תע"א תספק לווייני מכ"ם לחברה פרטית

25 נובמבר, 2018

חתמה על הסכם הבנות לאספקת ארבעה לוויינים ממשפחת TecSAR לחברת XpressSAR, שהיא החברה הפרטית הראשונה בארה"ב שקיבלה אישור להפעלת מסחרית של לווייני מכ"ם ברזולוציה גבוהה

בתמונה למעלה: הרכבת לוויין TecSAR במתקני התעשייה האווירית

התעשייה האווירית (IAI) צפויה לספק ארבעה לווייני מכ"ם מסוג מיפתח סינתטי (Synthetic Aperture Radar) לחברת XpressSAR מווירג'יניה, ארה"ב, שהיא החברה הפרטית הראשונה בארה"ב שקיבלה אישור לבצע הפעלה מסחרית של לווייני SAR. בשבוע שעבר נחתם מיזכר הבנות בין שתי החברות, שלפיו תספק התעשייה האווירית עד ארבעה לוויינים המבוססים על משפחת לווייני TecSAR, ביחד עם שירותים נלווים.

השירותים כוללים תמיכה בשיגור, הכנסה למסלול והבאתם לפעילות תקינה מול תחנת הבקרה. חברת XpressSAR תקבל לידיה לוויינים מתפקדים במסלול, כאשר התעשייה האווירית תהיה אחראית על הייצור ועל הבאתם לפעילות תקינה. ככל הנראה, השיגור מתוכנן להתבצע בשנת 2022. הלוויינים ייוצרו במפעל מבט של התעשייה האווירית, וישתמשו במכ"ם מתוצרת החברה הבת אלתא.

עיסקה תקדימית, גם לישראלים וגם לאמריקאים

כבר בשנת 2015 קיבלה חברת XpressSAR אישור להפעלת קונסטלציה של ארבעה לווייני SAR שינועו בגובה של 425 ק"מ מעל פני האדמה. הלוויינים יספקו צילומי מכ"ם ברזולוציה לש פחתו ממטר, שיימכרו ללקוחות מהשוק הפרטי ולרשויות המדינה בארצות הברית. גם עבור התעשייה האווירית מדובר בחוזה חלוצי, הן מכיוון שזה חוזה פרטי ללא מעורבות ממשלתית, והן משום שזו הפעם הראשונה שהיא מוכרת בעיסקה פרטית ולא במסגרת הסכמים בין מדינות, לוויין צילום בטכנולוגיה שנחשבה שנים רבות כטכנולוגיה צבאית ישראלית קריטית.

מכ"ם מיפתח סינתטי הוא מכ"ם השולח רצף של אותות פולסים אל האובייקט ובודק את האותות החוזרים לאורך זמן במהלך תנועת המכ"ם מעליו, אם באמצעות מטוס ועם באמצעות לוויין. באופן זה המכ"ם מייצר אנטנה וירטואלית שהיא גדולה בהרבה מהאנטנה הפיסית שלו, ועל-ידי כך יכול לקבל תמונת מכ"ם של האובייקט הנמדד.

התמונה הזאת משמשת בחלק מהמקרים כתחליף למצלמה אופטית, ובמקרים אחרים כהשלמה לצילום אופטי, מכיוון שתמונת המכ"ם אינה רגישה לתנאי מזג אוויר, ערפל, אבק או לצילום ביום או בלילה. מנכ"ל חברת XpressSAR, וולפגנג בידרמן, אמר שהחברה בדקה את כל הפתרונות הקיימים בשוק ולבסוף החליטה לבחור בטכנולוגיה של התעשייה האווירית. "אנחנו ממוקדים בטכנולוגיות מתקדמות אבל מוכחות, כדי לספק תמונות באיכות גבוהה".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , חלל , תעופה וביטחון