קואלקום ניקנסה ב-1.2 מיליארד דולר בגלל הסכם סודי עם אפל

25 ינואר, 2018

נציבות האיחוד האירופי: "בשנים 2011-2016 קואלקום שילמה מיליארדי דולרים לחברת אפל כדי שזו לא תשתמש בשבבים (LTE baseband chipsets) של חברות אחרות, כמו אינטל, במכשירי אייפון ואייפד שלה"

Commissioner Margrethe Vestager

האיחוד האירופי הטיל על קואלקום (Qualcomm) קנס כספי בהיקף של 997 מיליון אירו, שהם בערך כ-1.2 מיליארד דולר, בגלל הסכם סודי עם חברת אפל (Apple) שנועד למנוע את כניסתה של אינטל לשוק שבבי התקשורת של מכשירי LTE, במכשירי אייפון ואייפד. גודל הקנס הוא שווה ערך לכ-4.9% מהמכירות של קואלקום בשנת 2017.

במסיבת עיתונאים שקיימה אתמול הנציבה מרגרט וסטאגר (בתמונה למעלה) האחראית על התחרותיות באיחוד האירופי, היא אמרה שהחקירה שביצע האיחוד מתייחסת להסכם הגבלת תחרות שנחתם בין אפל ובין קואלקום בשנים 2011-2016. הנציבות פירסמה הודעה רשמית שבה היא מוסרת ש"קואלקום שילמה מיליארדי דולרים לחברת אפל כדי שזו לא תשתמש בשבבים (LTE baseband chipsets) של חברות אחרות במכשירי אייפון ואייפד".

בהסכם גם היה סעיף שלפיו אם אפל מפירה את ההסכם, עליה להחזיר לקואלקום חלק גדול מאוד מהכספים שקואלקום העבירה לה בשנים קודמות במסגרת ההסכם המגביל. האיחוד מסר ש"מסמכים פנימיים מגלים שחברת אפל קלה ברצינות להשתמש בחלק מהמכשירים שהיא מייצרת בערכת השבבים של חברת אינטל (Intel), אולם הסכם הבלעדיות עם קואלקום היה שיקול מרכזי בהחלטתה שלא לבצע את השינוי.

ואכן, כאשר תוקף ההסכם עמד לפוג בחודש ספטמבר 2016, ועלות המעבר ליצרן חדש במסרת ההסכם המגביל היו מוגבלות, חברת אפל החלה להשתמש בשבבים של אינטל בחלק מהמכשירים שלה". הנציבות מסרה שההסכם המגביל עם אפל נוגד את חוקי האיחוד האירופי ופגע בלקוחות באירופה. "קואלקום קיבלה אזהרה שלא לחזור על הפרקטיקה הזאת. גודל הקנס נקבע, בין השאר, כדי להרתיע חברות אחרות מחתימה על הסכמים דומים".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , טאבלט וסמארטפון , משפט וקניין רוחני , סמיקונדקטורס