מעבדי הדור הרביעי של Intel ייוצרו גם בישראל

4 יוני, 2013

היום חשפה החברה את הדור החדש של המעבדים במשפחת Core. צוות פיתוח של Intel ישראל ביקום ובחיפה היה אחראי על פיתוח שיטות חדשות לחיסכון בהספק. המעבדים ייוצרו במפעל הייצור של אינטל בקרית-גת בתהליך 22 ננומטר

היום חשפה החברה את הדור החדש של המעבדים בארכיטקטורת Haswell. צוות פיתוח של Intel ישראל היה אחראי על פיתוח שיטות חדשות לחיסכון בהספק. המעבדים ייוצרו במפעל הייצור של אינטל בקרית-גת בתהליך 22 ננומטר

צוות הפיתוח של אינטל ביקום שההשתתף בפיתוח מעבדי האזוול
צוות הפיתוח של אינטל ביקום שההשתתף בפיתוח מעבדי האזוול

חברת אינטל (Intel) חשפה היום בתערוכת קופיוטקס שבטאיוואן את משפחת המעבדים החדשה שלה, 4th generation Intel Core. המעבדים החדשים מבוססים על המיקרו-ארכיטקטורה Haswell בטכנולוגיית ייצור של 22 ננומטר. אינטל מסרה שהם מספקים גידול של 50% באורך חיי הסוללה בעומס עבודה פעיל בהשוואה לדורות המעבדים הקודמים שלה. בחלק ממחשבי האולטרבוק המבוססים על המעבדים החדשים הדבר צפוי להתבטא בגידול של יותר מ-9 שעות באורך חיי הסוללה.

אורי פרנק
אורי פרנק

דובר אינטל ישראל אישר שהמעבדים החדשים ייוצרו גם במפעל הייצור של אינטל בקרית-גת. המעבדים פותחו על-ידי מספר צוותים של אינטל מסביב לעולם. למרכז הפיתוח של אינטל בישראל היה גם תפקיד מרכזי בפיתוח המעבדים החדשים.

צוות פיתוח ישראלי הכולל כ-80 איש בניהולו של אורי פרנק, היה אחראי על כל מנגנוני החיסכון בהספק והייעול של המעבדים החדשים. לדבריו, הפעם הצוות חרג מעבר לתכנון השבב עצמו, וחקר את מאפייני הפעילות של המערכות שבהן המעבדים יותקנו, "כדי להבין לאן הולכים ההספקים במערכות הסופיות".

חידוש ישראלי: המתנה מקוונת

בין השיפורים שפותחו בישראל: תמיכה במצב המתנה מקוון ((Connected Standby, המאפשר למחשב לקבל אימיילים בזמן שהוא לא נמצא בפעילות. למעשה, המעבד מתעורר מדי פעם, בודק מיילים והודעות, וחוזר למצב המתנה חסכוני באנרגיה. פרנק: "המחשב יכול לפעול במשך 10 ימים ברציפות בלא הטענת סוללה. אפשר לצאת לחופשה ולהישאר מחוברים".

שלומית וייס
שלומית וייס

במקביל, הצוות הישראלי פיתח תמיכה בטכנולוגיות זיכרון חדשות וחסכוניות יותר באנרגיה, כמו eDRAM עבור המעבד הגרפי, וזיכרון DDR3L, שהוא זיכרון DRAM מהיר וחסכוני באנרגיה, המשמש כיום בעיקר בטלפונים סלולריים. "העבודה על הפרויקט הייתה מאוד מרתקת. בין השאר כי הקבוצה הרגישה שהיא מביאה יכולות חדשות שכל אחד היה רוצה אצלו בבית", אמר פרנק.

מערכת-על שבב צפופה

צוות הפיתוח הישראלי גם אחראי על פיתוח המארז, המאפשר לספק את הפלטפורמה בתצורה של שני רכיבים, הכוללים את המעבד ואת ערכת השבבים, או בתצורה של רכיב יחיד, הכולל את המעבד ואת ערכת השבבים בתוך מארז BGA יחיד המקטין את צריכת ההספק הכוללת של הפלטפורמה ל-15W-28W.

בתצורת SoC מופיעים המעבר וערכת השבבים בתוך מארז BGA
בתצורת SoC מופיעים המעבר וערכת השבבים בתוך מארז BGA

בתצורה זו המעבד תומך גם בזיכרון מסוג LPDDR3 המהיר, שניכנס רק השנה לשוק. בין השאר, הטאבלט Nexus והטלפונים מסדרה Galaxy של סמסונג כבר משתמשים בו.

סגנית נשיא קבוצת ארכיטקטורות באינטל ישראל, שלומית וייס, אמרה שזו הפעם הראשונה שבה אינטל הצליחה להכניס את מעבד ה-Core לאולטראבוק באמצעות מערכת על שבב (System on a chip). "זה מאפשר ניצול טוב יותר של ההספק, ביצועים טובים יותר ויצירת מחשבים דקים יותר".

מעניין לציין שהדור החדש של ארכיטקטורת Core מתקרב מלמעלה אל קבוצת המוצרים שיוחסו למשפחת מעבדי Atom. אם בעבר החלוקה היתה ברורה: מעבדי אטום לאבזרים ניידים ומעבדי Core למחשבים ולשרתים, מאפייני ההספק של המעבדים החדשים מאפשרים להשתמש בהם גם עבור טאבלטים ואבזרים ניידים אחרים.

ההכרזה החדשה מטשטשת את הגבולות בין התחומים, במיוחד בגירסת ה-SoC, שהיא חסכונית יותר באנרגיה וקלה לשילוב באבזרים קטנים ודקים במיוחד. למרות זאת אינטל ממשיכה לתקוף את השוק הנייד גם "מלמטה". במהלך תערוכת קומפיוטקס היא מדגימה פתרון 4G LTE Multimode באמצעות השבב Intel XMM 7160. הוא פועל בשילוב עם פלטפורמת Atom מרובעת ליבות המיוצרת בתהליך של 22 ננומטר.

INTEL-HASWELL-BLOCKS

לקראת סוף 2013 אינטל תחזק את הפלטפורמה באמצעות השקת ארכיטקטורת Silvermont המבוססת גם היא על תהליך 22 ננומטר וכוללת מעבדי אטום מרובעי-ליבות שייצאו בגירסת SoC, כלומר מעבד וערכת שבבים במארז יחיד.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: MCU/MPU , חדשות , טאבלט וסמארטפון , מחשבים ומערכות משובצות , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: featured