Newsight ולי-שן הסינית יפתחו חיישן LiDAR לכלי-רכב

23 נובמבר, 2017

החיישן החדש שיעמוד בבסיס טכנולוגיית V-LiDAR ייוצר בטאואר-ג'אז במגדל העמק, ויתבסס על טכנולוגיית Enhanced Time-of-Flight של ניוסייט, המאפשרת לבצע מדידות מטווח קצר ומטווח ארוך, באמצעות חומרה אחידה וללא חלקים נעים

newsight imaging

חברת Newsight Imaging מנס-ציונה, מפתחת חיישן LiDAR מסוג חדש עבור כלי-רכב בשיתוף פעולה עם חברת LeiShen Intelligent הסינית, המתמחה בפיתוח וייצור חיישני LiDAR עבור תעשיית הרובוטיקה הסינית. שתי החברות יפתחו טכנולוגיית LiDAR חדשה בשם V-LiDAR, אשר תתבסס על חיישנים בטכנולגיית CMOS ולא תכיל חלקים נעים, אפילו לא רכיבי MEMS. ניו-סייט היא חברת סמיקונדקטורס קלאסית שהוקמה כמעט בחשאי קצת יותר משנה, ובתוך כמה חודשים החלה למכור את המוצר הראשון שלה: חיישן לייזר למערכות מדידה מדגם NSI3000.

Newsight Imaging Sensor
Newsight Imaging Sensor

"אנחנו חברת סמיקונדקטורס המוכרת שבבים, והשבבים שלנו הם מודולי מצלמה עבור ראיית מכונה, הכוללים את שבב העיבוד ואת החיישן האופטי", הסביר ל-Techtime המנכ"ל אלי אסולין.

המוצר הראשון של החברה הוא השבב NSI3000 הכולל מעגל עיבוד אנלוגי ודיגיטלי וחיישן אינפרא-אדום בשבב יחיד, המשמש בעיקר במערכות LiDAR המותקנות על-גבי רובוטים, כדי למנוע התנגשויות בינם לבין הסביבה ואפילו בני-אדם.

החיישן כולל 2048 פיקסלים הבנויים בתצורה של פיקסלים גדולים ופיקסלים קטנים. הפיקסלים הגדולים (4µm x 8µm) מאורגנים בארבע שורות ומעניקים רגישות גבוהה. הפיקסלים הקטנים יותר (4µm x 4µm), מאורגנים גם בהם בארבע שורות ומעניקים לחיישן רזולוציה גבוהה.

החיישן מיוצר בטכנולוגיית CMOS וכולל גם את המעגלים האנלוגיים (Pixel Array Analog to Digital) והמעגלים הלוגיים לעיבוד האות.

מהי טכנולוגיית V-LiDAR? 

אסולין: "היא תיבנה מסביב לשבב חדש שלנו המבוסס על טכנולוגיית eTOF שפיתחנו (Enhanced Time-of-Flight), שהיא פיתוח של טכנולוגיית iTOF – indirect Time-of-Flight שפותחה בישראל בשנות ה-90 והפטנט עליה פג לפני שנתיים. במרחקים קצרים קשה מאוד לבצע מדידות על-ידי חברת Time-of-Flight בגלל מהירות האור הגבוהה, טכנולוגיית עושה זאת באמצעות מדדים עקיפים, כמו מדידת מטענים. הצלחנו לשפר את הטכנולוגיה באמצעות ביצוע דגימות כפולות וכעת אנחנו יכולים לבצע מדידות במרחקים גדולים ובמרחקים קצרים, באמצעות חומרה אחת. שבב העתיד יהיה ממשפחת NSI5000, ויאפשר ליישם חיישן ללא חלקים נעים (Solid State LiDAR). זוהי דרישה מפורשת של יצרני הרכב, אשר ביקשו שהוא ימומש גם ללא רכיבי MEMS.

