היעד החדש של מיטרוניקס: מיליארד שקל מכירות כבר בשנת 2021

13 דצמבר, 2018

החברה מקיבוץ יזרעאל חולשת על כמחצית מהשוק העולמי של רובוטים לניקוי בריכות שחייה. הציגה אסטרטגיית צמיחה חדשה הכוללת רובוטים עם בינה מלאכותית, קישוריות IoT וכניסה לתחום טכנולוגיות המים

חברת מיטרוניקס (Maytronics) מקיבוץ יזרעאל, המפתחת ומייצרת רובוטים לניקוי בריכות, חשפה בשבוע שעבר בפני המשקיעים אסטרטגיה חדשה שאמורה להאיץ את צמיחת החברה ולהביא את הכנסותיה להיקף של מיליארד שקל כבר בשנת 2021. כחלק ממימוש האסטרטגיה הגדילה מיטרוניקס בשנתיים האחרונות את השקעותיה במחקר ופיתוח, ומתכוונת להשיק בשנה הבאה קו חדש של רובוטים חכמים שיביא את מהפיכת ה-IoT והבינה המלאכותית גם לתחום הבריכות הפרטיות.

מיטרוניקס היא למעשה החברה הגדולה בעולם בתחום הרובוטים האוטומטיים לניקוי בריכות. להערכת החברה, היא מחזיקה כיום בנתח של כ-44% מהשוק העולמי, וזאת בהשוואה ל-37% בשנת 2016. כ-98% מהכנסותיה מגיעות ממכירות לשווקים בינלאומיים, שהעיקריים בהם הם ארצות הברית, אירופה ואוסטרליה, שבהם היא פעילה דרך חברות-בנות.

דולפין פרטי בחצר הבית

מוצר הדגל של החברה הוא קו הרובוטים Dolphin. בדומה לשוק הרובוטים הביתיים לשאיבת אבק, הרובוטים של מיטרוניקס מספקים חלופה אוטומטית ויעילה יותר לשיטות הניקוי הקיימות, המתבססות על משאבות חיצוניות. המשאבות שואבות בהדרגה את המים מן הבריכה ומעבירות אותן דרך מסננים חיצוניים. תהליך טיהור המים באמצעות משאבות נמשך שעות רבות וצורך חשמל רב. המסננים עצמם הינם גסים ולא תמיד מצליחים לסלק מהמים את חלקיקי הלכלוך הזעירים.

הרובוט דולפין כולל יכולת ניווט מונחית ג'ירוסקופ ומצפן. הוא משייט באופן עצמאי בבריכה וצולל לקרקעית כדי לספק כיסוי מלא של תכולת הבריכה. באמצעות מערכת סינון מתקדמת מסלק הרובוט מן הבריכה גם חלקיקי פסולת מילימטריים ובאמצעות מערכת מברשות מנקה את השכבה השומנית הנוצרת על קרקעית ודפנות הבריכה. התהליך עצמו נמשך כשלוש שעות לערך, ובכך מגדיל את זמן השימוש של האנשים בבריכה.

כבר כעת מיטרוניקס אינה רחוקה מהיעד שלה. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו הכנסותיה ב-665 מיליון שקל, עלייה של 15% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2017. הרווח הנקי הסתכם ב-124 מיליון שקל, בהשוואה ל-98 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2017.

להערכת החברה, מספר הבריכות הפרטיות בשוקי המפתח עומד כיום על כ-24 מיליון בריכות, ושיעור החדירה של פתרונות הניקוי הרובוטיים עומד על כ-20% בלבד, כך שפוטנציאל הצמיחה האורגנית של השוק בשנים הקרובות הינו גדול למדי. לפי חברת Research&Markets, שוק הרובוטים לניקוי בריכות צפוי לגדול בשנים הקרובות ולהגיע להיקף של כ-3.79 מיליארד דולר ב-2023.

הבית החכם נכנס למים

אם בעבר מיטרוניקס התמקדה בעיקר בקצה הגבוה של השוק והציעה קו מוצרים יחסית יקר, בשנתיים האחרונות, כדי להגדיל את נתח השוק שלה, השיקה החברה לצד מוצרי הפרימיום גם דגמים מוזלים יותר. כעת מתכוונת החברה להביא לשוק בשורה חדשה ולהעצים את מוצריה עם טכנולוגיות חדשות כמו בינה מלאכותית ו-IoT.

