"רובוטיקה ורחפנים הם מהפיכה דומה למהפיכת המובייל"

5 נובמבר, 2018

מוצרי חטיבת SkyHopper של מוביליקום מוטמעים אצל 50 יצרניות רחפנים ורובוטיקה. מנכ"ל החברה בריאיון ל-TechTime: "הרכיבים שלנו מהווים יותר מ-50% מעלות חומרת הרחפן"

אחת מהמהפיכות הטכנולוגיות הקורמות כיום עור וגידים היא מהפיכת הרחפנים והכלים הבלתי-מאוישים. אומנם השימוש ברחפנים עדיין מצומצם ומוגבל למשימות צילום, תצפית ופנאי, והשוק עצמו מגלגל מיליארדים ספורים של דולרים. אולם רבים מעריכים שבתוך כעשור ימלאו הרחפנים מגוון רחב של משימות בתחומי ביטחון הפנים, התעשייה, התחזוקה, החקלאות והקמעונאות, והשוק יתפח להיקף של יותר מ-100 מיליארד דולר.

חברת מוביליקום (Mobilicom) הישראלית, המפתחת פתרונות תקשורת אלחוטית לפלטפורמות ניידות, סימנה את שוק הרחפנים והרובוטיקה המסחריים כאחד ממנועי הצמיחה האסטרטגיים בשנים הבאות, ובשנה שעברה אף הקימה בתוך החברה חטיבה ייעודית לשוק הרחפנים והרובוטיקה, בשם SkyHopper. היא מפתחת סל פתרונות שכולל מערכות תקשורת לשליטה, בקרה והעברת וידיאו, עיבוד וידיאו ואנליטיקה, יחידות צריכת מידע בזמן אמת ומערכות ניהול ושליטה המתבססים על ארכיטקטורות הייחודיות של החברה.

בריאיון עם TechTime הסביר מנכ"ל מוביליקום אורן אלקיים את הרציונל מאחורי הקמת סקייהופר. "שוק הרחפנים הוא שוק שצפוי לעשות קפיצת מדרגה אדירה תוך שנים ספורות, בעיקר בתחום המסחרי-תעשייתי. למעשה, זו כבר מציאות קיימת, זה כבר ביזנס. השוק נמצא על סף מהפיכה הדומה למהפיכת המובייל, ואנחנו רוצים להיות שם."

שיתוף פעולה אסטרטגי עם איירבאס

כפי שבתחום הרכב האוטונומי, חברות המפתחות מערכות חישה, תקשורת ועיבוד נתונים למכונית האוטונומית העתידית מנסות כיום בכל הכוח לקשור כמה שיותר שיתופי פעולה עם יצרניות הרכב וחברות Tier-1 ולהפוך לסטנדרט עתידי בתעשייה, כך גם בשוק הרחפנים. וזה בדיוק מה שמנסה מוביליקום לעשות דרך סקייהופר.

עד כה, ההספק של מוביליקום בתחום הרחפנים מעודד לגבי הבאות. החברה כבר הצליחה לשלב את מוצריה בפלטפורמות של כ-50 יצרניות רחפנים ורובוטיקה ברחבי העולם, ולפני מספר שבועות דיווחה על עסקה אסטרטגית עם איירבאס, שתשלב את הפיתרון שלה בפלטפורמת רחפני Innovation שלה.

אלקיים מעריך שככל שהשוק יצבור תאוצה מסחרית, הכנסות סקייהופר יעלו באופן משמעותי. "מידת החדירה שלנו לשוק עד כה מאוד משמעותית. ברגע שכל אחת מהיצרניות שעימן הגענו להסכמים תתחיל לייצר באופן מסחרי, ההכנסות של סקייהופר יגדלו בהתאם. התמקדנו ברכיבים שהם המוח של הרחפן, וחמשת המוצרים שהוצאנו מהווים מעל 50% מערך חומרת מערכת הרחפן".

עננת תקשורת עצמאית לגורמים ניידים

עולם הרחפנים והרובוטיקה המסחרי-תעשייתי הינו שוק חדש עבור מוביליקום. תחום הפעילות העיקרי של החברה הוא פיתוח וייצור פלטפורמות המספקות רשתות תקשורת Mobile Mesh אלחוטיות ניידות ליישומי הגנת המולדת, חילוץ והצלה, תשתיות ימיות, כלים בלתי מאוישים ועוד. החברה נוסדה בשנת 2009 על-ידי אורן אלקיים ויוסי סגל. הרעיון מאחורי הקמת מוביליקום נולד למעשה בחברה הקודמת שבה היו שותפים, ראנקום (Runcom).

אלקיים: "הלקוחות של ראנקום היו ספקיות של תשתית תקשורת אלחוטית, ורבות מהן העלו בפנינו את אותה בעיה: כיצד ניתן לספק שירותי תקשורת אמינים עבור גורמים ניידים הפועלים במקומות שבהם אין בהכרח תשתית תקשורת קיימת, כמו למשל גופי חירום והצלה הנמצאים בתנועה, או חברות גז ונפט הפועלות בים במיקום שבו לא ניתן להקים תשתית תקשורת קבועה. הבנו שקיים בשוק צורך ללא מענה". כדי לתת מענה לבעיה זו, מוביליקום פיתחה ארכיטקטורה ייחודית שמאפשרת לייצר "עננת תקשורת" עצמאית אד-הוק , המחברת בין הגורמים הניידים הפועלים בסביבה ללא תשתית.

