נולד ענק אלקטרוניקה בטחונית: Harris ו-L3 מתמזגות

16 אוקטובר, 2018

מתחרה חדשה לאלביט, התע"א ורפאל: המיזוג ייצור ענקית טכנולוגיה בשווי של 37 מיליארד דולר, המעסיקה כ-46,000 עובדים ונחשבת לספקית אלקטרוניקה מרכזית של הצבא האמריקאי ושל פלטפורמות מרכזיות כמו F-35 ו-F-16

ענקיות האלקטרוניקה הצבאית והבטחונית מארצות הברית, Harris Corporation ו-L3 Technologies, החליטו להתמזג כדי להיות החברה הביטחונית ה-6 בגודלה בארצות הברית, והעשירית בגודלה בעולם. העיסקה צפויה להסתיים במחצית 2019. הסכם המיזוג אושר על-ידי הדירקטוריונים של שתי החברות. המיזוג יבוצע באמצעות תהליך החלפת מניות שבסיומו יחזיקו המשקיעים של האריס בכ-54% המהחברה הממוזגת, והמשקיעים של L3 יחזיקו בכ-46% מהמניות של החברה, אשר תיקרא L3 Harris.

תחרות ישירה מול אלביט

המהלך עשוי ליצור מתחרה חזקה מאוד לתעשיות הביטחוניות הישראליות, במיוחד התעשייה האווירית, אלביט ורפאל, אשר העוצמה הגדולה ביותר שלהן היא בתחומי האלקטרוניקה, מערכות תקשורת ומכ"ם ומערכות אווינויקה ומערכות שליטה וניהול של פלטפורמות קרביות. כך למשל,  מאז שנת 2010 אלביט מציעה להחליף את מערכת ניהול תא הטייס של ה-F-35, המיוצרת על-ידי L3, במערכת אחרת מתוצרתה. לאחרונה החליטה לוקהיד מרטין לחדש את תא הטייס, ופיצלה את ההזמנות בין שתי מתחרות: Harris ואלביט.

16 מיליארד דולר מכירות בשנה

החברה החדשה תעסיק כ-46,000 עובדים, מהם 22,500 מהנדסים ואנשי פיתוח. היקף המכירות המצרפי שלה הוא כ-16 מיליארד דולר בנתוני שנת 2018. יו"ר, נשיא ומנכ"ל האריס, וויליאם בראון, אמר שמיזוג החוזקות של שתי החברות בשווקים השונים יאפשר להאיץ את החדשנות ולחסוך בהוצאות. "המיזוג יביא לחיסכון של 3 מיליארד דולר במשך שלוש שנים".  החיסכון יגיע מביטול כפילויות, איחוד הנהלות והקמת מערכת IT מאוחדת לניהול החברה. יו"ר, נשיא ומנכ"ל L3, כריסטופר קובאסיק, אמר שהמיזוג מייצר הזדמנויות צמיחה שהן גדולות מההזדמנויות העומדות בפני כל אחת מהחברות בנפרד.

החברה הממוזגת תספק מערכות טכנולוגיות בתחומי האוויר, הים, היבשה, החלל והסייבר. היא תחזק את מעמדה בתחומי ה-RF והאלחוט ותפתח פלטפורמות הפועלות במערכות של כל האינטגרטורים הביטחוניים הגדולים. הנהלת החברה תפעל מהעיר מלבורן, פלורידה, שבה ממוקמת כיום הנהלת האריס. היא תורכב מצוותי ניהול של שתי החברות. גם הדירקטוריון יהיה מאוזן: שישה דירקטורים של האריס ושישה דירקטורים של L3. וויליאם בראון מהאריס ישמש כיו"ר ומנכ"ל, וכריסטופר קובאסיק מ-L3 ישמש כסגן יו"ר, נשיא ומנהל התפעול של החברה הממוזגת.

המטעד האלקטרו-אופטי החדש ש-L3 תספק למל"טים הטקטיים של צבא ארה"ב
המטעד האלקטרו-אופטי החדש ש-L3 תספק למל"טים הטקטיים של צבא ארה"ב

חברת האריס פועלת כיום במתכונת של שלוש חטיבות עסקיות: מערכות תקשורת, מערכות אלקטרוניות ולוחמה אלקטרונית ומערכות חלל ומודיעין. היקף המכירות שלה מסתכם בכ-6 מיליארד דולר בשנה. היא ספקית מרכזית של הצבא האמריקאי, וזכתה לאחרונה במספר מכרזים לשדרוג מטוסי F-35 של לוקהיד מרטין: פיתוח מחשב מרכזי חדש עבור המטוס, החלפת מודול הזיכרון במטוס ואספקת מערכת תצוגה חדשה לתא הטייס. לפני כחודשיים היא זכתה במכרז לאספקת מערכת לוחמה אלקטרונית להגנת מטוסי ה-F-16 באמצעות שיבוש אותות מכ"ם והטעיית טילים תוקפים.

המשקיעים בבורסה הגיבו בהתלהבות

חברת L3 פעילה בעיקר בתחומי המודיעין האלקטרוני והמעקב (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance – ISR), מערכות תקשורת ומערכות אלקטרוניקה צבאית ותעופתית. היא מספקת מערכות מערכות אימון טייסים, מערכות אלקטרו-אופטיות (EO/IR) ומעסיקה כ-31,000 עובדים. החברה נחשבת לספקית מערכות הצילום האלקטרו-אופטיות המרכזית עבור כלי טיס בלתי מאויישים של צבא ארצות הברית. לפני כחודשיים היא זכתה במכרז לאספקת משקפי ראיית הלילה התקניות עבור חיילי השדה של הצבא האמריקאי. בשנת 2017 הסתכמו מכירותיה בכ-9.6 מיליארד דולר.

בעקבות ההודעה על העיסקה זינקה מניית L3 הנסחרת בבורסת ניו-יורק ממחיר של 196 דולר למחיר של כ-221 דולר, שהעניק לה שווי שוק של 17.3 מיליארד דולר. גם מניית האריס זינקה בבורסה של ניו-יורק: מ-154 דולר ליותר מ-173 דולר, שהעניקו לה שווי שוק של כ-20 מיליארד דולר. המיזוג ייצור ענקית ביטחונית חדשה בשווי שוק של יותר מ-37 מיליארד דולר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מיזוגים ורכישות , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: Harris , L3