הצרות של קואלקום הן ההזדמנות של סיוה מהרצליה

4 ספטמבר, 2018

חברת אפל נפרדה מקואלקום בכעס, והחליטה שכל המודמים במכשירי אייפון הבאים יתבססו על שבבי אינטל, הכוללים את ה-DSP של סיוה. בשורה מצויינת לישראלית שהחלה את 2018 עם ירידה חדה במכירות

בתמונה למעלה: מודם LTE Advanced של אינטל הכולל מעבד אותות של סיוה

חברת סיוה (CEVA) הישראלית עשויה להיות אחת המרוויחות הגדולות מהפרידה הדרמטית של אפל (Apple) וקואלקום (Qualcomm). לאחר חודשים שבהם נפוצות שמועות שאפל תפסיק להשתמש במודמים של אינטל לטובת המודמים של קואלקום, כעת מתברר שהמצב הפוך: אפל החליטה להפסיק להשתמש במודמים של קואלקום בדגמי ה-iPhone הבאים שלה, ועל-פי ההערכות בשוק היא תתבסס על מודמים של אינטל בכל המכשירים החדשים שייצאו לשוק בהמשך השנה ובשנת 2019. כיצד סיוה נכנסת לתמונה? הקניין הרוחני (IP) עבור מעבדי האותות הספרתיים (DSP) במודמים של אינטל – הוא של חברת סיוה מהרצליה.

אין טוב כמו חבר טוב

עד כה, מרבית מכשירי האייפון של אפל התבססו על המודמים של קואלקום, כאשר בין שליש לכמחצית מהמכשירים (אפל לא מדווחת) כללו על-פי ההערכות את המודמים של אינטל. עם זאת, בעקבות הסכסוך המשפטי המתמשך בין אפל לקואלקום, שהחל עוד תחילת 2017 והתדרדר לכדי תביעות הדדיות וחילופי האשמות בין שתי החברות, גברו ההערכות בחודשים אחרונים לפיהן אפל צפויה לנתק כליל את קשריה עם קואלקום ולהוציא ממכשיריה הבאים את המודמים של קואלקום.

הפרידה מקואלקום, שמרחפת באוויר כבר חודשים רבים, הולידה גל של ספקולציות לגבי ספקית המודים החלופית שתמלא החלל. אבל בסופו של דבר דווקא חברת קואלקום עצמה גילתה את התשובה. בשיחת ועידה עם משקיעים לאחר פרסום הדו"חות הכספיים בחודש יולי השנה, אמר סמנכ"ל הכספים של קואלקום, ג'ורג' דייוויס, שחברת אפל "צפויה להשתמש באופן בלעדי במודמים של המתחרה שלנו, במכשירי האייפון הבאים"., זה היה רמז ברור וחד-משמעי בכיוונה של אינטל.

להערכה זו מצטרפים גם האנליסטים בחברת המחקר Cowen Research, שנפגשו באחרונה עם המנהלים של סיוה. בפגישה השתתפו האנליסטים מתיו ראמזי, ג'ושוע בוכהלטר ואיתן פוטשניק. בעקבות הפגישה הם פירסמו המלצת קנייה למניית סיוה (הנסחרת היום בנסד"ק לפי שווי חברה של כ-674 מיליון דולר). בהסבר להמלצה הם מציינים שדגמי האייפון הבאים שייצאו ברבעון האחרון של 2018 ובשנת 2019, יכללו את המודמים של אינטל, ולכן הם צופים גידול משמעותי בהיקף התמלוגים של סיוה כתוצאה ממכירת מכשירי האייפון.

צילו של המשבר הסיני

על-פי החישוב שלהם, הבלעדיות של אינטל במכשירי האייפון תגדיל את הכנסות סיוה מתמלוגים בהיקף של כ-10 מיליון דולר בשנה הקרובה. ההתפתחות הזו מגיעה בעיתוי מוצלח במיוחד, מכיוון שסיוה פתחה את 2018 ברגל שמאל והציגה ירידה של 36% בהכנסות מתמלוגים ברבעון הראשון וירידה של 27% בהכנסות מתמלוגים ברבעון השני. סיוה נפגעה משילוב של גורמים במקביל: ירידה בנתח השוק של יצרנית השבבים למובייל הסינית Spreadtrum, המהווה לקוח מרכזי של סיוה, היחלשות בשוק הסיני והאמברגו שהטילה ארצות הברית על ZTE על הסינית, ששיתק את פעילות החברה בחודשים האחרונים.

עם זאת, האנליסטים של Cowen סבורים שהקשיים בסין הם גורמים זמניים שלא צריכים להכביד בהמשך על צמיחתה של סיוה. לאחרונה דיווח Techtime שסיוה הצליחה להגדיל את חלקה ברשימת החומרים של אפל, ולהכניס לאייפון קניין רוחני של שבב נוסף. זהות השבב עדיין לא פורסמה, אבל ככל הנראה מדובר בקניין רוחני למימוש בינה מלאכותית בטלפון. להערכת האנליסטים של Cowen, השבב הנוסף הזה יגדיל את היקף התמלוגים של סיוה על מכל מכשיר אייפון שיימכר, בעוד 30%-40%.

האם סיוה תחלוש על 60% משוק הדור החמישי?

אולם הסיכוי הגדול האמיתי נמצא במקום אחר: מהפיכת הדור החמישי. בחודש מרץ דיווחה סיוה כי מעבד האותות שלה, CEVA-XC, ישולב במעבד התקשורת המוטמע בערכת שבבי ReefShark של נוקיה, המיועדת להפעיל את המודמים של תחנות הבסיס מדור 4.9 ומדור 5 (5G) של נוקיה. גם יצרנית ציוד התקשורת הסינית ZTE עושה שימוש בשבב של סיוה עבור הדור החמישי. האנליסטים של Cowen סבורים ששתי הלקוחות האלו יניבו לסיוה הכנסות של כ-20 מיליון דולר עד לשנת 2020.

לסיוה יש לקוח נוסף בתחום ה-5G, ובפגישה עם מנהלי סיוה נמסר לאנליסטים שהחברה צפויה לחתום על הסכם נוסף עם לקוח רביעי בתחום ה-5G, ככל הנראה אריקסון או סמסונג. ארבעת הלקוחות האלו הם ענקים בתחום תחנות הבסיס הסלולריות ועשויים להבטיח לסיוה נוכחות בכ-60% מכל תחנות הבסיס של הדור החמישי. מדובר בשוק אשר צפוי לתפוס תאוצה החל מ-2019 עם תחילת שדרוג התשתיות על ידי חברות התקשורת. האנליסטים פרסמו המלצת קנייה למניית סיוה במחיר יעד של 40 דולר למניה – 33% מעל מחיר המניה כיום (30.6 דולר).

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: טאבלט וסמארטפון , מחקרים ונתוני שוק , קניין רוחני , תקשורת אלחוטית

פורסם בתגיות: CEVA , אפל , סיוה , קואלקום