בדרך לייצור איברים? Nano-Dimension מפתחת מדפסת 3D לחומרים ביולוגיים

25 מאי, 2016

בניסוי מפתיע שביצעה עם חברת Accellta מהטכניון, הצליחה להדפיס מבנה תלת-מימדי המכיל תאי גזע, במהירות ובדיוק גבוהים. מניית החברה זינקה ב-17%. בדיונים: הקמת חברה חדשה למדפסות ביולוגיות

בניסוי מפתיע שביצעה עם חברת Accellta מהטכניון, הצליחה להדפיס מבנה תלת-מימדי המכיל תאי גזע, במהירות ובדיוק גבוהים. מניית החברה זינקה ב-17%. בדיונים: הקמת חברה חדשה למדפסות ביולוגיות

המחשת קונספט של מדפסת עתידית לייצור איברים חיים
המחשת קונספט של מדפסת עתידית לייצור איברים חיים

חברת ננו-דיימנשן (Nano Dimension) רותמת את טכנולוגיית הדפסת התלת מימד שלה לתחום הביוטכנולוגי. לאחר שהמסחר במניית החברה הופסק בתחילת היום בעקבות התראה על המתנה ל"הודעה מהותית", החברה דיווחה היום בצהריים כי ביצעה בהצלחה ניסוי להדפסת תאי גזע במדפסת תלת מימד. הניסוי נערך בשיתוף עם חברת Accellta, אשר הוקמה ב-2012 על-ידי חברת המסחור של הטכניון ועוסקת בגידול ובידול תאי גזע למעבדות מחקר. מניית ננו-דיימנשן, הנסחרת באופן דואלי בבורסה של תל אביב ובנסד"ק, מזנקת בבורסה בתל אביב ב-15%-20% בעקבות ההודעה הדרמטית. המנייה בנסד"ק עלתה ב-17% והעניקה לחברה שווי שוק של כ-231 מיליון שקל.

בניסוי, שנערך בשבועות האחרונים, הצליחו שתי להשתמש במדפסת של ננו דיימנשן ליצירת מבנה ביולוגי המורכב מתאי גזע ומצע ביולוגי שהונחו בדייקנות על-ידי המדפסת. מדובר בהתאמת הטכנולוגיה של החברה מתחום הייצור התלת-מימדי של מעגלים מודפסים, לתחום הייצור של חומרים ביולוגיים. במקרה הזה, במקום חומר פולימרי וחלקיקי מתכת המשמשים לייצור מעגלים מודפסים, הניסוי בוצע באמצעות שימוש בחומר ביולוגי ו"חלקיקים" המורכבים מתאי הגזע שגודלו בידי אקסלטה החיפאית.

נא להכיר: Bioprinting

אחד מהפרמטרים שנבחנו בניסוי, היה מצב התאים לאחר ההדפסה. ל-Techtime נמסר שהניסוי נחשב להצלחה מכיוון שהתאים היו במיקום המתוכנן ושהם נשארו בחיים לאחר השלמת התהליך. בהודעה של ננו דיימנשן נמסר שהטכנולוגיה המשולבת של שתי החברות מאפשרת הדפסת תאי גזע במהירות ובדיוק רבים יותר בהשוואה לטכנולוגיות מתחרות הקיימות בשוק כיום. בעתיד היא עשויה אולי לשמש להדפסת רקמות ואיברים גדולים ומורכבים.

מניית ננו דיימנשן היום בנסד"ק
מניית ננו דיימנשן היום בנסד"ק

כבר כיום נעשה שימוש במחקר הרפואי במדפסות תלת-מימד להדפסת תאים חיים. ואולם, כדי לנצל את הפוטנציאל המלא של הדפסת תלת מימד בתחום הביו-רפואי, יש צורך לשפר את מהירויות ההדפסה והרזולוציה, את הבקרה על התאים ותפקודם וכן את זמינות התאים וטכנולוגיות הדיו, וזאת כדי להצליח ליצור מבנים אמינים ורקמות.

הטכנולוגיה של Accellta, מסוגלת לייצר ולבדל מיליארדי תאי גזע איכותיים בכל אצווה. שתי החברות מתכוונת לפתח מדפסת תלת מימד שתאפשר הדפסת חומרים ביולוגיים בתלת מימד ברזולוציה גבוהה והיקפים נרחבים ואשר תשמש את עולם המחקר הרפואי. הטכנולוגיה הזו יכולה לשמש תחומים כגון איתור ובדיקת תרופות בשלב הפרה-קליני, ניסוי מוצרים קוסמטיים, בדיקות רעילות, הדפסת רקמות ו"איברים על שבב".

דיונים להקמת חברה חדשה

אולם ייצור התאים הביולוגיים בחברת אקסלטה, בטכניון, חיפה
אולם ייצור התאים הביולוגיים בחברת אקסלטה, בטכניון, חיפה

בשלב הנוכחי שתי החברות לא מתכננות להשקיע הון רב בתחום החדש והמפתיע. ננו דיימנשן מסרה שהן שוקלות הקמת חברה חדשה המשותפת לשתיהן, אשר תגייס את ההון הדרוש לפיתוח מדפסת ביולוגית תלת-מימדית. להערכת חברת IDTechEx, שוק הדפסת תלת-מימד של חומרים ביולוגיים (Bioprinting) עדיין בחיתוליו ונאמד ב-481 מיליון דולר בלבד. ואולם, על פי ההערכות הוא צפוי לגדול במהירות בעשור הקרוב ולהגיע להיקף של כ-6 מיליארד דולר בשנת 2024.

ממעגלים אלקטרוניים לתאים חיים

ננו דיימנשן מתמחה בתחום הדפסת תלת מימד של מעגלים אלקטרוניים. החברה פיתחה את מדפסת ה-DragonFly, המאפשרת הדפסה ישירה של מעגלים מודפסים רב-שכבתיים (PCB) בתהליך המבוסס על שימוש בחומרים פולימריים לייצור שכבות הבידוד, ועל דיו המבוסס על ננו-חלקיקי כסף לייצור המוליכים החשמליים. הניסוי המוצלח ביחד עם חברת Accellta מדגים כי יכולות ההדפסה של ננו יכולות לשמש בעתיד לתחומים אחרים הדורשים הדפסה מתקדמת של חומרים מרובים, כגון הדפסת תלת-מימד של חומרים ביולוגיים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: 3D-Printing