"החיישן ייבנה ממטריצה של 640 על 480 פריקסלים בכל פריים, ויבצע סריקה של כ-80 פריימים בשנייה. בסנסור יותקנו את הדברים שהם החיוניים ביותר, למשל מעגל ניקוי רעשים בדומיין האנלוגי. ככל הנראה נתחיל עם פתרון המבוסס על שני שבבים, מעבד חיצוני. היום יש מעבדים טובים הנמכרים בתור IP, שמתוכם נבחר את המעבד המתאים".

מדוע החלטתם לייצר את הרכיבים בטאואר-ג'אז?

"אנחנו מנצלים את הידע שלנו בתכנון שבבים וחיישנים לשימוש בטכנולוגיית CMOS הסטנדרטית. זהו אחד מהדברים שנחשבו לבלתי אפשריים בייצור חיישנים לרכב. חברת טאואר-ג'אז מעניקה לנו שיתוף פעולה יומיומי בפיתוח. אנחנו עובדים צמוד מאוד למהנדסים של טאואר, ונמצאים בקשר הדוק עם ד"ר אבי שטרום (סגן נשיא בכיר מנהל תחום CMOS Image Sensors בטטאור-ג'אז) שהיה בעבר נשיא חברת טראנסצ'יפ. לחברת סטארט אפ כמונו זהו יתרון אדיר".

היזמים הסינים שמאחורי ניוסייט

מייסדי החברה הם המנכ"ל אלי אסולין והטכנולוג הראשי איל יצקן. שניהם בעלי ותק של יותר מ-25 שנה בתעשיית השבבים הישראלית והתחילו בחברות כמו מוטורולה ודיגיטל. הם גם יוצאי חברת בחברת TransChip, אשר פיתחה חיישני תמונה מבוססי CMOS ונירכשה על-ידי סמסונג בשנת 2007 תמורת כ-70 מיליון דולר. החברה הוקמה בתהליך יוצא דופן. לפני כשלוש שנים הם נפגשו עם משקיעים מסין שיש להם עניין בתחום ה-LiDAR. בעקבות המפגש הראשון הם יצאו לסבב פגישות בסין כדי ללמוד את התחום ויצרו קשרים עם משקיעים מקומיים, ובהם גם עם ד"ר לי ליקאי (Li Likai) שהוא שם דבר בתחום היזמות בסין: הוא שימש מספר שנים כיועץ למשרד המסחר בממשלת סין, מ-2007 הוא שותף בקרן סקויה, והוא מלמד מינהל עסקים ויזמות באוניברסיטאות המובילות בסין. בין השאר הוא כתב שני ספרים הנחשבים לרבי-מכר בתחום החדשנות הטכנולוגית.

ד"ר לי משמש כדירקטור בחברה, לצד שי בינג (Infore Investment), שותף מנהל בקרן Infore Investment הסינית. בראיון ל-Techtime הסביר אסולין שלקשר הסיני היה המשקל חשוב בהקמת החברה. אסולין: "במשך כשנה בילינו בנסיעות לסין כדי להבין את השוק ואת ההזדמנות שיש לנו שם, והגענו למסקנה שזהו שוק חי העומד בפני התפתחות וצמיחה. התחלנו לפעול במאי 2016 וכעבור חודש וחצי קיבלנו השקעת סיד מאנג'לים סינים בהיקף של כחצי מיליון דולר. התחלנו לפתח כמעט מיד. לאחר כחצי שנה קיבלנו מהמדען מענק של חברות מתחילות וגייסנו הון ממשקיעים נוספים מסין. בסך הכל גייסנו קרוב ל-5 מיליון דולר, מהם 4.3 מיליון מסינים והשאר מהמדען הראשי. כעת אנחנו בעיצומו של סבב גיוס נוסף. החברה מעסיקה 26 עובדים, כולל מספר עובדים בחברה הבת שלנו בשנחאי, המספקת תמיכה ללקוחות. חברת לי-שן היא אחת מהספקיות הגדולות של חיישני לייזר לשוק הרובוטיקה בסין ויש לה מאות לקוחות. "בסין, החברות המוכרות חיישני LiDAR לרובוטים נכנסות כעת לתחום הרכב ומתחילות למכור חיישנים עבור יצרני מכוניות".

למידע נוסף: Newsight Imaging

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אלקטרואופטיקה , חדשות , סמיקונדקטורס