עיסקת Qualcomm-Wilocity התבשלה במשך שנתיים

11 מאי, 2014

מה שהחל כשיתוף פעולה בתחום ה-WiGIg בין Wilocity לבין Atheros ב-2011, הפך לעיסקת מכירה לקואלקום בהיקף של 300 מיליון דולר

מה שהחל כשיתוף פעולה בין Wilocity לבין Atheros ב-2011, הפך לעיסקת מכירה לקואלקום בהיקף של 300 מיליון דולר

מודול ה-Wi-Fi שהביא להתגבשות העיסקה
מודול ה-Wi-Fi שהביא להתגבשות העיסקה

אתמול דיווח הדמרקר שיצרנית שבבי התקשורת הישראלית מקיסריה, Wilocity, נמצאת במגעים מתקדמים לקראת מכירתה לחברת Qualcomm תמורת כ-300 מיליון דולר. על-פי הדיווח, לפני כשבועיים נמסר ל-60 עובדי החברה על העיסקה המתגבשת ובתקופה זו הם מרואיינים על-ידי אנשי כוח האדם של קואלקום. על-פי התוכנית, תועבר הפעילות של ווילוסיטי מקיסריה למרכז הפיתוח של קואלקום בחיפה. הידיעה לא אושרה על-ידי ווילוסיטי. קואלקום מסרה "אין תגובה".

מאחורי העיסקה המתגבשת מסתתרת מגמה כלל-עולמית חזרה מאוד, והיכרות עמוקה מאוד בין שתי החברות. חברת ווילוסיטי חברת Wilocity הוקמה ב-2007 על-ידי טל תמיר, גל בסון, דני רטיג ויורג מיזן, שהיו בצוות הפיתוח של מערך ה-Wi-Fi עבור המעבד סנטרינו של חברת אינטל.  בחברה השקיעו הקרנות בנצ'מרק, סקויה וטלווד ונצ'רס, ומאוחר יותר גם קואלקום.

מאז הקמתה החברה התמקדה בפיתוח שבבים המממשים את פרוטוקול ה-Wi-Fi החדשני 802.11ad החדשני, המקודם על-ידי קבוצת העניין התעשייתית WiGig. מדובר בשלב חדש בהתפתחות תשתיות ה-Wi-Fi, שכן הטכנולוגיה החדשה מיועדת לעבוד בשלושה תדרים חופשיים מרישוי בו-זמנית: 2.4GHz, 5GHz ו-60GHz. התדר הגבוה מייצג את האתגר הטכנולוגי הקשה ביותר: הוא מיועד לטווחים קצרים של 5-15 מטרים.

הקרינה בתדר של 60GHz מתנהגת בדומה לגלי אור ומוחזרת מקירות ומאובייקטים המצויים באזור השידור והקליטה. תופעה זו נחשבת בדרך-כלל לחיסרון בתחום התקשורת האלחוטית, אולם במקרה של שימוש מקומי בתוך מבנים, היא מחזקת את האותות הנקלטים והמשודרים. היא גם מדבירה את יכולת ההגנה על התקשורת מפני ציטוט אלחוטי.

הדגמת רוחב הפס של Wilocity:

הקשר עם חברת קואלקום החל כמעט במקרה בשנת 2011 החלה ווילוסיטי לעבוד בשיתוף פעולה עם חברת Atheros שסיפקה שבבי Wi-Fi לתעשייה, על פיתרון משולב של שתי החברות. בשנת 2012 רכשה קואלקום את אתרוס תמורת כ-3 מיליארד דולר, וירשה את שיתוף הפעולה עם ווילוסיטי. עיסקת קואלקום-אתרוס נועדה לסייע לקואלקום להגיע לשווקים חדשים מעבר לשוק המובייל, בעקבות ההכרה בכך שתקשורת אלחוטית משלימה (Offload) הפכה לחלק בלתי נפרד מהפלטפורמות הניידות. קואלקום שומרת על אתרוס כעל חטיבה נפרדת בשם Qualcomm Atheros, המנוהלת על-ידי מנהלי אתרוס המקוריים.

במהלך תערוכת CES 2013 הודיע ארגון התקינה הבינלאומי IEEE שהוא אישר את תקן 802.11ad המהפכני. התקן פועל באמצעות ארבעה ערוצים בעלי רוחב פס של 2.16GHz לכל ערוץ ומתגבר על בעיית ההחזרה של האותות באמצעות שימוש בטכנולוגיית Beamforming, הממקדת את אלומת השידור מהאבזר. מכיוון שהתקן מבוסס על שידור של ארבע אלומות במקביל, והן חוזרות מכיוונים שונים בתוך החדר, ניתן לשמור על תקשורת רציפה גם כשיש חסימות זמניות.

זו היתה הזדמנות מצויינת לחשוף את שיתוף הפעולה בין החברות. חברת קואלקום (Qualcomm) וחברת Wilocity ניצול את ההזדמנות כדי להשיק את פלטפורמת Tri-Band, המשלבת את תקני התקשורת האלחוטית המקומית 802.11ac ו-802.11ad, במודול יחיד. היא מבוססת על המימוש של קואלקום לתקן 802.11ac, ועל המימוש של Wilocity לתקן 802.11ad WiGig החדש.

שוק לוהט עם צמיחה של 111% בשנה

שימוש אופייני לתקשורת ביתית בידורית בתקן החדש
שימוש אופייני לתקשורת ביתית בידורית בתקן החדש

אולם הנכונות של קואלקום לשלם 300 מיליון דולר תמורת החברה הישראלית נוסעת משני גורמים מרכזיים: מגמת השוק וסוג המתחרים. להערכת חברת Market & Market השוק של טכנולוגיית WiGig נוצר רק בשנת 2012 עם הורפעת הרכיבים הראשונים, ועד לשנת 2014 הגיע להיקף של כמעט 270 מיליון דולר. אלא שהפרס הגדול ממתין בעתיד. שוק ה-WiGig העולמי צפוי להכפיל את עצמו מדי שנה (לצמוח בכ-110% לשנה) ולהגיע להיקף של כ-10.5 מיליארד דולר ב-2019. 

הבעיה היא שהשוק לא מובטח, בגלל התחרות: כל מתחרות הגדולות של קואלקום עוסקות היום בפיתוח שבבי WiGig. בהן אינטל, מארוול, ברודקום, פנאסוניק וסיסקו. פירוש הדבר שחברה צריכה לרכוש טכנולוגיה – לא לפתח אותה.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , סרטי וידאו , תעשייה ישראלית , תקשורת

פורסם בתגיות: featured