלטת בית הדין בהאג, יבוטלו, או שכבר בוטלו, עסקאות עם ישראל".

הפיגוע הכלכלי של החמאס

חברת ננו דיימנשן, המאגדת מספר חברות המספקות ציוד לתעשיית הייצור האלקטרוני, הזהירה בדו"ח השנתי שפורסם בשבוע שעבר, שהחל קמפיין להחרמת מוצרים ישראלים, "אשר עשוי להשפיע על עסקיה". חברת סרגון (Ceragon) מראש העין, המפתחת פתרונות תמסורת אלחוטית לרשתות תקשורת, מפרטת את החשש המתגבר: "לחרם, להגבלות, או למדיניות כלפי ישראל, צפויה להיות השפעה ממשית על עסקינו. במידה והשפעת ה-BDS תגבר בארצות הברית ובאירופה, הדבר ישפיע לרעה על מצבנו העסקי והפיננסי. המשך ההידרדרות ביחסים בין ישראל והפלשתינאים תגביר את ההפרעה למסחר הבינלאומי של ישראל ועשויה להשפיע לרעה על עסקינו ולפגוע במחיר המניה של החברה".

גם חברת גילת רשתות לוויין מזהירה את המשקיעים: "מאמצים גוברים של אקטיביסטים לגרום לחברות ולצרכנים להחרים את ישראל, עשויים להשפיע לרעה על יכולתנו למכור מוצרים. בנוסף, חוסר היציבות החברתית והפוליטית שהחל לפני אוקטובר 2023, עם הנסיון לשנות את מערכת המשפט, עשוי להשפיע עלינו לרעה". אודיוקודס מדווחת בניסוח דומה: "גוברים המאמצים של אקטיביסטים לגרום לחברות ולקוחות להחרים תוצרת ישראלית. אם הפעולות האלה יתרחבו, הם עשויים להשפיע עלינו לרעה".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מלחמה 2023 , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: חרם , מלחמה