בירד תגן על מסוקי האו"ם בפני טילי-כתף

5 אוגוסט, 2019

מדובר בהזמנת המשך. המערכות יוטמעו במסוקי Mi-17 הפועלים באפריקה, ומתמודדים מול סיכון גובר של טילי כתף. המערכת מזהה איומים במינימום התראות שווא

בתמונה למעלה: מסוק Mi-17 של האו"ם במשימת שמירת שלום באפריקה, המצוייד במערכת ההגנה של חברת בירד. צילום: בירד

חברת Bird Aerosystems מהרצליה תספק מערכות הגנה בפני טילי קרקע-אוויר (AMPS) לכוח המשימה האווירי המיוחד של האו"ם הפועל באפריקה. במסגרת ההזמנה, בירד תצייד את צי מסוקי Mi-17 מתוצרת רוסית של האו"ם, במערכת AMPS-MV, המזהה, מאמתת ומיירטת איומים קרקעיים כמו טילי-כתף מונחי חום, תוך התערבות מינימלית מצד הטייס.

המערכות החדשות כוללות גם את חיישן MACS הייחודי של החברה, המבצע בו זמנית גם את פעולת האימות, גם את פעולת המערב וגם את פעולת כיוון אמצעי היירוט, לאחר שמתקבלת הראה ראשונית מהחיישן האלקטרו-אופטי של המערכת. בכך המערכת מפחיתה את התראות השווא לרמה כמעט אפסית. אפריקה היא אחד מאזורי הסכסוך המסוכנים ביותר שבהם פועלים כוחות שמירת השלום של האו"ם. האיום המוחשי ביותר שמולו מתמודדים כלי-הטיס של האו"ם באזור הינו ריבוי של טילי-כתף מונחי חום המגיעים למיליציות המקומיות בעיקר מהמזרח התיכון. 

טכנולוגיה ישראלית חדשה

מערכת AMPS-MV של בירד פועלת בשלושה שלבים. בשלב הראשון, חיישן אלקטרו-אופטי פסיבי מזהה את החתימה האולטרה-סגולית (UV) של טיל-כתף הנורה מהקרקע, ומייצר התראה ראשונית. כדי להתמודד עם התראות שווא רבות המאפיינות מערכות AMPS המבוססות על חיישן יחיד, בירד הטמיעה בפתרון שלה מערכת נוספת בשם MACS, המנצלת את אפקט דופלר כדי לוודא שמדובר בטיל מתקרב, ולעקוב אחר כיוונו. רק לאחר אימות האיום, המערכת מפעילה את אמצעי ההגנה שנבחרו בהם: נורים, פיזור מוץ או שימוש בשבש לייזר.

החברה מסרה ששילוב מערכת MACS להפחתת התראות השווא, סייע לה לעמוד בתקנים המחמירים של רשויות התעופה בארצות הברית ובאיחוד האירופי (EASA/FAA) והוביל לבחירתה על-ידי כוחות נאט"ו והאו"ם. שיתוף הפעולה בין בירד לאו"ם החל בשנת 2010, כאשר החברה בירד ציידה מסוקים מדגם BK-117, ששימשו לשינוע אנשי או"ם, במערכות הגנה כנגד טילים. בשנת 2015 היא קיבלה בירד הזמנה נוספת מהאו"ם, להטמעת מערכת ההגנה במסוקי האו"ם באפריקה. גם המערכות הללו כללו את רכיב MACS, שהושק בשנת 2013.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אלקטרואופטיקה , תעופה וביטחון