צה"ל ירכוש מאלביט תותח אוטומטי ב-460 מ' ש'

27 מרץ, 2019

צה"ל יחליף את כל התותחים שברשותו בתותח מתנייע אוטומטי מתוצרת אלביט אשר ידע להתאים את החימוש אל המשימה, לבצע טעינה אוטומטית ולכוון למטה. להערכת משרד הביטחון, "זהו התותח המתקדם מסוגו בעולם"

בתמונה למעלה: תותח 155 מ"מ אוטומטי מדגם ATMOS של חברת אלביט

חברת אלביט מערכות (Elbit) זכתה בחוזה של משרד הביטחון לפיתוח וייצור התותח הבא של צה"ל. היקף הפרוייקט בשלב הראשון נאמד בכ-460 מיליון שקל (125 מיליון דולר). משרד הביטחון מסר שמדובר "בתותח המתקדם מסוגו בעולם". התותח החדש יהיה בעל יכולת טעינה וכינון אוטומטיים למטרה. הוא יידע לבחור באופן אוטומטי את סוג הפגז, מטען ההודף והמרעום המתאימים לכל משימה. הוא גם כולל מערכת המובילה אותם לקנה ומכווננת אותו למטרה.

אלביט תפתח ותייצר תותחים מתנייעים בהיקף רחב, תספק להם מערך אחזקה ל-20 שנה ותקים מאמן (סימולטור) להדרכת ואימון הלוחמים. לצורך הפרויקט, הוקם "מטה תכנית" במשרד הביטחון בשיתוף עם מפא"ת (מנהל למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית), מנהל הרכש (מנה"ר), משלחת משרד הביטחון בארה"ב, וכן חיל התותחנים וזרוע היבשה בצה"ל.

מדובר באחת מתכניות ההצטיידות הגדולות והמורכבות בתולדות צבא היבשה, שכן התותח החדש מיועד להחליף את מערך התותחים הקיים היום בצה"ל. משרד הביטחון מסר שפיתוח התותח העתידי כבר החל. הוא ביצע הדגמה ראשונית מוצלחת, וכעת מתבצע השלב הבא של ייצור אבות טיפוס והיערכות לתחילת ייצור סדרתי.

התותח האוטומטי שהחל את דרכו בסולתם

כאן ככל הנראה תיכנס לתמונה גם תוכנית הסיוע הביטחוני האמריקאית: אלביט ומשרד הביטחון מתכננים לרכוש חלק מהתת-מערכות עבור התותח בארצות הברית, לאחר שייוצרו על-ידי חברות אמריקאיות (כולל החברה הבת של אלביט בארה"ב). המהלך הזה צפוי להגדיל את תקציב הפרוייקט "בהיקף שצפוי להיות משמעותי".

אלביט מסרה שהתותח מתבסס על ידע שהיא צברה במשך עשרות שנים. בכך היא רומזת ליצרנית התותחים סולתם מיקנעם, אשר נרכשה על-ידי אלביט בשנת 2010, והחלה בפיתוח התותח האוטומטי ATMOS, שאלביט משווקת כיום. מדובר בתותח 155 מ"מ הניתן להתקנה על משאיות ופלטפורמות משוריינות. הוא כולל מערכת טעינה הידראולית אוטומטית.

התותח מתאים לכל סוגי החימוש הקיימים בנאט"ו ומערכות אלקטרוניות לניהול המשימה, שליטה ובקרה, כיוון אוטומטי אל המטרה ומכ"ם למדידת מהירות הלוע של הקליע. העיסקה מבליטה גם את היתרון שבעיסקת תעש. בתור יצרנית מרכזית של חימוש ארטילרי עבור צה"ל, ניתן להניח שתעש, אשר מוזגה לחטיבת היבשה של אלביט, תהיה אחראית על ייצור התחמושת לתותח החדש.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית