מזג האוויר של הדברים

12 מרץ, 2019

קלימה-סל פיתחה פלטפורמה השואבת נתונים ממאות מיליוני חיישנים בעולם כדי לספק תחזיות מזג אוויר קצרות טווח עד רמת הרחוב. כעת, החברה משיקה יישום להתראות של 24 שעות לפני שטפונות

שטפונות הם אסונות הטבע הקטלניים ביותר והם גובים את חייהם של אלפי בני אדם בשנה וגורמים להרס רב. חיזוי שטפונות, המתבסס על מדידת מפלסי נהרות ומשקעים, אינו מספק התראה מספקת לאזורים המצויים בסכנת הצפה. חברת קלימה-סל (ClimaCell) הישראלית-אמריקאית מנסה ליישם כעת את הפלטפורמה המיקרו-מטרולוגית שלה, השואבת מידע בזמן אמת ממאות מיליוני חיישנים של מכשירים מקושרים ברחבי העולם כדי לספק תחזיות מזג אוויר לטוווח קצר, של דקות ושעות בודדות, עבור מיקומים מדויקים עד רמת הרחוב, כדי לחזות בדיוק רב יותר  את התרחשותם של שטפונות, וזאת כדי לאפשר לאוכלוסיות באזורי הפגיעה להתפנות או לתפוס מחסה מבעוד מועד. לדברי החברה, הפלטפורמה שלה מספקת כיסוי לכ-500 מיליון בני אדם באסיה, דרום אמריקה, אפריקה ואירופה, אזורים המועדים לשטפונות פתע.

חיזוי מזג האוויר מתבסס כיום על שלושה מקורות עיקריים: לוויינים, מכ"מים ותחנות מטרולוגיות קרקעיות. ואולם, לכל אחד מהאמצעים הללו יש חסרונות בולטים. לוויינים מספקים כיסוי רחב מאוד, אך הם מתקשים לחדור את שכבת העננים. מכ"מים מסוגלים למפות את מזג האוויר רק בגבהים גבוהים מאוד מעל פני האדמה, ואילו תחנות מטרולוגיות מספקות אמנם מידע אמין מכסים רק אזורים סמוכים.

קלימה-סל מביאה לעולם חיזוי מזג האוויר גישה ייחודית המשלבת בין עולמות הביג-דאטה וה-IoT. החברה, שהוקמה ב-2015 על-ידי המנכ"ל שמעון אלקבץ, טיס לשעבר בחיל האוויר ובוגר אוניברסיטת הרווארד, פיתחה פלטפורמה השואבת בזמן אמת מידע מכ-500 מיליון חיישנים של מכשירים מקושרים, כמו סמרטפונים ומכשירי IoT, ורשתות תקשורת אלחוטיות, ומנתחת באמצעות מודלים מודלים מטרולוגיים והידרולוגיים מתוחכמים ואלגוריתמים של ביג-דאטה את הנתונים כדי לספק תחזיות מזג אוויר לטווח קצר מאוד ובמיקומים מדויקים. בחברה מכנים זאת "מזג האוויר של הדברים" (Weather of Things – WoT).

התראה של 24 שעות לפני שיטפון

פענוח הנתונים מתבסס על ניתוח ההפרעות בתשדורת בין תחנות הממסר הסלולאריות לבין מכשירי הקצה, שמהן ניתן להסיק על תנאי מזג אוויר כמו טמפרטורה, מהירות הרוח וממטרים במקום שבו נמצאים החיישנים. על-ידי כך, הטכנולוגיה של קלימה-סל מאפשרת לאסוף כמות אינפורמציה גדולה לאין שיעור בהשוואה לאמצעים הרגילים, כמו גם לקבל נתונים מדויקים על תנאי מזג האוויר גם על פני האדמה ולא רק בגובה. החברה מספקת מפות מזג אוויר דינמיות, שמגיעות לרזולוציה של רחובות ספציפיים, וממשק API שמאפשר לארגונים, חברות וגופים להשתמש במידע באופן ישיר לצרכיהם.

תחזיות מדויקות לטווח קצר הינן בעלות ערך מיוחד לתחומים כמו תעופה, ביטוח, התשתיות, רחפנים ועוד, ובעתיד גם לתחום התחבורה האוטונומית, מאחר שתחזיות מזג האוויר יאפשרו למכוניות האוטונומיות לתכנן מסלול אופטימאלי בהתאם לתנאי מזג האוויר. בחודש אוגוסט 2018 גייסה החברה כ-45 מיליון דולר בסבב B, בין היתר בהשתתפות יצרנית הרכב פורד.

אחת המשקיעות האסטרטגיות בקלימה-סל היא חברת טיסות החסך האמריקאית JetBlue, שכבר הטמיעה את הפלטפורמה של קלימה-סל במערכות המידע שלה במגדלי הפיקוח בשדה התעופה בבוסטון. הפלטפורמה של קלימה-סל מאפשרת לג'טבלו לקבל תמונת מצב עכשווית ותחזית קצר-טווח על תנאי מזג האוויר במסלולי הנחיתה וההמראה ולהיערך בהתאם.

כאמור, כעת פיתחה קלימה-סל יישום מיוחד לחיזוי שטפונות על סמך הנתונים שאוספת המערכת. לדברי החברה, המערכת מסוגלת לחזות התרחשות של שיטפון באזור ספציפי בהתראה של 24 שעות, שתאפשר לאוכלוסיות ולרשויות המקומיות להיערך מבעוד מועד. כמו כן, המערכת גם תספק נתונים מדויקים על כמות המשקעים וגלישת הנהרות מעבר לגדותיהם וכן הערכות הסתברותיות על הפוטנציאל לשיטפון בפרקי זמן של שבוע או חודש.

קלימה-סל מעסיקה כ-60 עובדים, ביניהם גם חזאים מקצועיים. המטה המרכזי של החברה נמצא במסצ'וסטס, בוסטון, ומרכז פעילות בתל אביב.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: IOT , אנרגיה וסביבה , חברות סטראט-אפ , קלינטק

פורסם בתגיות: קלימה-סל , שטפונות