"אנחנו מכוונים לגדול בישראל בשיעור דו-ספרתי"

11 אוגוסט, 2020

סמנכ"ל הכספים של סולאר-אדג' גילה ל-Techtime שהמדיניות הממשלתית ומפעל הייצור החדש הופכים את ישראל לשוק חשוב עבור החברה, שאף החלה במודל חדש של שיווק ישיר לצרכן. "בפרויקטים סולאריים גדולים צריך העדפה לתוצרת מקומית"

בתוצאות הכספיות שפרסמה בשבוע שעבר חברת סולאר-אדג' (SolarEdge) לרבעון השני, אחד השווקים העיקרים שהתבלטו לטובה היה ישראל. במדינות שמחוץ לארצות הברית ואירופה, ישראל היתה אחת המדינות שהציגו את שיעורי הגידול במכירות הגבוהים ביותר, לצד אוסטרליה וטאיוואן. סולאר-אדג' אינה מפרטת את היקף מכירותיה בכל מדינה, אך לפי ההערכות קצב המכירות של החברה בישראל מגיע כבר לכמה עשרות מיליוני דולרים בשנה.

שני גורמים מרכזיים שמחזקים את החשיבות של ישראל כשוק יעד עסקי עבור סולאר-אדג' הם המדיניות הממשלתית החדשה לעידוד אנרגיה מתחדשת וחניכת מפעל ייצור בישראל, באזור התעשייה בציפורית שבצפון הארץ. אם ללמוד ממדינות אחרות בעולם, אחד הקטליזטורים החיוניים לצמיחה והתפתחות השוק הסולארי הוא עידוד ממשלתי באמצעות תמריצים, תקציבים ורגולציה.

באחרונה יישרה ישראל קו עם מדינות מפותחות אחרות, בעיקר באירופה, ובתחילת 2020 הכריז משרד האנרגיה על תוכנית שאפתנית: להגיע עד 2030 למצב שבו כ-30% מהחשמל בישראל מיוצר ממקורות אנרגיה מתחדשת. בתמהיל האנרגיה המתחדשת, התחום הסולארי אמור לתפוס נתח משמעותי.

תוך עשור, כרבע מהחשמל בארץ – מאנרגיה סולארית

לפי הערכת משרד האנרגיה, כושר ייצור החשמל הסולארי בישראל יוכפל פי שישה בעשור הקרוב, לכ-16,000 מגה-וואט. אם היעד יתממש, כ-24% מהחשמל בארץ יופק מאנרגיה סולארית. בשיחה עם Techtime, אמר סמנכ"ל הכספים של סולאר-אדג', רונן פייר, כי המדיניות הזאת הופכת את ישראל, לראשונה, לשוק יעד מבטיח עבור החברה, והיא מגדילה את השקעותיה בשוק המקומי.

פייר: "ישראל היא שוק שחשוב לנו, זה הרי שוק הבית שלנו. במשך שנים לא היתה כאן מדיניות קוהרנטית, אבל בשנתיים האחרונות משרד האנרגיה מוביל תוכנית אגרסיבית לקידום התקנות סולאריות, ונראה שנושבת רוח אמיתית של שינוי ורצון לשים את ישראל כמדינה מובילה באנרגיה מתחדשת. כל זה הופך את ישראל לשוק מעניין עבורנו. מאחר שהשוק הסולארי בישראל צפוי לגדול בשנים הקרובות בשיעור דו-ספרתי מדי שנה, אנחנו מצפים שפעילותינו בארץ גם כן תגדל בשיעורים דומים, ולמעלה מכך".

הממיר בפאנל הסולארי על גג הכנסת – מתוצרת זרה

השוק הסולארי מתחלק לשלושה סקטורים עיקריים: ביתי, מסחרי ותשתיות. לפי ההערכה, בשוק הביתי ובשוק המסחרי מרבית ההתקנות הסולאריות בארץ כוללות את מערכות ההספק של סולאר-אדג'. אולם בתחום התשתיות – שבו מדובר בפרויקטים בקנה-מידה גדול הכרוכים במכרזים ממשלתיים, כמו למשל חוות סולאריות – התמונה שונה.

"בסקטור התשתיות, הסיפור מורכב יותר מכיוון שיש מכרזים שבהם המחיר הוא השיקול הקובע ולכן אם יש הצעה זולה יותר, היא תיבחר. לצערי, אין בהתקנות הגדולות העדפה מובנית לתוצרת כחול-לבן. זאת בניגוד למדינות רבות שבהן ישנה העדפה במכרזים לתוצרת מקומית. אפילו בפאנלים הסולאריים שהותקנו על גג כנסת ישראל הממירים הם מתוצרת זרה".

יש לכם יוזמות מיוחדות לעידוד השוק הביתי בישראל?

רונן פייר

"בשוק הביתי אנחנו עובדים בעיקר מול מפיצים. סולאר-אדג' היא בסופו של דבר חברת B2B ולא פועלת ישירות מול הצרכנים (B2C). עם זאת, בישראל התחלנו בפעילות מסוג חדש שבמסגרתה אנחנו מציעים לצרכן שירות מלא. ישראל היא השוק היחיד כרגע שבו אתה יכול לקנות מערכת סולארית שלמה ישירות מסולאר-אדג'. אנחנו נהיה אחראים על ההתקנה ועל התמיכה למשך 20 שנה. אנחנו נדריך את הלקוח מתי יש לנקות את הפאנל ועוד".

מפעל כחול-לבן על שם מייסד החברה

התפתחות נוספת המחזקת את נוכחותה של סולאר-אדג' בישראל היא הקמת מפעל הייצור בציפורית. המפעל שבנייתו החלה לפני כשנתיים וחצי, החל לפעול החודש. בשלב הזה הוא מעסיק כ-250 עובדים ונקרא "סלע 1", על שמו של אחד ממייסדי החברה ומנהלה מיום הקמתה, גיא סלע, שהלך לעולמו בשנה שעברה.

סולאר-אדג' מנהלת מדיניות ייצור ייחודית המבוססת על הגדלת מרכיב האוטומציה בתהליך הייצור, כדי להוזיל את העלויות. מפעל הייצור בציפורית לא רק ייצר את מוצרי החברה, אלא גם יפתח את תהליכי הייצור האוטומטיים וייצר את מכונות הייצור שלה אשר יתקנו בקווי הייצור שלה בהונגריה, בסין ובטאיוואן.

"מדובר במפעל מאוד מתקדם. מטבע הדברים, מפעל ייצור בארץ לא יכול להתחרות בעלויות של מזרח-אסיה. אבל הקמנו את המפעל לא רק לצרכי ייצור אלא גם כדי לפתח בו את טכנולוגיות הייצור אוטומטיות שלנו, שאותן אנחנו מטמיעים בקווי הייצור שלנו בעולם".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , אנשים , חדשות , קלינטק , ריאיונות

פורסם בתגיות: SolarEdge , אנרגיה סולארית , סולאר-אדג' , רונן פייר