6 משרדי עו"ד בארה"ב בוחנים הגשת תביעות ייצוגיות נגד אורבוטק

5 יוני, 2017

בעקבות חקירת רשות המיסים שנפתחה כנגד אורבוטק צנחה מניית החברה. במידה ויתברר שהיא ביצעה הטעיית משקיעים על-פי החוקים הפדרליים, החברה תהיה חשופה לתביעות ייצוגיות

Orbotech-Headquarters-Yavne

לפחות 6 משרדי עורכי דין בארצות הברית הודיעו כי הם בוחנים את האפשרות להגיש תביעות ייצוגיות בשם משקיעים כנגד חברת אורבוטק (Orbotech) הישראלית, וזאת בעקבות פתיחת החקירה של רשות המיסים בישראל כנגד החברה על העלמה לכאורה של הכנסות בשנים 2012-2014. בעקבות הפרשה צנחה מנייתה של אורבוטק, הנסחרת בנסד"ק, ועורכי הדין פרסמו קריאה פומבית לכל משקיע שסבור כי נפגע מהפרשה, ליצור עימם קשר כחלק מבדיקת ההיתכנות המשפטית של הגשת התביעות.

ב-22 במאי הודיעה  אורבוטק מיבנה, המייצרת מערכות ייצור ובקרת מעגלים מודפסים, צגי שטוחים ומארזי שבבים, כי רשות המיסים בישראל מנהלת חקירה סביב דו"חותיה לשנים 2012-2014, מכיוון שלהערכת הרשות היא חייבת מס בהיקף של 207 מיליון שקל (כ-58 מיליון דולר). במסגרת החקירה, אנשי רשות המסים אף הגיעו למשרדי החברה ביבנה, אספו מסמכים מהנהלת החברה ומיועצי המס שלה, והחלו בחקירה של מספר עובדים, בהם מנהלים בחברה. חוקרי רשות המיסים פשטו גם על משרדי חברת ראיית החשבון של אורבוטק, קסלמן את קסלמן. בית משפט השלום בתל אביב אף הורה לעצור את סגנית הנשיא לכספים של אורבוטק טל עופר, ואת אבישי ברדוגו המשמש כשותף במחלקת מיסים של קסלמן את קסלמן. השניים שוחררו בערבות ובתנאים מגבילים.

האם אורבוטק הונתה את המשקיעים?

החקירה, שסוקרה ב-Techtime, נסובה סביב הלוואה אשר ניתנה מהחברה הישראלית לחברת הבת של אורבוטק בבלגיה (Orbotech S.A) בסכום של 20 מיליון דולר, הלוואה אשר צברה הכנסות ריבית במהלך השנים 2005-2012 לצרכי מס בגובה של 44.6 מיליון שקל, אשר לא דווחו בדו"חות החברה לרשויות המס בישראל.

ביום פרסום ההודעהמטעם אורבוטק על פתיחת החקירה של רשות המיסים (22 במאי), צנחה מניית החברה ב-6%: מ-36.72 דולר למחיר של 34.5 דולר. אך מאז הצליחה המנייה למחוק את מרבית הירידה, בין היתר הודות לפרסום עסקאות גדולות של אורבוטק, והיום היא נסחרת לפי שער של 36.24 דולר.

מטה חברת אנרון. הסכם הפיצויים הפיננסי הגדול בהיסטוריה

ואולם, מלבד אובדן הערך הזמני במחיר המנייה בעקבות הפרשה, אי-הוודאות הנוצרת עקב החקירה עשויה לפגוע באמון המשקיעים בחברה, לפחות בטווח הקרוב, ואולי גם להכביד על המסחר במנייה. בהתייחסו לחקירה, ציין נשיא ומנהל תפעול אורבוטק, עמיחי שטיימברג, ש"בהתחשב בכך שהתהליך נמצא בתחילתו, החברה לא יכולה להעריך כיצד הוא יסתיים ומתי, ולכן יכול להיות שהשפעתו תהיה מהותית על התוצאות הכספיות של החברה והמוניטין שלה".

