המודל העסקי החדש הכפיל את הריווחיות של חברת סיפיה

27 אוגוסט, 2024

המעבר למודל עסקי של רשיונות שימוש בתוכנה הגדיל את הרווח הגולמי לכ-66%. הכנסות החברה במחצית הראשונה 2024 הסתכמו ב-2.5 מיליון דולר. לאחרונה הסתיים הסכוך בינה לבין ג'ייביל

חברת סיפיה (Cipia Vision) מהרצליה דיווחה כי במחצית הראשונה 2024 הסתכמו מכירותיה ב כ-2.51 מיליון דולר – ללא שינוי בהשוואה לתקופה המקבילה 2023. אולם בזכות המעבר למודל עסקי המבוסס על מכירת רישיונות שימוש, הרווח הגולמי כמעט והוכפל, והסתכם בכ-1.67 מיליון דולר. מדובר ברווח גולמי בשיעור של 66%, לעומת 34% אשתקד. החברה דיווחה על הפסד נקי בהיקף של כ-4.84 מיליון דולר, בהשוואה להפסד נקי של כ-5.64 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. קופת המזומנים שברשות החברה מסתכמת בכ-2.8 מיליון דולר.

סיפיה מפתחת מערכות חישת פנים הרכב (DMS), המשמשות בעיקר למעקב אחר רמת העירנות של הנהג באמצעות ניתוח פרמטרים כמו הטיית הראש, היציבה הכללית ותנועות העפעפיים. המערכת מבוססת על ראיית מכונה ובינה מלאכותית, יודעת לזהות הסחת דעת של הנהג מהדרך באמצעות מעקב אחר האישונים, ומתריעה כאשר רמת ערנותו יורדת. האלגוריתם גם מזהה הסחות דעת כמו שימוש בסמארטפון במהלך נהיגה, עישון, חגירת חגורת בטיחות, הסטת מבט ועוד.

בחודש יוני חתמה סיפיה על הסכם שיתוף פעולה עם ספקית המערכות לרכב Harman, שבמסגרתו יפתחו וישווקו שתי החברות מוצר ניטור נהג משותף שעשוי להיות משולב בפלטפורמת הרכב Connected Car שהרמן מציעה ליצרניות רכב. ההסכם גם כולל השקעה של הרמן בסיפיה בהיקף של 17.9 מיליון שקל בתמורה למניות בחברה. ההשקעה הופכת את הרמן לבעלת מניות משמעותית בסיפיה, הנסחרת כיום בבורסת תל אביב בשווי שוק של 81 מיליון שקל.

סיפיה תשלם לג'ייביל פיצויים בגובה של חצי מיליון דולר

בתוך כך, הסתיים החודש הסכסוך בין חברת סיפיה לבין קבלנית הייצור הגלובלית Jabil Circuit, בפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט, שלפיה סיפיה תשלם לג'ייביל סכום של חצי מיליון דולר עד סוף 2024, ובכך יסתיים הסכם שיתוף הפעולה האסטרטגי שנחתם בין שתי החברות בחודש יולי 2018. באותה תקופה פעלה סיפיה תחת השם EyeSight. שתי החברות תכננו לספק מערכת ניטור נהג המבוססת על תוכנת אייסייט וחומרה ייעודית שג'ייביל תפתח ותייצר. זו הייתה אחת מהמערכות הראשונות שיוצרו במרכז הפיתוח והייצור למכלולים אופטיים שג'ייביל הפעילה באזור מת"ם בחיפה בשנים 2017-2020.

הסכסוך בין שתי החברות נובע מחילוקי דעות על תמלוגים שמגיעים לג'ייביל עבור מכירות התוכנה של אייסייט (כיום סיפיה). במאי 2021 דרשה ג'ייביל לבדוק את הרשומות של סיפיה בטענה שהיא זכאית תמלוגים ממכירות התוכנה. סיפה מצידה טענה שג'ייביל היא שהפרה את ההסכם בין שתי החברות, כאשר באוגוסט 2019 היא עצרה את השקעתה בפיתוח החומרה ובסוף 2020 הפסיקה לתמוך בלקוחות המשותפים של שתי החברות.

בינואר 2023 שלחה ג'ייביל מכתב ובו דרשה לקבל כ-2.8 מיליון שקל שלטענתה השקיעה בפיתוח חומרת המצלמה ועוד כ-3 מיליון דולר עבור מכירות התוכנה. חברת סיפיה טענה בתגובה שהנזק המקסימלי שנגרם לג'ייביל אינו עולה על 180 אלף דולר. בחודש מרץ 2023 פתחה ג'ייביל בהליך בוררות דרך מוסד הבוררות האמריקאי American Arbitration Association, היושב בניו יורק. ההליך הסתיים כאמור החודש בהחלטה שסיפיה תשלם פיצוי של כחצי מיליון דולר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , דוחות רווח , חדשות

פורסם בתגיות: DMS , ג'ייביל , הארמן , סיפיה