פורסייט ואדאסקיי משתתפות בפרויקט האירופי לפיתוח משאית אוטונומית

20 מאי, 2020

הפרויקט מובל על-ידי קונסורציום AWARD האירופי, ומתוכנן להתחיל בשנת 2021 ולהימשך שלוש שנים. פורסייט ואדאסקיי הישראליות יספקו את מערכות החישה לתשתית התובלה

שתי חברות אוטו-טק ישראליות, פורסייט (ForeSight) מנס-ציונה ואדאסקיי (Adasky) מיקנעם, משתתפות בפרויקט אירופי לפיתוח תשתית טכנולוגית שתאפשר לתפעל באופן אוטונומי, בכל תנאי תאורה ומזג אוויר, אתרים לוגיסטיים כדוגמת נמלים, שדות תעופה ומפעלים, שבהם נעשה שימוש במשאיות כבדות. הפרויקט מובל על-ידי קונסורציום AWARD החדש, ובימים אלה הוגשה בקשה למענק בהיקף של 20 מיליון אירו מתוכנית Horizon 2020 של האיחוד האירופי.

הפרויקט יתחיל ב-2021 ויימשך כשלוש שנים. קונסורציום AWARD הוקם על-ידי חברת EasyMile הצרפתית, אשר פיתחה תוכנה לנהיגה אוטונומית. הוא כולל כ-29 חברות שאמורות לספק פתרונות לכל שרשרת הפיתוח, האספקה והתפעול של תשתית התובלה האוטונומית: הוא כולל יצרניות של משאיות כבדות דוגמת Torberg ו-KAMAG, ספקיות של פתרונות לניהול ציי-רכב, בהן Applied Autonomy ו-Otoppia, חברות Tier-1 כמו קונטיננטל, גופי מחקר וייעוץ וחברות מתחום הלוגיסטיקה.

חברת פורסייט תספק לפרויקט הפיתוח את מערכת הראייה הממוחשבת שהיא פיתחה עבור יישומי נהיגה אוטונומית, אשר מתבססת על שימוש בארבע מצלמות. חברת אדאסקיי תספק את החיישן התרמי הממונע שהיא פיתחה, אשר מתבסס על שימוש בתדרי אינפרא-אדום רחוק. במידה ויתקבל האישור למענק, שתי החברות הישראליות יקבלו תשלום עבור אספקת המערכות מתוך תקציב המחקר האירופי.

השלב הראשון: שינוע אוטונומי של מכולות

תרחיש המבחן הראשון שבו יתמקד הקונסורציום הוא שימוש במשאיות אוטונומיות לצורך טעינה, שינוע ופריקה של מכולות במתחם מוגדר כדוגמת נמל: "שינוע מכולות מהווה מקרה מבחן אידיאלי לבחינת השימוש במשאיות אוטונומיות בעולם האמיתי, וזאת מאחר שמדובר בסביבה מבוקרת, עם מיעוט של הולכי-רגל, וכלי-רכב הנעים במהירויות נמוכות ובמסלולים מוגדרים מראש".

הנחת העבודה של הפרויקט היא שבניית תשתית אוטונומית שתאפשר לתפעל אתרים לוגיסטיים מסביב לשעון וגם בתנאי מזג אוויר קשים, תניב תועלות רבות כמו שיפור היעילות והתפוקה, צמצום פליטת גזי חממה וצריכת דלק, חיסכון בכוח אדם ועוד.

שרשרת הערך המלאה שבה יתמקד קונסורציום AWARD
שרשרת הערך המלאה שבה יתמקד קונסורציום AWARD

הטכנולוגיות הישראליות מצטיינות בתנאים קשים

נראה שהבחירה במערכות החישה של פורסייט ואדאסקיי קשורה לביצועים הגבוהים שהן מציגות גם בתנאי ראות ירודים. מערכת QuadSight של פורסייט מבוססת על שימוש בשתי מצלמות אינפרא-אדום (של FLIR האמריקאית) ובשתי מצלמות אור נראה. המערך הזה מיועד לספק יכולת ראייה סטריאוסקופית (תלת-מימדית), המדמה את אופן הראייה של העין האנושית.

פורסייט דיווחה בעבר כי מבדקים שערכה העלו כי המערכת מספקת יכולת גילוי מכשולים המתקרבת ל-100% בכל תנאי מזג אוויר או תאורה, לרבות תנאים ירודים של חשיכה מוחלטת, גשם, ערפל וסינוור. החברה דיווחה בעבר על מספר שיתופי פעולה בתחום המשאיות, שמהווה עבור שוק יעד אסטרטגי לביסוס דריסת רגל בעולם הנהיגה האוטונומית. 

אדאסקיי פיתחה חיישן מסוג חדש בשם Viper, המתבסס על מצלמה תרמית הקולטת קרינה בטווח האינפרא-אדום רחוק (20THz-300GHz) ואלגוריתמים של ראיית מכונה המאפשר לתרגם את הקרינה ולזהות את האובייקטים מחוץ לרכב. מאחר שהמצלמה התרמית מסוגלת לקלוט שינויים קלים בטמפרטורה (בשיעור של 50 מילי-קלווין), המערכת יודעת להבדיל בין יצורים חיים ובעלי חיים לבין מכוניות ואובייקטים מלאכותיים.

להערכת החברה, יכולת הזיהוי של החיישן Viper גבוהה יותר בהשוואה לחיישני מכ"ם או LiDAR בתנאים קיצוניים כמו חשיכה, גשם כבד, ערפל ואור שמש מסנוור. לפני כחודשיים הכריזה החברה על הסכם ראשון עם יצרן רכב חשמלי להטמעת חיישן החברה בדגם של מכונית אוטונומית ברמת Level 4.

מעניין לציין כי החיישן של אדאסקיי יכול לשמש ליישומי ניטור סביבתי לא רק בכלי-רכב. כך למשל, לפני כחודש הכריזה החברה כי התאימה את החיישן שלה לצורך מדידת חום של אנשים בסביבות הומות-אדם, במטרה לזהות  חולי קורונה אפשריים. מכאן שייתכן שבפרויקט הנוכחי ייעשה שימוש בחיישן Viper לא רק עבור מערכת החישה של המשאית האוטונומית, אלא גם לניטור תנועת אנשים והולכי רגל באתר הלוגיסטי.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות , ראיית מכונה , רכב אוטונומי

פורסם בתגיות: AdaSKY , HORIZON 2020 , משאיות אוטונומיות , פורסייט