ננג'ינג מאמצת את מודל החלפת הסוללות של בטר-פלייס

26 אפריל, 2015

חברת זיו-אב הנדסה שפיתחה את תחנות החלפת הסוללות האוטומטיות של בטר פלייס, זכתה בפרוייקט לתכנון מערכות החלפת סוללה עבור האוטובוסים הציבוריים של העיר ננג'ינג בסין

חברת זיו-אב הנדסה שפיתחה את תחנות החלפת הסוללות האוטומטיות של בטר פלייס, זכתה בפרוייקט לתכנון מערכות החלפת סוללה עבור האוטובוסים הציבוריים של העיר ננג'ינג בסין

ביקור במפעל ייצור האוטובוסים BYD בננג'ינג. במרכז: אמיר זיו אב וזיוה פתיר
ביקור במפעל ייצור האוטובוסים BYD בננג'ינג. במרכז: אמיר זיו אב וזיוה פתיר

העיר ננג'ינג שבסין מאמצת את מודל החלפת הסוללה של חברת בטר פלייס (Better Place) עבור צי האוטובוסים העירוניים שלה. כזכור, חברת בטר פלייס הציעה תפיסה חדשה בתחום הרכב החשמלי (Electric Vehicles) שעל-פיה ייפרסו בדרכים תחנות אוטומטיות להחלפת הסוללה, אשר ישמשו כתחליף להטענה ארוכה של הסוללה בתחנות טעינה חשמליות. עם התמוטטות בטר פלייס נראה היה שהמודל הזה פס מהעולם, אולם מתברר שלא לגמרי.

לאחרונה זכתה חברת זיו-אב הנדסה הישראלית, אשר פיתחה את תחנות ההחלפה האוטומטיות של בטר פלייס, בחוזה מטעם חברת Bustil הסינית לתכנון ופיתוח תחנות החלפה חצי-אוטומטיות עבור צי הרכב של עיריית ננג'ינג שבסין. העיר ננג'ינג היא בירת בירת מחוז ג'יאנגסו ומתגוררים בה כ-8 מליון תושבים. אומנם Bustil כבר מפעילה תחנות טעינה והחלפת סוללה במספר ערים בסין, אך בננג'ינג מדובר בתשתית עירונית שאמורה להגיע עד סוף השנה להיקף של 7,000 תחנות טעינת סוללה במרכז העיר ועוד תחנות החלפת סוללה עבור רכב ציבורי ואוטובוסים.

הבעלים ויו"ר זיו אב הנדסה הוא ד"ר אמיר זיו אב, לשעבר המדען הראשי במשרד התחבורה. החברה נבחרה כשותפה לפרויקט על-בסיס נסיונה בתכנון תחנות החלפת המצברים של בטר פלייס. כבר היום פועלים בננג׳ינג כמה אלפי אוטובוסים חשמליים, אך בעיר מעוניינים לייעל את פעילותם ולקצר את זמני ההמתנה. במסגרת ההסכם, חברת זיו-אב הנדסה וחברת בוסטיל יפתחו ויספקו במשותף את תחנות החלפת סוללות. זיו-אב תהיה אחראית על תכנון ואספקת מערכת החלפת הסוללות המתממשקת לאוטובוס (שבו מותקנות 7-9 סוללות) ושינוע הסוללות אל מערכת הטעינה וממנה. זמן החלפת הסוללות לאוטובוס ייארך דקות בודדות, וייתכן שבעתיד גם המוניות העירוניות יעברו לשיטה הזו.

בניגוד לבטר פלייס, המנגנון הסיני יהיה חצי-אוטומטי ולכן גם זול יותר ומנגנון ההחלפה לא יהיה תת-קרקעי ויעניק גמישות תפעול רבה יותר. במקביל, זיו-אב תשמש כיועצת לתכנון תחנות החלפת סוללות עבור כלי רכב חשמליים פרטיים. אמיר זיו אמר שהוא מקווה שהתובנות שיופקו מהפרויקט בננג'ינג ישמשו גם לפרויקטים נוספים בסין, בישראל, ובעולם.

ראוי לציין שבעיר ננג'ינג שני מפעלים לייצור אוטובוסים חשמליים: מפעל BYD מייצר 10,000 אוטובוסים חשמליים בשנה, חלק מהם נמצא כיום בשימוש חברת דן בתל-אביב. מפעל נוסף מייצר 8,000 אוטובוסים בשנה, מהם 2,000 אוטובוסים חשמליים. העיר נאנג'ינג היא השלישית בגודלה בסין מבחינת מספר בוגרי האוניברסיטה: בכל שנה מסיימים 200,000 בוגרים, כמחציתם במקצועות התעשיה והטכנולוגיה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , חדשות