ההצעה המפתיעה שהעלתה את ראדא על מסלול המכ"ם

2 ספטמבר, 2018

ראדא מגדירה את עצמה כיצרנית מכ"ם טקטי ומפגינה ביצועי שיא. אולם כדי לבצע את המהלך, היא נדרשה לבוא להצלת תע"ש ורפאל ברגע של מצוקה, להתאזר בסבלנות קיצונית ולהתגרות במלכת המכ"ם הישראלית, אלתא

חודש אוגוסט 2018 מייצג נקודת תפנית חברת ראדא (RADA Electronic Industries) מנתניה. עלייה של 24% במכירות ברבעון השני לכ-6.6 מיליון דולר, תחזית מכירות שנתית של 27 מיליון דולר, הזמנות למערכות טקטיות בהיקף של 4 מיליון דולר ברבעון, אספקת מערכות מכ"ם טקטיות לפרוייקט הגנה בפני כטב"מים ורחפנים של הצבא הבריטי והזמנה מהשבוע של מכ"מים עבור הצבא האמריקאי לגילוי רחפנים וכטב"מים בהיקף של 3.5 מיליון דולר. בפגישה מיוחדת עם Techtime גילה המנכ"ל דב סלע (בתמונה למעלה) כיצד החברה נכנסה כמעט במקרה לשוק המכ"ם הטקטי שבו היא תולה כעת את עתידה.

מערכות מכ"ם טקטי הן מערכות מכ"ם ניידות וקטנות המשמות להגנה אקטיבית על כלי-רכב באמצעות איתור איום והוראת שיגור חימוש מונחה להשמדת האיום, איתור כטב"מים ורחפנים, ואיתו איומים נוספים, כמו פצמ"רים בשדה הקרב. למעשה, עצם מינויו של סלע למנכ"ל החברה בנובמבר 2016 מייצג את השינוי שעבר עליה בשנים האחרונות. סלע הגיע לראדא מחברת אלביט מערכות, שבה כראש מינהל תכניות ראש מינהל הנדסת אוויוניקה בחטיבת האוויר של אלביט. בתחילה שימש כמנהל התפעול של ראדא ובאמצע 2007 מונה לסמנכ"ל פיתוח עסקי, תפקיד שבמסגרתו היה אחראי על פרוייקטי פיתוח המכ"ם הטקטי.

חברה על סף הקיום

באותן שנים החל לדעוך השוק המסורתי של ראדא, של מערכות אוויוניקה למטוסים, והיא חיפשה תחליפים. ראדא נכנסה לתחומים כמו מערכות הקלטה דיגיטליות למטוסים, מערכות אוויוניקה לכטב"מים, ומערכות ניווט אינרציאליות. אולם כל הנסיונות האלה לא עלו יפה. התברר שאלה שווקים של ענקים שבהם היא לא יכולה לשחק. בשנת 2016 היא הגיעה כמעט לסוף דרכה.

החברה סיימה את 2015 עם ירידה במכירות, הפסד של 6.4 מיליון דולר, ושווי שוק שהצטמק ב-90% לכ-5.8 מיליון דולר בלבד. החברה עמדה על סף חידלון. בחודש מאי 2016 רכשה חברת ההשקעות הפרטית DBSI שבבעלות יוסי בן שלום וברק דותן את השליטה בחברה בהשקעה ראשונית של 4 מיליון דולר בלבד. כעבור כחצי שנה התקבלה סוף סוף ההזמנה ראשונה לאספקת מערכות מכ"מ עבור לקוח אסיאתי בהיקף של כ-1.1 מיליון דולר. הזמנה ששינתה את פני החברה ואת ההגדרה העצמית שלה.

מכ"ם טקטי נייד של ראדא בתצורת הגנה היקפית, מהסוג הקיים בעוטף עזה
מכ"ם טקטי נייד של ראדא בתצורת הגנה היקפית, מהסוג הקיים בעוטף עזה

כיצד בכלל הגעתם לתחום הזה?

דב סלע: "זה היה כמעט במקרה. ניצול של הזדמנויות. אחרי מלחמת לבנון השנייה (2006), זכתה חברת רפאל במכרז לפרוייקט מעיל רוח שנועד לספק הגנה לטנקי המרכבה. היא קיבלה הזמנה של 100 מערכות ראשונות עם אופציה להרחיב אותה לעוד 100 מערכות. באותה תקופה שימש אלתא כספקית המכ"מים של רפאל, אולם המכ"ם של אלתא גדול ויקר מדי, ולכן אינו מתאים לייצור המוני. רפאל חיפשה אלטרנטיבה ופנתה אלינו בבקשה לפתח עבורה את המכ"ם וגם הפגישה אותנו עם עם קבוצה של מפתחי מכ"ם מומחים שיכולים לבצע את העבודה".

