iFixit ביטלה השת"פ עם סמסונג בגלל טכניקות ייצור בעייתיות

27 מאי, 2024

מאשימה אותה באימוץ שיטות ייצור המונעות אפשרות לתקן מכשירים מקולקלים, ולכן מיייצרת פסולת אלקטרונית מיותרת. "כדי להחליף סוללה - צריך להחליף גם את המסך היקר"

בתמונה למעלה: הסרת סוללת ליתיום-יון מודבקת במכשיר גלאקסי של סמסונג. מקור: iFixit

חברת iFixit שמרכזה בארה"ב ובגרמניה, הודיעה על הפסקת שיתוף הפעולה עם חברת סמסונג (Samsung) בייצור ובאספקת מדריכים לתיקון מכשירי הטלפון שלה. בפוסט כועס מאוד שפירסם מנהל שירותי הלוגיסטיקה של החברה, סקוט האד, הוא מאשים את סמסונג בכך שניצלה את הקשר עם iFixit לצורך יחסי ציבור בלבד, שהיא איננה מספקת תמיכה למעבדות שירות ותיקונים ושהיא אימצה שיטות ייצור המונעות אפשרות לתקן מכשירים מקולקלים, ולכן מיייצרת פסולת אלקטרונית מיותרת.

חברת iFixit היא מותג עולמי בתחום התיקון של ציוד חשמלי ואלקטרוני. היא הוקמה בשנת 2003 כדי לקדם את החזון של תיקון ציוד במקום זריקתו לפח. החברה בנתה קהילה תוססת שכתבה עד היום יותר מ-100,000 מדריכי תיקון לציוד חשמלי ואלקטרוני. היא גם מוכרת חלפים מתוצרת היצרנים עליהם חיברה מדריכים, וציוד למעבדות שירות. בתעשייה היא מוכרת בזכות פרוייקטי Teardown הזוכים לכיסוי נרחב, משום שהיא חושפת בהם את המבנה הפנימי ואת הרכיבים המצויים במוצרים אלקטרוניים.

חלפים במחיר לא סביר

סקוט האד מדווח שהוויכוח עם סמסונג החל מיד לאחר ששתי החברות הכריזו לפני כשנתיים על שיתוף פעולה בתחום התיקון של מכשירים מצותרת סמסונג. במסגרת שיתוף הפעולה, חברת iFixit התחיייבה לחבר מדריכי תיקון ולספק חלקי חילוף, ואילו סמסונג התחייבה לייצר  מכשירים באופן המקל על תיקונם. אלא שהמציאות היתה שונה. האד: "לכל אורך הדרך נתקלנו במכשולים שגרמו לנו לפקפק במחוייבות של סמסונג לסייע בתיקון מכשיריה. התקשינו לקבל ממנו חלקי חילוף עבור מעבדות תיקון בכמות ובמחירים הדרושים. המחיר היה כל-כך גבוה שהלקוחות העדיפו להחליף מכשירים במקום לתקן אותם.

לקח "הסוללות המתפוצצות" לא נלמד

"גם הייצור של מכשירי גלאקסי נשאר כשהיה – מבוסס על הדבקה מתסכלת של החלקים הפנימיים. כך למשל, סמסונג לא סיפקה סוללות להחלפה – רק סוללות המודבקות ללא הפרד למסכי המכשיר. כדי להחליף סוללה צריך להחליף גם את המסך היקר". שורשיו של הוויכוח העקרוני בין iFixit וסמסונג נעוצים במשבר הסוללות המתפוצצות שהיכה בסמסונג בשנת 2016. באותה שנה התברר שסוללות הליתיום-יון במכשיר Note 7 נוטות להתלקח באופן ספונטני. סמסונג החליפה מכשירים ללקוחות, אבל גם הם התלקחו. בסופו של דבר היא ביקשה מהם לכבות את המכשירים ולהפסיק להשתמש בהם כליל.

חברת iFixit ניסתה להתמודד עם הבעיה באמצעות החלפת הסוללה מקו הייצור המקולקל בסוללה תקינה, אולם גילתה שהדבר קשה מאוד לביצוע, "לפחות כמו ניתוח מוח: הסוללה מודבקת בדבק חזק מאוד וללא ברגים, כאשר כדי להגיע אליה צריך להשתמש באוויר חם ולהסיר מספר שכבות של רכיבים וחלקים מודבקים אחרים". המהלך הנוכחי של סיום הקשר בין שתי החברות, מלמד שסמסונג לא שינתה את שיטות הייצור שלה מאז אותו משבר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , טאבלט וסמארטפון , ייצור וקבלנות משנה

פורסם בתגיות: iFixit , ייצור אלקטרוני , סמסונג