"מלחמת הסחר ארה"ב-סין פגעה בטאואר-ג'אז"

7 מאי, 2018

מניית החברה צללה לאחר שדיווחה על ירידה של 5% במכירות. אנליסט אופנהיימר ישראל, סרגיי וסצ'ונוק, העריך בשיחה עם Techtime שהירידה במכירות נובעת ממשבר הסמארטפונים, ומהמתח הבין-מעצמתי

לאחר הצמיחה הגבוהה לאורך שנת 2017, פותחת יצרנית השבבים טאואר-ג'אז (TowerJazz) את שנת 2018 עם תוצאות כספיות חלשות מהמצופה. החברה דיווחה היום על הכנסות של 313 מיליון דולר בלבד ברבעון הראשון של השנה, המייצגות ירידה של 5% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הנתונים הללו היו נמוכים משמעותית מתחזיות האנליסטים, שעמדו על 325 מיליון דולר; וגם נמוכים מהתחזית שסיפקה בעבר החברה עצמה.

בעקבות הדו"ח המאכזב, צללה מניית טאואר-ג'אז, הנסחרת במקביל בתל אביב ובנסד"ק, בקרוב ל-15%. בחברה הסבירו את הירידה ב"גורמים עונתיים בתעשיית השבבים". עם זאת, העובדה כי מכירותיה של טאואר-ג'אז היו נמוכות מהרבעון המקביל אשתקד דווקא כאשר תעשיית השבבים צומחת, מעידה על סיבות נוספות שתרמו לחולשה העסקית של החברה. ראוי לזכור שלאורך כל 2017 סיפקה טאואר-ג'אז תוצאות מצוינות שביססו את מעמדה כאחת מקבלניות ייצור השבבים הצומחות בעולם.

"המשקיעים התרגלו שטאואר-ג'אז מתגברת על העונתיות בשוק"

בשיחה עם Techtime מייחס סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר ישראל, את התגובה החריפה של השוק לכך שהמשקיעים התרגלו להצלחה של טאואר-ג'אז. "הירידה במכירות של טאואר-ג'אז אינה מפתיעה, והיא קשורה לעונתיות בשוק. מה שהפתיע היה תגובת המשקיעים, שהפילו את המנייה באופן מופרז, ואני סבור שזה נובע מכך שהמשקיעים התרגלו שטאואר מתגברת על העונתיות בשוק. בשנים הקודמות החברה הציגה תוצאות גבוהות מהשוק, הודות לכך שהיא פועלת בנישות בעלות צמיחה גבוהה בשוק השבבים. הפעם החברה לא הצליחה לעשות זאת, והמשקיעים הגיבו בחשש שמא הצמיחה נעצרת".

סרגיי וסצ'ונוק

סרגיי, ששוחח עם מנהלי החברה, סבור כי מה שמכביד בעיקר על טאואר-ג'אז זו ההיחלשות בשוק הסלולאר. "הגורם המרכזי להיחלשות בתוצאות טאואר-ג'אז הוא ההיחלשות המתמשכת בשוק המובייל העולמי. כמות הסמארטפונים כמעט ולא גדלה בשנים האחרונות, ואנחנו רואים את זה מתבטא בביצועים של חברות שבבים החשופות לשוק המובייל, ובהן טאואר-ג'אז. בתחילת השנה התחילו להתפרסם הערכות שאפל תצמצם את היקף ההזמנות לספקיות שלה בגלל ביקושים נמוכים לאייפון 10.

משבר הסמארטפון פגע בשוק הפאונדריז כולו

"טאואר-ג'אז, ש-25% מהכנסותיה מגיעות משוק הסלולאר, מייצרת שבבים לחברות שבבים העובדות עם אפל ועם חברות מובייל אחרות. שוק הסלולאר מושך למטה את כל שוק ה-Foundry, שמגלה במחצית הראשונה של השנה את החולשה הכי גדולה מזה שנים. גם מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין מאיימת לפגוע בשוק. ארצות הברית אסרה לא מכבר על מכירת שבבים לחברת ZTE, אחת מיצרניות הסלולאר המובילות בעולם, וכל מי שהיה אמור לספק לה שבבים נפגע, וזה השפיע בעקיפין גם על טאואר".

עם זאת, סרגיי צופה כי החברה תגביר הילוך במחצית השנייה של השנה. "בהתאם לעונתיות בשוק, הביצועים של טאואר-ג'אז צפויים להגביר קצב ברבעונים הבאים. בחברה צופים עלייה חדה יותר ברבעונים 3 ו-4, ולמעשה הם לא הורידו את תחזית ההכנסות השנתית. ביקושים גבוהים במיוחד צפויים לשבבי RF המבוססים על סיליקון-גרמניום, והם גם התקינו ציוד במפעל שלהם בסן אנטוניו לייצור שבבים כאלה, על-מנת להגדיל את קיבולת הייצור ולעמוד בעלייה הצפויה בביקושים שתהיה במחצית השנייה של השנה".

עיקרי הדו"ח הרבעוני של טאואר-ג'אז

הרווח הגולמי והתפעולי ברבעון הראשון של 2018 הסתכמו ב-66 מיליון דולר ו-32 מיליון דולר, בהתאמה, בהשוואה ל-85 מיליון דולר ו-53 מיליון דולר ברבעון הראשון של שנת 2017. הרווח הנקי הצטמק ביחס לרבעון המקביל והסתכם ב-26.1 מיליון דולר. גם תחזית הצמיחה שסיפקה החברה אכזבה את המשקיעים. טאואר מצפה אמנם לשיפור ברבעון השני בהשוואה לרבעון הראשון ותחזית ההכנסות שלה לרבעון עומדת על 335 מיליון דולר (בטווח של 5% למעלה או למטה). עם זאת, אמצע טווח התחזית משקף ירידה של כ-3% בהשוואה לרבעון הראשון ב-2017. תחזית האנליסטים היתה גבוהה באופן משמעותי ועמדה על כ-344 מיליון דולר.

ראסל אלוואנגר, מנכ"ל טאואר-ג'אז, הסביר את התוצאות החלשות באומרו כי "הרבעון הראשון הושפע מעונתיות וממספר מהלכים שעשינו על-מנת  להעשיר את תמהיל המוצרים שלנו כדי שנייצר יותר מוצרים בעלי ערך מוסף גבוה יותר. תחזיות הביקושים שאנו מקבלים מהלקוחות שלנו מראות שהצמיחה שלנו במכירות תימשך בכל אחד מהרבעונים השנה עם צמיחה אורגנית של יותר מ-25%  במכירות הרבעון הרביעי לעומת הרבעון הראשון  של השנה, וכתוצאה מכך עלייה משמעותית ברווחיות החברה”.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: דוחות רווח , ייצור וקבלנות משנה , סמיקונדקטורס