טקסס אינסטרומנטס מתנתקת מרוב המפיצים הגדולים

10 אוקטובר, 2019

יצרנית השבבים הגדולה מבטלת את רוב ההסכמים עם המפיצים, מלבד Arrow. הנפגעות בישראל: טלסיס ואיסטרוניקס. המטרה: מכירה ישירה ללקוחות ולקבלני המשנה

לאחר מספר ימים מתוחים של חוסר-ודאות ביחס לאסטרטגיית ההפצה החדשה שלה, פירסמה היום חברת טקסס אינסטרומנטס  (Texas Instruments) את עיקרי האסטרטגיה החדשה: התנתקות מרוב המפיצים בעולם לצורך בניית קשר ישיר עם הלקוחות. היא נשארת עם הסכם הפצה גלובלי רק עם חברת ארו (Arrow), ובמקביל למכירה ישירה ללקוחות, תאפשר לבצע רכישות באמצעות החנות המקוונת שלה ותשמור על ערוץ המכירות הקיים באמצעות אתרי האינטרנט של Digi-Key ושל חברת Mouser.

כך היא דיווחה במכתב שנמסר היום למפיציה בכל העולם, ושהגיע לידי Techtime. רמז ראשון למהלך הזה נחשף לראשונה בשבוע שעבר לאחר שחברת אבנט (Avnet Silica) דיווחה על קבלת הודעה מחברת TI שבה נמסר כי עקב התפתחות באסטרטגיה של TI, היא מתכננת להפסיק את הסכם ההפצה של עם אבנט בסוף דצמבר 2020. מדובר במהלך משמעותי מבחינת אבנט, שכן המכירות של מוצרי TI תפסו כ-10% ממכירותיה ב-2019. בסוף השבוע דיווחה גם טלסיס בישראל שקיבלה הודעה דומה. משמעות המכתב הנוכחי היא שגם הסכם ההפצה עם איסטרוניקס (המתחרה של טלסיס בשוק הפצת רכיבי TI) יבוטל עד סוף 2020.

מהלך הדרגתי, אבל עקבי

טקסס אינסטרומנטס היא מיצרניות השבבים הגדולות בעולם, ומכירותיה בשנת 2018 הסתכמו בכ-15.8 מיליארד דולר. היא נסחרת בנסד"ק לפי שווי חברה של כ-114.4 מיליארד דולר. בהודעתה המעודכנת היא הסבירה שהמהלך האחרון הוא חלק בסדרת מהלכים שבהן נקטה בשנים האחרונות כדי לבנות קשרים ישירים עם הלקוחות. כך למשל, במהלך שנת 2017 היא ביטלה את נוהל הגנת המפיץ לחלק מהלקוחות, אשר איפשר להם להגן על המכירות תמורת מהלכים שהמפיצים ביצעו ושהביאו להטמעה של רכיבי TI במוצרים חדשים. שינוי המדיניות הגביר את התחרות בשוק ופגע בריווחיות המפיצים.

בשנת 2019 הודיעה TI על שינוי נוסף במדיניות: היא החליטה למכור רכיבים ישירות לקבלני משנה בעולם ולא רק באמצעות המפיצים. המהלכים האלה גרמו למתח רב אצל המפיצים וחלק מהם התלונן שהריווחיות בעבודה מול TI נמצאת בירידה. החברה הסבירה: "אנחנו מרחיבים את הקשר הישיר עם הלקוחות, כולל יצרניות מוצרים וקבלניות ייצור, באופן שלא יישארו עסקים רבים שיבוצעו באמצעות ערוצי ההפצה. מהסיבה הזאת יש צורך לצמצם את מספר המפיצים של החברה".

האופציה המקוונת: TI store, Digi-Key ו-Mouser

החברה הסבירה שבטווח הקצר לא יהיו שינויים מהותיים אולם לאורך זמן (לפי הודעות אבנט וטלסיס הכוונה כנראה לשנת 2021) הלקוחות יוכלו לרכוש את רכיבי TI ישירות מהחברה עצמה, באמצעות הסניפים המקומיים של ארו, באמצעות החנות המקווונת של טקסס אינסטרומנטס (TI store) או באמצעות האתרים המקוונים של Digi-Key ושל חברת Mouser. יפן היא יוצאת דופן: שם החברה תמשיך לפעול באמצעות שני מפיצים מקומיים, כמו שהיא עושה כיום בישראל.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס , שיווק והפצה

פורסם בתגיות: Texas Instruments , TI , טקסס אינסטרומנטס