הישראליות ב-CES 2025: תעשיית הרכב גנבה את ההצגה
9 ינואר, 2025
למרות שמובילאיי איכזבה, מהפיכת הרכב החשמלי והופעת המכונית החכמה, היו מהנושאים המרכזיים של התערוכה והעניקו בימה לטכנולוגיות ישראליות חדשניות
מהרשמים הראשונים של תערוכת CES 2025, עולה שמגזר טכנולוגיות הרכב (אוטו-טק) היה ככל הנראה התחום הבולט ביותר של מבחינת טכנולוגיות ישראליות שהוצגו בתערוכה. משקלת של החברות האלה בלט במהלך מפגש קהילת אקומושן שהתקיים בביתן של חברת פורטליקס בתערוכה. למפגש הגיעו עשרות מנהלים ויזמים מחברות ישראליות שונות, ובהן Innoviz, Arbe, CIPIA, Upstream, C2A Security, Whilx Technologies, Kardome ועוד. בארוע השתתפו נציגי יצרניות רכב גדולות, בהן: פולקסווגן, טויוטה ויונדאי, וקרנות וגופים פיננסיים מובילים בתעשייה.
חברת פורטליקס פיתחה את פלטפורמת Foretify אשר מאפשרת לבצע בדיקות ביצועים, איכות ובטיחות אוטומטיות של כלי-רכב אוטונומיים, באמצעות תרחישי נסיעה וירטואליים. בכך המערכת חוסכת את הצורך לבצע מיליוני שעות נהיגה פיסית. הטכנולוגיה של החברה נהנית מהכרה בינלאומית ומהווה את הבסיס שעליו פותח התקן הבינלאומי לבדיקות שלל כלי-רכב אוטונומיים. כיום יש לחברה כמה עשרות לקוחות, בהם: וולוו, דיימלר (משאיות מרצדס-בנץ), Denso, טויוטה, ועוד. היא משתפת פעולה עם חברת Nuro האמריקאית, המפתחת רכב אוטונומי ליישומי (Last-Mile Delivery).
על הגל של אנבידיה
חברת אינוויז (Innoviz) הדגימה סינרגיה בין פלטפורמת ה-LiDAR שלה לבין פלטפורמת NVidia Drive AGX, וביצעה הדגמות חיות הממחישות כיצד תוכנת החישה מבוססת LiDAR שלה פועלת על-גבי Orin, שהיא הפלטפורמה של אנבידיה עבור כלי-רכב. גם ארבה רובוטיקס (Arbe), המספקת מכ"ם תמונה ברזולוציה גבוהה, הכריזה בתערוכה על שיתוף פעולה עם אנבידיה, והציגה פתרון משותף המבוסס על המכ"ם שלה ועל פלטפורמת Nvidia Drive AGX. הפתרון מסייע למערכות חישה ברכב למפות את הנתיב הפנוי (Free Space Mapping) לנסיעה בכביש.
חברת סיפיה ויז'ן המספקת פתרונות מבוססות AI לניטור נהג ופנים הרכב, הכריזה בתערוכה על השקת יכולות ניטור כביש מתקדמות למניעת תאונות (ADAS), שיתווספו למערכת Cipia-FS10 המיועדת לשימוש לציי רכב מסחריים. ניטור ה-ADAS מתווסף ליכולת הליבה של החברה לניטור מבוסס AI של מצב הנהג (DMS). אפילו חברה שאינה מזוהה בדרך-כלל עם תעשיית הרכב, כמו סיווה (CEVA), ביצעה הכרזת רכב מעניינת: חברת Oritek Semiconductor הסינית המפתחת מערכת-בשבב עבור פלטפורמות רכב חכמות, בחרה במעבד Vision AI DSP של סיווה עבור הפלטפורמה החדשה שלה ליישומי ADAS.
חברת האבטחה הישראלית C2A Security הכריזה על שיתוף פעולה אסטרטגי עם Valeo, בפיתוח ואספקת פתרונות סייבר להגנת כלי-רכב מקושרים. חברת מובילאיי, שהיא אולי מותג האוטו-טק הגדול ביותר בישראל (ואחד מהגדולים בעולם), דווקא איכזבה. החברה ביצעה מסיבת עיתונאים שעוררה עניין רב, אשר התמקדה בהישגיה ובמפת הדרכים שלה, אבל לא סיפקה הכרזות מסחריות חשובות ולא מסרה על הזמנות חדשות גדולות. הדבר הזה יצר אכזבה בקרב המשקיעים שדחפה ירידה מצטברת של כ-15% במחיר המנייה בנסד"ק, אשר הביאה את שווי החברה של כ-13.5 מיליארד דולר.
גם בעולם תעשיית הרכב במרכז
ראוי לציין שהתופעה הזו אינה ישראלית ייחודית: תעשיית הרכב עמדה השנה בליבת הכותרות של CES 2025. הכותרת הגדולה ביותר, כמובן הגיעה מאנבידיה, אשר העריכה שהשנה היא תגיע להיקף של כ-5 מיליארד דולר בשנה – רק משוק הבינה המלאכותית ברכב. מהפיכת הרכב החשמלי והופעת המכונית החכמה, שהוא מהלך רחב ששיאו הוא רכב אוטונומי, היו מהנושאים המרכזיים של התערוכה. הונדה חשפה שני דגמי קונספט של רכב חשמלי, סוני נכנסה לשוק הרכב עם תוכנה וצגים חדשים "כדי להעניק למכונית חווייה של מוצר צריכה", ויונדאי וב.מ.וו חשפו פלטפורמות חדשות של תא נהג חדש ומוכוון תוכנה.
ועכשיו לפינת המוזרויות: יצרנית הרכב החשמלי הסינית, XPeng, הפתיעה את כולם כאשר הציגה קונספט חדש לגמרי של רכב שהוא שילוב של שני כלי-רכב שונים: מרכב חשמלי בתצורת טנדר הדומה במראהו לטנדר הכסוף של טסלה, אשר ארגז המטען שלו משמש כתושבת לפלטפורמה נילווית: רחפן הנושא שני אנשים.
פורסם בקטגוריות: Automotive , בינה מלאכותית , חדשות