מדיגוס במאבק שליטה מול פיור קפיטל

12 ספטמבר, 2018

כפיר זילברמן, בעל השליטה בפיור קפיטל, רכש אחזקות משמעותיות במדיגוס וקורא כעת לבעלי המניות להדיח באסיפה הקרובה את חברי הדירקטוריון. במדיגוס חוששים שבכוונתו להפוך את החברה לשלד בורסאי

חברת מדיגוס (Medigus) מאזור התעשייה עומר שליד באר-שבע נקלעה למאבק שליטה מול הקרן האקטיביסטית הישראלית פיור קפיטל (Pure Capital) הנמצאת בשליטת של כפיר זילברמן. בסוף חודש יולי רכשה הקרן כ-6.6% ממניות מדיגוס, מה שהקנה לו את הזכות לכנס את אסיפת בעלי המניות ולהעלות הצעות לסדר היום. מיד עם השלמת העיסקה, פירסמה הקרן מכתב לבעלי המניות, ובו דרשה לכנס אסיפה כללית כדי להדיח את כל חברי הדירקטוריון הנוכחיים, שלטענתה אחראים להתדרדרות הפיננסית של החברה. במקומם הקרן פירסמה רשימה אלטרנטיבית. אלי כהן, פרופ' בנאד גולדווסר, רונן רוזנבלום ואלי יורש.

לטענת הקרן, הדירקטוריון הנוכחי של מדיגוס נכשל לגמרי בהכוונת החברה, והוביל לגיוס הון "לפי שווי מבייש של כ-3.5 בלבד". במכתב ששלחה אתמול (ד') לבעלי המניות, היא האשימה את חברי הדירקטוריון באחריות לאובדן של כ-80% מהשווי של מדיגוס: בסוף 2014 היא נסחרה בבורסת תל אביב לפי שווי שוק של 65.2 מיליון שקל, ובסוף 2017 ירד השווי שלה לכ-18.6 מיליון שקל. הקרן טוענת שרוב חברי הדירקטוריון הנוכחי אחראים למצב הזה, מכיוון שהם נמצאים זמן רב בתפקיד: כריסטופר רולנד ואפרת ונקרט הצטרפו ב-2013. דורון בירגר הצטרף ב-2015 ויובל ינאי הצטרף בתחילת 2018.

"מועמדים ללא ניסיון טכנולוגי"

אתמול (ד') הגיבה החברה לראשונה: דירקטוריון מדיגוס שלח מכתב לכל לבעלי המניות והפציר בהם להתנגד להצעת פיור קפיטל באסיפת בעלי המניות שתתקיים החודש, ב-20 בספטמבר. במכתב ששלחה לבעלי המניות מצטטת מדיגוס חוות דעת של חברת הייעוץ האמריקנית ISS, אשר המליצה ללקוחותיה המחזיקים במניות מדיגוס להצביע נגד המועמדים של פיור קפיטל, וזאת בעקבות סקירה שערכה ISS ובה הגיעה למסקנה כי שינוי בהרכב הדירקטוריון לא יתרום באופן חיובי לביצועי המניה. החברה טוענת שהמועמדים מטעם פיור קפיטל חסרים ניסיון בתחום הטכנולוגי והמכשור הרפואי.

"על פי מידע זמין לציבור, נראה כי לפיור קפיטל יש רקורד של לקיחת שליטה בחברות ציבוריות בעיקר לצורך מסחר בהן כשלדים בורסאיים, תוך התייחסות מועטה לנכסים המסחריים הקיימים של החברה ולשיתופי הפעולה שלה וללא מימוש של הפוטנציאל הנובע מנכסי החברה". פיור קפיטל מגדירה עצמה כקרן השקעות גלובלית, שבשנתיים האחרונות גייסה 200 מיליון דולר ממשקיעים.

היא היתה הבעלים של חברת המדף Asia Development, שהמיזוג ההופכי איתה הביא את חברת Foresight לבורסה. אחת מהפעילויות של הקרן בשנים האחרונות היתה רכישת חברות ציבוריות קטנות שהפסיקו את פעילותן והפכו לחברות מדף ("שלדים בורסאיים"), ומכירתן לחברות פעילות כדי שיוכלו להיכנס באמצעותן לבורסה בלא תשקיף מלא.

הפעילות הזאת קיבלה את הכינוי "מסחר בשלדים בורסאיים". זילברמן ביצע בשנים האחרונות מספר מהלכי השתלטות על שלדים בורסאיים בתחום הביו-מד והטכנולוגיה. בחברת מדיגוס חוששים שזילברמן מעוניין להשתלט על החברה במטרה למכור את נכסיה הטכנולוגיים ולהפוך אותה לחברת מדף בורסאית.

חדשנות טכנולוגית, כישלון עסקי

חברת מדיגוס מחזיקה בשני קווי מוצרים עיקריים: מערכת MUSE המשמשת לטיפול זעיר פולשני בצרבת כרונית (GERD) על-ידי הידוק השסתום המחבר בין הקיבה לוושט, וכן סדרה של מצלמות ScoutCam הנחשבות לקטנות ביותר בעולם ומשמשות למכשור רפואי ויישומים תעשייתיים. אולם החברה לא הצליחה למנף את הטכנולוגיה להצלחה עסקית.

ברבעון השני של 2018 הסתכמו מכירותיה ב-54 אלף דולר בלבד, ירידה של 34% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, וחתמה את הרבעון עם הפסד של 1.1 מיליון דולר. מתחילת 2017 איבדה מניית החברה כ-95% ממחירה וכיום החברה נסחרת לפי שווי שוק של כ-11.2 מיליון דולר בלבד. עם זאת, בעקבות גיוס שביצעה החברה ביולי בהיקף של 10 מיליון דולר יש בקופת המזומנים של החברה כ-16 מיליון דולר – תמריץ מובהק לנסיונות השתלטות.

מניית מדיגוס בנסד"ק בשנתיים האחרונות
מניית מדיגוס בנסד"ק בשנתיים האחרונות

מדיגוס ביצעה באחרונה שורה של מהלכים להרחבת מסחור מערכת ה-MUSE בארצות הברית ובאירופה. החברה חתמה על הסכם הפצה בלעדי להפצת ה-MUSE בארצות הברית עם חברת מיקרו-טק (Micro-Tech Endoscopy), יצרנית עולמית של ציוד אנדוסקופי. כמו כן, בחודש יוני חתמה החברה על הסכם פיתוח עם חברת A.M. Surgical האמריקנית, שבמסגרתו תפתח ותייצר מדיגוס עבור A.M. Surgical מכשיר הכולל מצלמת וידיאו זעירה לשילוב במערכת לטיפול בתסמונת התעלה הקרפלית בשור כף.

עם זאת, למדיגוס אין בעל שליטה מרכזי ומניותיה מוחזקות בידי ידיים רבות, מה שעשוי להקשות על מאמצי השכנוע של הנהלת החברה. לאור הכישלון העסקי המתמשך של החברה קיים סיכון ממשי שבעלי המניות ייעתרו לבקשתה של פיור קפיטל במטרה למצות ערך כלשהו מהשקעתם.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , מכשור רפואי

פורסם בתגיות: Medigus , כפיר זילברמן , מדיגוס