ה-SIA קורא לטראמפ לסגת מתוכנית המכסים

24 יולי, 2018

באיגוד הסמיקונדקטור האמריקני טוענים כי תוכנית המכסים של טראמפ, שכוללת שורה ארוכה של ציוד ורכיבים אלקטרוניים, תפגע בסופו של דבר רק בחברות האמריקניות ולא תצליח לשנות את מדיניותה הפסולה של סין בכל הנוגע לגניבת קניין רוחני

איגוד תעשיית הסמיקונדוקטור בארצות הברית (SIA) קורא באופן פומבי לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להסיר רשימה של 39 מוצרים אלקטרוניים, שכלולים בתוכנית המכסים החדשה של הממשל האמריקני, שמעוררת ביקורת רבה בקרב תעשיית הסמיקונדוקטור האמריקנית.

בחודש יוני פרסם הממשל האמריקני רשימה של מוצרים המיובאים מסין המיועדים למיסוי מוגבר של 25%, בהיקף כולל של 16 מיליארד דולר בשנה. הרשימה המוצעת כוללת מרכיב משמעותי מאוד של מוצרים הקשורים לתעשיית השבבים. בהתאם להצעה הזאת, יוטלו מסים חדשים על ציוד לייצור פנלים שטוחים, ציוד לייצור פרוסות סיליקון, ציוד לייצור שבבים, דיודות, מעבדים ומיקרו-בקרים, זיכרונות, מגברים, מערכות צב"ד שונות, מייצבי מתח וזרם ועוד.

המטרה המוצהרת של רפורמת המכסים היא להקטין את הגירעון המסחרי העצום של ארצות הברית מול סין, שעמד ב-2017 על 375 מיליארד דולר. עם זאת, הרכב הרשימה, והנוכחות הבולטת של ציוד ורכיבים אלקטרוניים, מלמד שארצות הברית מנסה באמצעות התוכנית גם לעכב את הניסיון הסיני לבנות תעשיית שבבים עצמאית עד לשנת 2025.

כשל מובנה בתוכנית המכסים

במסמך רשמי שהוגש אתמול (ב') במסגרת האפשרות שמעניק הממשל להגיש הסתייגויות למכסים המוצעים, ה-SIA טוען כי הטלה המכסים על המוצרים הקשורים לתעשיית הסמיקונדוקטור עלולה לערער את מעמדה המוביל של תעשיית השבבים האמריקנית, לפגוע בכושר התחרותיות של חברות אמריקניות מול מתחרות בשוק העולמי ולהקטין את נתח השוק של חברות אמריקניות בשוק הסיני הצומח, שמהווה כיום את אחד ממנועי הצמיחה המובילים בתעשיית השבבים העולמית.

בשורה התחתונה, באיגוד מזהירים את המדיניות החדשה עלולה להוביל לאובדן של מקומות עבודה במשק האמריקני ולייקר את עלויות הייצור ואת מחירם הסופי של המוצרים לצרכן האמריקני, ומנגד לא תצליח להשיג את מטרתה ולגרום לסין לשנות את המדיניות שלה, שפוגעת לשיטתה של ארצות הברית בתחרותיות ההוגנת בין שתי המדינות.

ב-SIA מצביעים על כשל מובנה בתוכנית של טראמפ: מאחר שמרבית המוצרים המיובאים מסין הם למעשה שבבים שמפותחים או מיוצרים בארצות הברית ולאחר מכן נשלחים לסין לצורך בדיקה ואריזה, בפועל החברות האמריקניות ייאלצו לשלם מיסוי מוגבר על המוצרים שלהן.

ה-SIA, שמתכוון להופיע בשימוע שיחל היום בפני ועדת הסחר הבינלאומי, טוען כי המכסים החדשים יובילו לגידול בעלויות בהיקף של 6.3 מיליארד דולר על מוצרים לייצור שבבים ומוצרים הקשורים לשרשרת האספקה בתחום השבבים.

ה-SIA מבהיר כי בעיקרון הוא תומך במטרה של ממשל טראמפ להפעיל לחץ על סין כדי שתשנה צעדים שהיא נוקטת אשר פוגעים בהגנה על קניין רוחני ובתחרותיות הוגנת. עם זאת, מרבית הגורמים בתעשייה, כמו גם כלכלנים רבים, סבורים כי השימוש בהטלת מכסים הינו צעד מוטעה שרק יפגע בכלכלה העולמית ומי שיינזקו ממנו במידה הרבה ביותר הן דווקא החברות האמריקניות. "למרבה הצער, המכסים המוצעים לא יצליחו לכופף את ידה סין ולשנות את הפרקטיקות המפלות והבלתי חוקיות שהיא נוקטת בכל הנוגע לקניין רוחני , וגם לא יעניקו לארצות הברית את מנוף הלחץ הדרוש כדי לגרום לסין לשנות את התנהגותה," נכתב בהצהרה שהגיש ה-SIA לוועדת הסחר הבינלאומי

לחילופין, ב-SIA טוענים כי ארצות הברית צריכה לנקוט בצעדים יעילים וממוקדים יותר, ובהם מלחמה ישירה בגניבת קניין רוחני, הסתייעות גדולה יותר בארגון הסחר העולמי ותיאום צעדי מדיניות עם שותפות סחר ובנות ברית כדי לתת מענה "למדיניות הבעייתית של סין"

 

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: סמיקונדקטורס , קניין רוחני , רכיבים

פורסם בתגיות: SIA , דונלד טראמפ , מלחמת סחר