בשנת 2019 היא תוציא לשוק רובוט משודרג שבאמצעות חיישן מיוחד ואלגוריתמים של בינה מלאכותית יידע למפות, עוד לפני תחילת עבודת הניקוי, את המבנה ואת צורתה של הבריכה ולתכנן מראש את תוכנית הניקוי היעילה והמהירה ביותר. הרובוט יהיה מצויד בתקשורת IoT עם חיבוריות לענן ואפליקציית משתמש. הטכנולוגיות הללו יאפשרו למיטרוניקס להתממשק אל מהפיכת הבית החכם, שצפויה לצבור תאוצה בשנים הקרובות. לאחרונה זכה הרובוט החדש בפרס החדשנות בקטגוריית הבריכה החכמה בתערוכת Piscine Global 2018 Pool Innovations, שהתקיימה בליון, צרפת.

אכזבות בנסיון לאתר נישה נוספת

בשנים האחרונות מיטרוניקס ניסתה לחדור לתחומים נוספים ולהרחיב את סל המוצרים שלה. ב-2008 היא רכשה את השליטה (כ-51% מהמניות) בחברת MGI הצרפתית מיטרוניקס תמורת כ-100 מיליון שקל. החברה משווקת אבזרי בטיחות לבריכות, כגון אזעקות המתריעות בפני טביעה, וכן כיסויים אוטומטיים לשמירה על נקיונן.

לאור ריבוי מקרי הטביעות בבריכות פרטיות, במיטרוניקס קיוו כי תחום אביזרי הבטיחות יהווה אפיק הכנסה משמעותי נוסף של החברה. ואולם, ההכנסות מתחום זה לא עלו בשנים האחרונות מעבר לכמה עשרות מיליוני שקלים בשנה, ובחברה מודים שלא הצליחו לפצח את השוק. בעקבות כך, היא החליטה לקחת צעד לאחור, ומסתפקת כעת בשיווק ומכירה בלבד של המוצרים הקיימים, מבלי להשקיע בפיתוח דורות חדשים של מוצרים.

את משאבי המחקר והפיתוח של החברה, הסיטה מיטרוניקס בשנתיים האחרונות לתחום חדש, שבחברה מכנים "טכנולוגיות מים" ומקווים שיצמח בשנים הקרובות ויהווה רגל עסקית נוספת. בחברה מעדיפים לשמור בשלב זה על עמימות מסוימת באשר למהות הטכנולוגיה, אך ל-TechTime נודע כי מדובר בפיתוח פתרון מבוסס תוכנה בתחום ניטור ובקרה של איכות מי הבריכה.

כשל-שוק בתחום איכות המים בבריכות

כיום, כדי לעקוב אחר האיזון הכימי של מי הבריכה ולמנוע התפתחות של אצות או חיידקים, נדרש בעל הבריכה להביא באופן תקופתי דוגמית ממי הבריכה למעבדת שירות. על סמך תוצאות הבדיקה ניתן להתאים את הרכב הכימיקלים הנדרש כדי לשמור על ניקיון הבריכה. ואולם, באופן שבו הן מבוצעות כיום, בדיקות אלה אינן מדויקות במיוחד ומצריכות מבעל הבריכה התעסקות רבה.

כדי לתת מענה לכשל הזה, מיטרוניקס מפתחת התקן דיגיטלי שיהיה מותקן באופן מובנה בבריכה, ינטר באופן רציף פרמטרים רבים הקשורים לאיכות המים ויעביר את הנתונים לענן. המידע יאפשר לחברות שירות להתאים באופן מדויק את התכשירים הנדרשים לניקוי הבריכה, מבלי שבעל הבריכה ייאלץ לבצע בעצמו את הבדיקה. בחברה השקיעו בסטראט-אפ הפנימי הזה כ-30 מיליון שקל מאז 2016 ומתכוונים לבצע השקה רכה של רכיב התוכנה בפיתרון כבר ב-2019.

חברת מיטרוניקס נסחרת בבורסה של תל-אביב לפי שווי שוק של 2.33 מיליארד שקל. החברה מעסיקה כ-800 עובדים ומייצרת את מוצריה בשני מפעלי ייצור, האחד בקיבוץ יזרעל והשני בדלתון.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: IOT , בינה מלאכותית , דוחות רווח , תעשייה ישראלית