לאור זאת, אורבוטק עלולה להיות חשופה בהמשך הדרך לתביעות מצד משקיעים, וזאת אם יימצא שהפרשה מהווה הפרה של חוקי ניירות הערך הפדרליים בארצות הברית וגרמה להטעיית משקיעים. על-פי החוק האמריקאי, במקרים שבהם נמצא כי חברה ציבורית פרסמה דו"חות כוזבים או השמיטה מידע מהותי מהמשקיעים, ניתן להגיש תביעה ייצוגית בשם קבוצה של משקיעים (securities class action) בגין הנזק הכספי שנגרם למשקיעים שהחזיקו בניירות ערך של החברה.

למעשה, התקופה הרלוונטית עבור הגשת התביעה הינה מהמועד שבו הסתירה החברה את המידע המהותי בפני המשקיעים ועד לרגע הגילוי. כלומר, במקרה של אורבוטק, כל משקיע שהחזיק במניות החברה בעת פרסום הדו"חות הכספיים של 2012 (כלומר, בסוף הרבעון הראשון של 2013) ועד ל-22 במאי 2017, יכול לכאורה לטעון לנזק בעקבות העלמת המידע ולהצטרף לתביעות הייצוגיות – אם יוגשו.

פיצויים בהיקף של 5.9 מיליארד דולר ב-2016

וכאן נכנסים לתמונה משרדים לעריכת דין המתמחים בהגשת תביעות ייצוגיות בשמם של משקיעים. תביעות ייצוגיות הינו תחום רווחי מאוד בארצות הברית, וישנם לא מעט משרדים שמתמחים באופן בלעדי בהגשת תביעות ייצוגיות בשם משקיעים. להערכת אוניברסיטת הרוורד, ב-2016 בלבד נקבעו הסכמי פיצויים בהיקף כולל של 5.9 מיליארד דולר (כפול מאשר בשנת 2015) ב-85 תביעות ייצוגיות.

עו"ד גולדברג

הסכם הפיצויים הגדול ביותר בהיסטוריה נקבע בתביעה ייצוגית של משקיעים היה במקרה של חברת האנרגיה אנרון (Enron), שהואשמה בשורה של הונאות פיננסיות ופשטה רגל ב-2001. בתביעה הייצוגית שהוגשה כנגד אנרון, קבע בית המשפט בארצות הברית פיצויים בסך של 7.1 מיליארד דולר למשקיעים.

מאז פרסמה אורבוטק את הודעתה הספיקו כבר 6 משרדים בארצות הברית, המתמחים בהגשת תביעות ייצוגיות בתחום הונאת משקיעים, לפרסם הודעות פומביות כי הם בוחנים את האפשרות להגיש תביעה ייצוגית בשם משקיעים. בין המשרדים שפתחו בבחינה ניתן למנות את Glancy Prongay & Murray מלוס אנג'לס, שקיימים כבר 25 שנה והצליחו להשיג הסכמי פיצויים בהיקף של מיליארדים, Rosen Law Firm, שדורג על-ידי Institutional Shareholder Services במקום השני מבחינת היקף הסכמי הפיצויים שהצליח להשיג ב-2016, Goldberg Law PC, שגם כן הצליח להשיג מאז תחילת פעילותו הסכמי פיצויים בהיקף של מאות מיליוני דולרים, וכן המשרדים Law Offices of Howard G. Smith, , Bragar Eagel & Squire, Lundin Law PC ו- .Khang & Khang LLP

יצוין כי מאחר שהחקירה רק בראשיתה, מדובר בבחינה מקדמית של ההיתכנות המשפטית, ומטרת ההודעות של המשרדים הללו היא בעיקר לאסוף קבוצה גדולה של משקיעי אורובוטק כדי שיוכלו להגיש בעתיד תביעה ייצוגית.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: משפט וקניין רוחני , תעשייה ישראלית