קיבלה טכנולוגיה, איבדה לקוח

"נכנסנו מיד לפרוייקט אבל אחרי כשנה וחצי של עבודה, רפאל חברה עם התעשייה האווירית (הבעלים של אלתא) בפרוייקט מעיל רוח, והפסיקה לעבוד איתנו. פתאום נשארנו בלי לקוח מרכזי. אבל במקביל לרפאל, גם תע"ש החלה לפתח את מערכת ההגנה האקטיבית שלה, חץ דורבן. גם היא עבדה עם מכ"ם  של אלתא ונתקלה באותן בעיות: המכ"ם היה גדול ויקר מדי. בשנת 2008 התחלנו לעבוד עם תע"ש, ושוב היה לנו לקוח מרכזי. בתוך 9 חודשים המוצר היה כבר מוכן לניסויי השדה. אומנם השוק עדיין לא היה קיים, לא ידענו שיעברו עוד 8 שנים ללא לקוחות עבור המכ"ם הטקטי שפיתחנו".

מהו הייחוד הטכנולוגי של המערכות שלכם?

"למדנו את הלקחים של הצבא האמריקאי מעיראק ואפגניסטן, והגדרנו את המוצר כמכ"ם רב-משימתי מוגדר תוכנה לטווחים קצרים. פיתחנו תפיסה שלפיה מערכת הגנה אקטיבית אינה מיועדת לספק הגנה לרק"ם בלבד, אלא פתרון גנרי הסוגר את הוואקום הקיים בשדה הקרב בין ההגנה על רק"ם לבין מערכות ההגנה האווירית".

מכ"ם CHR למערכות הגנה אקטיבית. מאתר RPG בתוך פחות מחצי שנייה
מכ"ם CHR למערכות הגנה אקטיבית. מאתר RPG בתוך פחות מחצי שנייה

"לכן המשכנו לפתח מוצרים עבור הגנה אקטיבית כוללת שיענו לכל הצרכים של הכוח המתמרן (נייד). כדי לשמור על עלות נמוכה, אנחנו משתמשים ב-100% רכיבים מסחריים מהמדף, כמו FPGA ו-CPU. השיטה הזאת מאפשרת לנו להוזיל את המוצר ולשפר את הביצועים. כך למשל, כיום אנחנו משתמשים בכרטיס i7 של אינטל, ובכל חצי שנה כשיוצא מוצר חדש, אנחנו יכולים להחליף אותו ולהכפיל את הביצועים בלא לשנות את המחיר".

דווקא הרוסים פתחו את השוק

"ההתפתחות החשובה ביותר החלה בשנת 2014, כאשר הרוסים נכנסו לאוקראינה. במדינות המערב ראו את היעילות של הטנקים הרוסיים באזורי הלחימה, כשהם נמצאים תחת מעטפת של הגנה סביבתית וחמושים בטילי נ"ט בכל טנק, כדי לנטרל את איומיה- RPG בסביבתם. בעקבות זאת האמריקאים החלו לזוז, ובשנת 2017 החליטו לצייד 3 חטיבות טנקים באירופה בחליפות הגנה אקטיבית. בינתיים בישראל הפכה מערכת מעיל רוח למבצעית והוכיחה את יעלות הרעיון של הגנה אקטיבית".

עד כמה מדובר בשוק צעיר ניתן ללמוד מהמכרז האחרון של צבא ארצות הברית לאספקת הגנה אקטיבית לנגמ"שי הלחימה סטרייקר ובראדלי. הצבא האמריקאי הוציא מכרז שהתחרו עליו רק תע"ש והחברה האמריקאית ארטיס (Artis) עם המערכת Iron Curtain. בשבוע שעבר פורסמה הודעה רשמית לפיה המערכת של ארטיס נכשלה בבדיקות, וכעת המועמדת היחידה היא תע"ש. מבחינת ראדא התוצאה היא טובה בכל מקרה, שכן שתי המתחרות הצטיידו במערכות המכ"ם הטקטי שלה. "האסטרטגיה שלנו היא למכור לכולם. אנחנו חברת מוצרים ולא חברת מערכות המתחרה בלקוחות שלנו, שהן ספקיות של מערכות".

"ב-2017 מכרנו יותר מ-100 מערכות מכ"ם טקטי למארינס בהזמנה דחופה. הן עובדות תוך כדי תנועה ומספקות התראה בפני איומים כמו רחפנים ואיומים אחרים. היקף העיסקה היה 10 מיליון דולר. מהשנה הכי גרועה שלנו, שהיתה 2016, עברנו לשנה הכי טובה של ראדא. כאשר צבאות המערב יתחילו בהצטיידות המאסיבית של מערכות הגנה המבוססות על מכ"ם טקטי, יסתכם השוק העולמי בהיקף של כ-300 מיליון דולר בשנה. זהו שוק מצויין, ומספיק קטן כדי שלא ייכנסו אליו המתחרים הגדולים".

