ארה"ב תאסור ייצוא פסולת אלקטרונית, כדי למנוע זיופים

26 יולי, 2017

הצעת החוק שהוגשה, מנסה למנוע מצב שבו רכיבים שהוצאו מציוד אלקטרוני ישן - מסתננים בזהות חדשה למערכות אמריקאיות צבאיות ואזרחיות. שוק המיחזור האלקטרוני בעולם צומח בקצב של 17% בשנה

Burning a PCB in China

הצעת חוק חדשה הנמצאת כיום בדיונים בקונגרס האמריקאי, עשויה לאסור הוצאה של כל פסולת אלקטרונית מחוץ לגבולות ארצות הברית, במטרה למנוע חזרה אל השוק של חלק מהרכיבים, והפעם כרכיבים מזוייפים. הצעת החוק בשם Secure E-Waste Export and Recycling Act, הוגשה לקונגרס בוושינגטון לפני שבועיים על-ידי ארבעה סנטורים, שניים מהמפלגה הרפובליקנית ושניים מהמפלגה הדמוקרטית. ההצעה הוגשה לאחר בקשות שהגיעו ממשרד ההגנה האמריקאי שדחף לייצר חקיקה שתסייע לבלום את ההסתננות של רכיבים אלקטרוניים מזוייפים אל מערכות צבאיות.

על-פי הצעת החוק, תיאסר הוצאת כל סוג של פסולת אלקטרונית מגבולות ארצות הברית. העובר על החוק ייענש לפי הדין הקיים היום על עבירות ייצוא של משרד המסחר האמריקאי. הצעת החוק משאירה פתח קטן ליוצאים מהכלל: ניתן יהיה להוציא מהמדינה מוצרים אלקטרוניים ישנים, אולם רק באישור מיוחד ורק על-ידי גורמים שעברו אישור מיוחד של משרד המסחר, ונמצאים ברשימה מיוחדת של מורשי ייצוא. מטרות החוק מוגדרות בצורה ברורה וחסרת פשרות: "לספק למדינה שליטה על הייצוא של פסולת אלקטרונית, כדי לוודא שהפסולת הזאת איננה הופכת מקור לאספקת רכיבים מזוייפים, אשר ייכנסו לשרשרת האספקה בארצות הברית של מוצרים אלקטרוניים אזרחיים וצבאיים".

פסולת אלקטרונית היא ענף כלכלי צומח

עדיין לא ברור מתי הצעת החוק תיהפך לחוק בפועל, אולם יש כאן מהלך רחב-היקף לנסות ולבלום את אחת מהבעיות המעיקות על תעשיית האלקטרוניקה בכלל, ותעשיית הביטחון האמריקאית בפרט. חברות רבות חוסכות כסף באמצעות מכירת הפסולת האלקטרונית שלהן במזרח אסיה או באפריקה, במקום לפרק ולמחזר אותה. זייפנים רבים מוציאים רכיבים מהמערכות הישנות, ומחזירים אותם לשוק כאשר הם מזייפים את המק"ט והנתונים שלהם, ומוכרים אותם כרכיבים חדשים ובעלי ביצועים טובים בהרבה. מדובר בבעיה עולמית הנמצאת בעלייה מכיוון שהגידול בתעשיית האלקטרוניקה העולמית, לצד אורך החיים המתקצר של המוצרים האלקטרוניים, יוצר כמויות פסולת גדולות מאוד. להערכת חברת המחקר Technavio, בשנת 2016 ייצרה ארצות הברית כשליש מהפסולת האלקטרונית בעולם, במשקל כולל של כ-12.5 מיליון טון.

מכיוון שרכיבים אלה מכילים הרבה חומרים רעילים, טיפול נכון בהם כולל פירוקם ומיצוי החומרים הרעילים. זוהי הוצאה כלכלית גדולה, אשר צפויה לצמוח בקצב של 4% בשנה בין השנים 2017-2021. מחקר עדכני שפורסם החודש ב-Market Research Future מספק הערכות גבוהות יותר: החוקרים מעריכים ששוק המיחזור האלקטרוני העולמי יצמח בקצב שנתי של 17% עד לשנת 2022, שבה הוא יגיע להיקף כולל של כ-26 מיליארד דולר. במהלך התקופה הזו, יעברו רוב חברות המיחזור מטיפול ידני שבו מוסרים הרכיבים השונים מהמכשירים האלקטרוניים ומטופלים בנפרד בהתאם לקבוצות מוצר שונות, לטיפול אוטומטי הכולל פירוק, הפרדה באמצעות מגנטים ואחר כך הפרדה באמצעות מים לחומרים שונים.

Nigeria ewaste
הוצאת רכיבים מתוך ציוד אלקטרוני ישן, לאגוס, ניגריה. מקור: Basel Action Network

מי שעוקב אחר פעילות המיחזור הבלתי מוסדרת בעולם הוא ארגון Basel Action Network, אשר הגיע להישגים לא מעטים. הארגון חשף חברות אמריקאיות שאספו פסולת אלקטרונית כדי למחזר אותה, אולם בפועל מכרו אותה לקבלני פירוק בסין. הארגון משתמש בשיטות שונות לחשפית העבריינים, כולל השתלת רכיבי GPS במכשירים ישנים המועברים למיחזור, כדי לעקוב אחריהם. בחודש ספטמבר 2016 הארגון חשף 75 חברות אמריקאיות שמכרו את הציוד האלקטרוני הישן לקבלנים ממדינות מתפתחות, במקום למחזר אותו. להערכת הארגון, כ-40% מהפסולת האלקטרונית בארה"ב מועברת למדינות מתפתחות – במקום לעבור תהליך מיחזור.

יכול להיות שהפתרון לבעיית הרכיבים המזוייפים טמון לא ביוזמות חקיקה – אלא דווקא בתהליכים התעשייתיים. תעשיית זיוף הרכיבים מבוססת על יכולת הסרה זהירה של רכיבים בעלי ביקוש בשוק, וזיוף ידני של נתוניהם. תהליכים אוטומטיים לא מאפשרים לבצע את זה, ואם האוטומטיזציה תשתלט על תהליך המיחזור – יהיה קשה ואולי אף לא כדאי – לזייף רכיבים בשיטות הישנות.

כתבות נוספות בנושא רכיבים מזוייפים:

האיחוד האירופי תפס מיליון שבבים מזוייפים שהגיעו מהמזרח

ה-FBI חשף רשת סינית שניסתה לגנוב רכיבים

DARPA יוצאת למאבק במכת הרכיבים המזוייפים

רכיבים מזוייפים השביתו מערכות קריטיות במסוקי קרב של ארה"ב

אורן גדאל: "התיישנות הרכיבים פוגעת בתעשייה"

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , רכיבים