לוקהיד מרטין תרכוש מערכות שמע של אורביט ב-46 מיליון דולר

23 אוגוסט, 2020

המערכת מספקת לטייס חוויית שמע תלת-מימדית. תותקן במטוסי הקרב F-16. תשולב גם במטוס F-21 המתמודד על מכרז המטוס הרב-משימתי הבא של חיל האוויר ההודי

מנייתה של חברת אורביט (Orbit Comunication Systems) זינקה ב-27% במסחר בבורסה בתל-אביב לאחר שהחברה דיווחה על זכייה בתחרות על פרוייקט פיתוח מערכת שמע תלת-מימדית עבור הדור הבא של מערכות ניהול הקשר והשמע במטוסי 16-F של יצרנית המטוסים האמריקאית לוקהיד מרטין (בתמונה למעלה). החברה בחרה במערכת Orion של אורביט. השתיים חתמו על הסכם מסגרת לפיתוח וייצור המערכת בהיקף משוער של כ-46 מיליון דולר.

המטוס F-16 נחשב לאחד ממטוסי הדור הרביעי המצליחים ביותר, וכיום מצויים כ-3,000 מטוסים בשירות פעיל ב-25 חילות אוויר בעולם. אורביט מסרה שההסכם עשוי להתרחב במידה וחיל האוויר ההודי יבחר להצטייד במטוס F-21, המתמודד על מכרז מטוס הקרב הרב-משימתי הבא של הודו. ה-F-21 הינו דגם משודרג של ה-F-16 ומתוכנן להיות מיוצר בהודו בשיתוף תאגיד TATA.

במידה והודו תבחר במטוס, אורביט מתכוונת לייצר את מערכות השמע בהודו, ולצורך כך תתקשר עם חברות ELCOM ו-CPC Radant אשר ישמשו כקבלניות המשנה בהודו. תוכנית ההצטיידות של חיל האוויר ההודי מתעכבת כבר מספר שנים בשל מחלוקות בין הממשלה לצבא באשר לזהות מטוס הקרב. לפי הערכות שונות, הודו צפויה לבחור ב-F-21 ולרכוש כ-120 מטוסים.

לשמוע מהיכן מתקרב הטיל

מערכת השמע התלת-מימדית Orion של אורביט מעניקה למשתמש יכולת האזנה תלת-מימדית. טייס המקשיב לאחד מאנשי הצוות, למשל, שומע את הקול כאילו הוא בא מהכיוון האמיתי שבו נמצא איש הצוות. יש לזה משמעות עצומה. לעתים רבות מגיע מידע ממספר דוברים בו-זמנית, ולכן קשה להבין את הנאמר. לאחרונה החברה הרחיבה את היכולות האלה, והתקשורת בין מטוס למטוס, בין מטוס למגדל פיקוח, ואפילו התראה קולית על נעילת מכ"ם או טיל מתקרב, נשמעות מהכיוון האמיתי של מקור הקול ביחס לטייס.

מטוס F-21 המתמודד במכרז של חיל האוויר ההודי
מטוס F-21 המתמודד במכרז של חיל האוויר ההודי

המערכת מבוססת על פרוטוקול איתרנט ובנויה בתצורת טבעת כפולה (Dual IP Ring) מוגנת בפטנט של אורביט, שבה כל יחידת משתמש כוללת את כל משאבי העיבוד הדרושים שלה ומשדרת את המידע בשני כיוונים בו-זמנית. כלומר אין יחידה מרכזית המנהלת את הרשת. התוצאה: אין נקודת כשל בודדת. ומנגד, הוספת משתמשים מגדילה את משאב העיבוד של המערכת.

בחודש מאי השנה נבחרה אורביט לספק את מערכות השמע שלה למטוסי האימון החדשים של צבא ארצות הברית מדגם T-7A Red Hawk. במסגרת זאת הן ישולבו בתוך מערכות תצוגת הקסדה של אלביט (Helmet Mounted Display – HMD). מדובר בפרוייקט ענק בהובלת חברת בואינג: בסוף 2018 היא זכתה במכרז של חיל האוויר האמריקאי לאספקת 351 מטוסי T-7A בהיקף של 9.8 מיליארד דולר לאספקה עד שנת 2023. עם קבלתם הם יחליפו את מטוסי T-38C המשמשים כיום להכשרת טייסי הקרב של ארה"ב.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: F-16 , אורביט , לוקהיד מרטין