טכנולוגיה גנרית המותאמת לכל תרחיש

מערכות המכ"ם של ראדא מבוססות על שתי קטגוריות מרכזיות: Compact Hemisphare Radar-CHR, שהוא מכ"ם קצר טווח עבור מערכות הגנה אקטיביות המסוגל לאתר טילי RPG ממרחק של 40 מטר, ולבצע חישובי מסלול ואיתור מקור הירי בתוך פחות מחצי שנייה. הקטגוריה השנייה היא של מערכות Multi-mission Hemispheric Radar – MHR, שהן גדולות וחזקות יותר ומבצעות משימות רבות ומגיעות לטווחים של עד עשרות קילומטרים. כל המערכות של ראדא מגיעות בתוך קופסא סגורה ומשוריינת. הן מצויידות באנטנת Active Electronically Scanned Array המבוססת על טכנולוגיית GaN, ומבצעות סריקה באמצעות טכניקת עיצוב אלומה (Beamforming).

מערכת ההגנה בפני רחפנים של רפאל. מצויידת במכ"ם טקטי של ראדא
מערכת ההגנה בפני רחפנים של רפאל. מצויידת במכ"ם טקטי של ראדא

המערכות הן מוגדרות תוכנה כאשר ההבדל העיקרי ביניהן, מלבד עוצמת האות וגודל האנטנה, הוא באלגוריתם. "הדבר מאפשר לנו לשנות במהירות את אופן הפעולה של המכ"ם ולהתאים אותו לאיומים שונים מטווחים שונים. את חלק מהרכיבים, כמו האנטנה, אנחנו מפתחים ומייצרים בעצמנו כדי לשמור על מימדים קטנים ומחיר נמוך". למחיר הנמוך יש חשיבות מיוחדת. כיום ראדא מוכרת מכ"ם אקטיבי במחיר של כ-100 אלף דולר ליחידה. מעבר לצורך לשכנע את הלקוח הסופי להצטייד במערכות הגנה אקטיבית, ככל שחלקו של המכ"ם במחיר המערכת השלמה הוא קטן יותר, מצטמצמים הסיכויים שחברות הבטחון הגדולות ינסו להיכנס לתחום.

היערכות לייצור המוני בישראל ובארה"ב

כיום נערכת ראדא להופעת השוק שלו היא ממתינה כבר יותר מעשור. היא מציגה פורטפוליו של פיילוטים מוצלחים והזמנות ראשונות בעולם: מכ"ם המתוקן במערכת מעיל רוח של רפאל שהוזמן עבור טנקי אברהמס של צבא ארצות הברית, מערכות מכ"ם שהוזמנו על-ידי צבא בריטניה ומערכות מכ"ם בעוטף עזה: הן מספקות את נקודת הנפילה המדוייקת של פצמ"רים בתוך 5 שניות מרגע השיגור. "אנחנו נמצאים בשלב שבו השוק מתחיל להתעורר. שנת 2018 תהיה קצת יותר טובה מ-2017. היצרניות יתחילו להזמין ציוד ב-2019 ובשנת 2020 השוק יתעורר לגמרי".

במסגרת ההיערכות הזאת היא מכינה את קווי הייצור שלה: ראדא הקימה תא אל-הד באורך של 15 מטר לביצוע בדיקות וכעת נערכת להוצאת ייצור אלקטרוני במיקור חוץ. עד היום הייצור של הכרטיסים נעשה בקו SMT של החברה, מכיוון שהיה מדובר בכמויות קטנות מאוד. כעת היא מתחילה להוציא כרטיסים לייצור אצל קבלני משנה, כאשר ההרכבה והבדיקות יישארו תמיד אצלה.

לפני קצת יותר משבוע היא מינתה את אופיר אידלמן, שהגיע אליה מווישיי ישראל, לתפקיד מנהל מפעל הייצור בבית שאן, והיא מכינה גם את המפעל שלה לייצור בכמויות גדולות. במקביל, היא מתחילה להכין את החברה הבת האמריקאית שלה להקמת קו ייצור בארצות הברית, אשר ייצר מערכות מכ"ם עתידיות עבור צבא ארצות הברית. החברה אפילו מגייסת עובדים במטרה להגיע למצבת של 140 עובדים. כיום היא מעסיקה כ-120 עובדים, מהם כ-60 עובדים במפעל ההרכבות בבית שאן. מבחינת שווי השוק היא נסחרת כיום בכ-87 מיליון דולר – פי 15 מאשר בשנת 2016 האומללה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: RADA , RADAR , מכ"ם טקטי