רשתות תקשורת רגילות מתבססות בדרך כלל על יחידת תקשורת מרכזית קבועה – כמו למשל תחנת בסיס, ממסר או אנטנת סלולר – המהווה צומת שדרכו יחידות הקצה חייבות לעבור כדי לתקשר ביניהן. לעומת זאת, ברשתות האלחוטיות של מוביליקום אין יחידה מרכזית אחת המנתבת את התמסורת. הרשתות של מוביליקום מתבססות על ארכיטקטורה מבוזרת של "רשת אריג" (Mobile MESH Network), שבה כל אחת מנקודות הקצה מהווה בעצמה יחידת שידור וקליטה, וממסר המחובר במקביל לכל שאר הנקודות ברשת (Multi-Point to Multi Point).

ביחד, הן יוצרות רשת תקשורת ניידת עצמאית מבוזרת, עם IP Network משלה, שאינה תלויה בשום גורם מרכזי. אם אחת מיחידות התקשורת נופלת, יתר היחידות ממלאות את מקומה מבלי לפגוע בשלמות הרשת. "הרשתות שלנו פועלות במידה מסוימת כמו רשת נוירונים במוח. כל נקודה מחוברת לכל יתר הנקודות באופן שווה". צורת הרישות הזו מאפשרת לרשת לשמור על יציבותה גם בתנועה, ובכך לספק תקשורת לגורמים ניידים.

לפי מוביליקום, הודות לסינכרון המתמיד בין יחידות הרשת המתבצע באמצעות אלגוריתמיקה מורכבת, רשתות התקשורת יכולות להתפרש על-פני רדיוס שבין 5 קילומטרים ועד עשרות קילומטרים ולתפקד גם כאשר הגורמים הניידים מצויים ביניהם בתנועת דופלר יחסית של עד 800 קילומטר בשעה. המערכות של מוביליקום מאפשרות העברת נתונים ומידע כמו מפות דינמיות המשלבות מציאות רבודה, וידאו HD בזמן אמת ונתוני טלמטריה.

מפתח לעולם הרחפנים והרובוטיקה

מרבית הלקוחות של מוביליקום מגיעים מהמגזרים הממשלתיים והתעשייתיים, כמו אקסון מובייל, המשתמשת בפלטפורמות של החברה לפריסת רשתות תקשורת באסדות גז ונפט בים, או חברת NTT היפנית, שמספקת יחידות תקשורת לממשלת יפן. בסך הכול משרתת מוביליקום יותר מ-50 לקוחות בכ-15 מדינות.

לדברי אלקיים, מגזרים אלה מתאפיינים בתהליכים איטיים ובשמרנות, ובחברה חיפשו מנוע צמיחה נוסף ומהיר בשוק אזרחי עם פוטנציאל גדול. לאחר בחינה של מספר שווקים פוטנציאליים, היא המתקדה בתחום הרחפנים והרובוטיקה המסחרי-תעשייתי. חטיבת סקייהופר מתנהלת בתוך מוביליקום כיחידה עסקית עצמאית. הבידול בין מוביליקום לסקייהופר אינו רק מיתוגי אלא גם טכנולוגי. מרבית יישומי הרחפנים אינם זקוקים לרשת תקשורת עצמאית ויכולים להתבסס על תשתית התקשורת האלחוטית הקיימת.

אלקיים: "בסקייהופר אנחנו ממלאים תפקיד רחב יותר – אנחנו ספק מקצה לקצה של סל מוצרים כולל ליצרני רובטוקיה ורחפנים, לא רק תקשורת, אלא גם מערכות בקרה ושליטה המאפשרות ניהול של ציי רחפנים, העברת תכני וידיאו ברוחב פס רחב, טלמטריה, עיבוד וידיאו וכלי אנליטיקה. בתוך שנה הוצאנו לשוק כבר 5 פתרונות שונים לתחום הרחפנים והרובוטיקה".

לדבריו, קיימים מספר מפתחות טכנולוגיים להבשלה של שוק הרחפנים, וסביבם מתמקדים הפיתרונות של סקייהופר. "האלמנט הראשון הוא אוטונומיות. המטרה היא להוציא את המפעיל האנושי מהמשוואה. זה מפתח קריטי שיאפשר את הסקלביליות של השוק. הנדבך השני הוא אבטחה, סייבר והצפנה. חשוב להגן על ציי הרחפנים מפני גניבה, השתלטות ושיבוש מערכות. אנחנו משקיעים רבות בשכבות ההצפנה, ואף זכינו להסמכה של המלמ"ב, שזו גושפנקא משמעותית".

מפתח השלישי הינו להק: היכולת לנהל ולתפעל להקות של רובטים ורחפנים, המסוגלים לדבר ביניהם ישירות. מפתח נוסף שמציין אלקיים הוא תפעול מבוסס ענן, שיאפשר ניהול ציי רחפנים ממרכז בקרה מרוחק. הגורם האחרון הוא רגולציה, שאמורה להסדיר בשנים הקרובות את נהלי הטיסה והבטיחות של יישומים שונים של רחפנים. "הרגולציה היא המשתנה היחיד במשוואה שאין לנו שליטה עליו".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: רובוטיקה , רחפנים , ריאיונות , תקשורת אלחוטית

פורסם בתגיות: אורן אלקיים , מוביליקום , סקייהופר