טקסס אינסטרומנטס פיתחה מעבד ייעודי לרכב-חכם

26 ינואר, 2020

הכריזה על קו מוצרים חדש במשפחת Jacinto לניהול מערכות ה-ADAS והתקשורת בתוך כלי-רכב, ולניהול מערכות מורכבות כמו רובוטים תעשייתיים. שוק הרכב היה אחראי לכ-20% ממכירותיה ב-2018

בתמונה למעלה: מנהל תחום המעבדים בטקסס אינסטרומנטס, סמיר וואסון. צילום: Techtime

חברת טקסס אינסטרומנטס (Texas Instruments) הכריזה על שני שבבי עיבוד חדשים ממשפחת Jacinto 7 עבור כלי-רכב חכמים, אשר הושלמו לאחר 6 שנות פיתוח. ההכרזה כוללת שני רכיבים ראשונים מתוך סדרה של רכיבים שייצאו לשוק בשנים הקרובות: מעבד מרכזי למערכות ADAS מדגם TDA4VM, ומעבד מרכזי לניהול התקשורת בתוך הרכב, מדגם DRA829V. הם מופיעים במתכונת של מערכת בשבב (SoC) הכוללת מאיצים ייעודיים כמו מעגלי עיבוד רשתות עומק (Deep Learning), מעגלי עיבוד תמונה, ומיקרו-בקרים ייעודיים לניהול מטלות אבטחה.

שניהם פועלים על-גבי פלטפורמת תוכנה משותפת, המאפשרת לנצל קטעי קוד קיימים במתחמים שונים ברכב. במפגש עם עיתונאים טכנולוגיים שהתקיים בשבוע שעבר במינכן (Techtime היה אורח TI), סיפר מנהל קבוצת המעבדים בחברה, סמיר וואסון, שאחת מההצלחות הגדולות ביותר בפיתוח המשפחה החדשה היתה השיפור ביעילות ההספק של הרכיב. "הצלחנו לספק יכולת עיבוד חזקה ללא צורך בקירור אקטיבי. TDA4VM מבצע את כל פעולות החישוב במערכת ADAS חזקה, בהספק של 5W-20W בלבד".

החברה שילבה ברכיב את מעבד ה-DSP החדש C71 בעל 64 סיביות לניהול פעולות לימוד העומק, מערך של מעבדי GPU לביצוע עיבוד תמונה, ומעבדי עזר נוספים מסוג C66 של החברה ומעבדי Cortex-A72 ו-Cortex-R5F של ARM. מנהל קו מוצרי Jacinto בחברת TI, קורט מור, גילה שהחברה ביצעה שינויים פנימיים במעבדי ה-DSP שלה כדי להתאימם לשוק הרכב. "בין השאר הוספנו ל-DSP מנועי האצה ייעודיים, וייצרנו פקודות חדשות לחלוטין לצורך עיבוד תמונה וראייה מרחבית".

מנהל מוצרי Jacinto, קורט מור. "ייצרנו פקודות מעבד חדשות עבור עיבוד תמונה"
מנהל מוצרי Jacinto, קורט מור. "ייצרנו פקודות מעבד חדשות עבור עיבוד תמונה"

המעבדים החדשים תומכים במקביל בחיישני LiDAR, במצלמות ברזולוציה של עד 8MP, במערכות מכ"ם, ובחיישנים אולטרא-סוניים. הם מיוצרים מטרנזיסטורי FinFET בתהליך 16 ננומטר של חברת TSMC, וצפויים להגיע לכביש כבר במהלך שנת 2021. שני המעבדים נועדו למצב את TI בעמדת תחרות מול חברות כמו אנבידיה ומובילאיי. לדברי מור, מובילאיי מספקת פתרון מלא הכולל את החומרה ואת כל התוכנות הנדרשות, אולם הלקוחות זקוקים גם למערכות המאפשרות להם להגדיר באופן שונה את מאפייני המערכת, ולשתף תוכנות. המעבדים החדשים נועדו לספק את היכולת הזאת.

לצורך זה ביצעה החברה פרוייקט אינטגרציה גדול שבמהלכו הטעינה את השבב במעגלים רבים מאוד: מעבד Cortex-A72 בעל שתי ליבות, שישה מעבדי Cortex-R5F, מהם שניים מבודדים לצורך ניהול משימות קריטיות, שני מעבדי C66 בעוצמה של 40GFLOPS, זיכרון RAM בנפח של 8MB, מערך של 8 ממשקי תקשורת איתרנט מהירים, מודולי וידאו, קול ו-16 מודולי תקשורת בערוץ MCAN מהיר, ומערך הצפנה המגן על השבב ועל המודולים הפנימיים.

מדובר בשוק צומח, ולא רק בגלל שהרכב האוטונומי מצוי מעבר לפינה. וואסון: "בשנים האחרונות התברר שמכוניות המצויידות במערכות התראה ו-ADAS מעורבות בכמחצית ממספר התאונות שיש בהן התנגשות בין חזית הרכב לבין העורף של רכב אחר". במקביל התוכנה הפכה לבעייה מרכזית. מור: "תוכנה ממוצעת בכלי רכב בשנת 2010 הכילה כ-10 מיליון שורות קוד. עד לשנת 2016 היא הוכפלה ביותר מפי 10, להיקף של כ-150 מיליון שורות קוד". על הרקע הזה גם נוצר צורך במערכת תקשורת חדשה בתוך הרכב. "רשת CAN המסורתית נכנסה לשוק בשנת 1986 וכיום היא אינה מצליחה לספק את הביצועים הדרושים".

השבבים החדשים כוללים מתג PCIe, קישוריות איתרנט מהירה והפרדה פנימית בין משימות קריטיות לבין משימות אחרות, כמו למשל מערך המידע והבידור ברכב. להערכת TI, הם עומדים בכל הדרישות של תקן הבטיחות הממונע ASIL-D, המפרט את הדרישות המחמירות ביותר. בהמשך, TI מתכננת להוציא גרסאות חדשות של המעבדים כשהן תפורות לפי צרכים מיוחדים, כמו למשל מעבדים למכוניות חסכוניות, למכוניות יוקרה, מעבדים לשוק התעשייתי כמו רובוטים תעשייתיים שונים, וכדומה.

ברבעון השלישי של 2019 הסתכמו המכירות של TI בכ-3.35 מיליארד דולר, בהשוואה לכ-3.72 מיליארד דולר ברבעון השלישי אשתקד. המכירות בשנת 2019 צפויות להסתכם בכ-14.38 מיליארד דולר, בהשוואה לכ-15.78 מיליארד דולר ב-2018. הירידה במכירות מדגישה את המאמץ שהחברה מקדישה לשוק הרכב ולשוק התעשייתי הקרוב אליו: משקל הרכב במכירותיה צמח מ-12% בשנת 2013 לכ-20% בשנת 2018, ומשקל השוק התעשייתי נמצא בצמיחה יציבה והגיע לכ-36% מהמכירות בשנת 2018.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: Texas Instruments , TI , טקסס אינסטרומנטס