אלביט בין 10 החברות המובילות בלוחמה אלקטרונית קוגניטיבית

15 יולי, 2019

בינה מלאכותית תפצה על חסרונות של המערכות הקיימות, בהם אי-יכולת לזהות איומים בלתי-מוכרים. השוק העולמי צפוי להגיע להיקף של כ-928 מיליון דולר בשנת 2028

בתמונה למעלה: מל"ט הרמס 900 של חברת אלביט. צילום: אלביט

חברת אלביט מערכות (Elbit) נחשבת לאחת מעשר השחקניות החשובות בעולם בתחום השימוש בבינה מלאכותית במערכות לוחמה אלקטרונית (Cognitive Electronic Warfare). כך מעריכה חברת המחקר BIS Research בסקר שפירסמה אודות התחום, אשר צופה עלייה חדה בשימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית בתחום הלוחמה האלקטרונית. לצד אלביט, נמצאות ברשימה חברות כמו BAE Systems, ג'נרל דיינמיקס, האריס, ליאונרדו, לוקהיד מרטין, רייתאון, סאאב, טקסטרון ותאלס.

להערכת BIS, בשנת 2023 יסתכם שוק מערכות הלוחמה האלקטרונית הקוגניטיביות בהיקף של כ-383 מיליון דולר. הוא צפוי לצמוח בקצב שנתי של כ-19% ולהגיע להיקף של כ-928 מיליון דולר בשנת 2028. הגורם המרכזי לצמיחת המערכות הקוגניטיביות נעוץ ביכולת של מערכות בינה מלאכותית המצויידות באלגוריתמים של לימוד מכונה לזהות איומים בלתי מוכרים. להערכת החברה, הטכנולוגיה תתחיל להיות מורגשת בשוק רק בשנת 2023. הדחיפה העיקרית להתפתחות התחום מגיעה מארצות הברית, סין ורוסיה, אשר החליטו לשלב את הבינה המלאכותית ברבדים רבים בתוך הצבאות שלהן.

אירופה תפתיע את העולם

השילוב של בינה מלאכותית במערכות לוחמה אלקטרונית (EW) יאפשר להתגבר על החסרונות המרכזיים של מערכות לוחמה אלקטרונית: קושי בהתמודדות עם כמויות מידע גדולות מאוד (עומס) וחוסר יכולת לזהות איומים בלתי מוכרים. כיום מסווגים את השוק המתפתח לארבעה תת-תחומים מרכזיים: תקיפה אלקטרונית, או בכינוי האלטרנטיבי "אמצעי נגד אלקטרוניים" (EA/ECM), הגנה אלקטרונית (EP) הנקראת גם הגנה בפני תקיפה אלקטרונית (Electronic Counter Counter-Measures), תמיכה אלקטרונית (ES), ושוק המודיעין האלקטרוני (Electronic Intelligence).

שוק המודיעין צפוי לצמוח בקצב מהיר ביותר בשנים הקרובות. אנליסט בכיר בחברת BIS, סוואטי צ'אתורוודי, מעריך שבניגוד לצפוי, דווקא באירופה יתפתח השוק בעל הצמיחה המהירה ביותר. "אנחנו מעריכים שבשנת 2023 שוק הלוחמה האלקטרונית הקוגניטיבית הגדול ביותר יהיה באירופה, מכיוון שהיא מבצעת השקעות גדולות מאוד במחקר ובפיתוח של מערכות קוגניטיביות ליישומים צבאיים. אולם גם השווקים האחרים, כמו רוסיה, ארה"ב ואסיה צפויים לצמוח בקצב מהיר מאוד".

אלביט כבר נמצאת עמוק בתוך השוק

ראוי לציין שרוב היישומים הצבאיים של טכנולוגיות בינה מלאכותית נמצאים בחיתוליהם. למרות זאת, אלביט כבר דיווחה על מספר פתרונות בשלים בתחום הזה. לפני כחודשיים היא הכריזה על גרסא חדשה של מערכת איסוף המידע המוטסת CONDOR MS (המתחרה במטעד לייטנינג של רפאל) הכוללת מצלמה מולטי-ספקטרלית ומערכת אנליטיקה מבוססת בינה מלאכותית. המערכת משלבת שלושה חיישנים אלקטרו-אופטיים במטעד אחד: חיישן אור-נראה, ושני חיישני אינפרא-אדום: אחד לקרינת ביניים (MWIR) והשני לקרינה באורך גל קצר מאוד (SWIR). אלביט מסרה שהמערכת כוללת אלגוריתם לימוד עומק המסייע לזהות מטרות.

המטעד המולטי-ספקטרלי של אלביט מעבד את התמונות באמצעות לימוד עומק
המטעד המולטי-ספקטרלי של אלביט מעבד את התמונות באמצעות לימוד עומק

בשנת 2018 היא חשפה חדר מלחמה בשם Strike-cell לניהול חזית מקושרת, המבוסס על קבלת מידע מכל החיישנים בחזית, דוגמת מערכות מכ"ם וחיישנים אלקטרו-אופטיים קרקעיים ואוויריים, ניתוחם וקבלת החלטות. בין השאר, הוא כולל תוכנת בינה מלאכותית המבצעת היתוך של המידע ומפיקה באופן אוטומטי בקשות לפגיעה במטרות, כולל ניתוח מלאי מקורות הירי הזמינים ובניית סדרי עדיפות בניצולם. החברה דיווחה שההוראות משודרות אל הכוחות הלוחמים, כולל אל מערכות לא מאויישות.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: בינה מלאכותית , חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: אלביט , בינה מלאכותית , לוחמה אלקטרונית , לימוד עומק