על רקע המתיחות עם סין, הצי ההודי רוכש את הכוונות החכמות של Smart Shooter

9 דצמבר, 2020

מפקד הצי: "זהו מענה לאיום הרחפנים הסינים". המערכת מורכבת על נק"ל ומתבייתת על המטרה. לאחר הלחיצה על ההדק - הכדור משתחרר רק ברגע שבו מובטחת פגיעה

בתמונה למעלה: ספינות משמר החופים של הודו. צילום: הצי ההודי

על רקע המתיחות המחודשת בחודשים האחרונים בין סין והודו במזרח חבל לאדאק, חתם משרד ההגנה ההודי על חוזה רכש עם חברת Smart Shooter מקיבוץ יגור, לרכישת מערכת הירי החכמה שלה עבור הצי ההודי. המערכת מותקנת על-גבי נשק קל ומתבייתת באמצעות עיבוד תמונה מבוסס AI על המטרה כדי לסייע לחייל לבצע ירי מדויק. משרד ההגנה ההודי החליט לרכוש את המערכת המשודרגת, Smash 2000 Plus, המיועדת גם ליירוט רחפנים. לא נמסר מהו היקף ההזמנה ומהם מועדי האספקה.

במסיבת עיתונאים שנערכה ביום חמישי האחרון לרגל יום השנה של חיל הים ההודי, אמר מפקד הצי, אדמירל קאראמביר סינג, שרכישת הכוונות הישראליות נועדה להתמודד מול שימוש אפשרי ברחפני תקיפה מצד סין. במסגרת ההיערכות הצבאית באזור, חיל הים ההודי גם פרס כטב"מים מסוג Heron של התעשייה האווירית, מטוס סיור ימי מדגם P-i8 של בואינג ובמל"טים מדגם MQ-9B Sea Guardian של חברת ג'נרל אטומיקס האמריקאית.

האדמירל הודיע שבכוונת הצי להצטייד בצוללות נוספות ואפילו בנושאת מטוסים. "הצי ההודי נחוש להגן על האינטרסים הלאומיים שלנו". בין סין והודו ישנו סכסוך גבולות ארוך-שנים בנקודות שונות לאורך אזור לאדאק (Ladakh) שבחבל קשמיר. בחודש מאי, על רקע עבודות תשתית שמבצעת הודו בעמק נהר גאלוואן (Galwan), הסלים הסכסוך וגלש לעימות מזויין שבמהלכו נהרגו 20 חיילים הודים ו-43 חיילים סינים. מאז התרחשו עוד מספר תקריות באזור וצבא הודו הזרים אליו כוחות רבים. אומנם לאדאק מרוחק מאוד מהים, אולם המתיחות בין סין והודו עשויה לגלוש גם לזירה הימית.

כוונת חכמה מבוססת בינה מלאכותית

חברת סמארט-שוטר הוקמה על-ידי שני יוצאי חטיבת הטילים של רפאל, המנכ"לית מיכל מור והטכנולוג הראשי אבשלום ארליך. היא פיתחה מערכת בקרת-אש בשם Smash המותקנת באמצעות מסילה על-גבי כל רובה סער. המערכת  מתבייתת על המטרה באמצעות חיישנים אלקטרו-אופטיים ועוקבת אחריה באמצעות עיבוד תמונה מבוסס בינה-מלאכותית. ההתבייתות האוטומטית מאפשרת לחייל לכוון ללא מאמץ, וכאשר הנשק מצוי בזווית הנכונה – ההדק  משתחרר באופן אוטומטי.

יירוט רחפנים באמצעות נשק קל הוא אחד מתרחישי המפתח המעניינים את הצבאות הבוחנים כיום את הפתרון של סמארט-שוטר. בחודש יולי 2020 הודיע משרד ההגנה האמריקאי (DoD) כי הכליל את המערכת בתוכנית ההגנה מפני רחפנים וכטב"מים קטנים (C-sUAS) שהוא מגבש. גם צבא הולנד בדק לאחרונה את ביצועי הכוונת ביירוט רחפנים באמצעות נשק קל. השליטה על הירי נשארת בידי החייל: המערכת מתבייתת על המטרה ורק לאחר שהחייל לוחץ על ההדק היא משחררת את הכדור ברגע שבו מובטחת פגיעה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , רחפנים , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: Smart Shooter , הודו , סין , סמארט שוטר