אקו ווייב פאואר מיישמת בפורטוגל מודל חדש של חברת אנרגיה

15 דצמבר, 2020

חכרה קרקעות ב-4 נמלים ותקים תחנות להפקת חשמל מגלי הים, שאותו תמכור ישירות. באפריל תקום ביפו תחנה המחוברת לרשת החשמל של עיריית ת"א. "הממשלות רוצות לגוון את תמהיל האנרגיה המתחדשת"

חברת אקו ווייב פאואר (Eco Wave Power), שפיתחה טכנולוגיה להפקת חשמל מגלי הים המגיעים לחוף (on-shore), מקדמת בימים אלה פרויקט חדש בפורטוגל, שמסמן מודל עסקי חדש עבור החברה, הדומה למתכונת שבו פועלות חברות אנרגיה המפיקות בעצמן את החשמל ומוכרות אותו ישירות לחברת החשמל.

בחודש אפריל חתמה EWP על הסכמי חכירה (Land Concession) עם רשות הנמלים בפורטוגל בארבעה אתרים השייכים לרשות בצפון המדינה, במטרה להקים שם תחנות-כוח להפקת חשמל מגלי הים. התפוקה הכוללת של ארבע התחנות צפויה להיות כ-20 מגה-וואט. במסגרת ההסכם, EWP תוכל להשתמש בשוברי-הגלים בנמלים הללו לצורך הקמת תחנות הכוח לתקופה של 25-30 שנה. בחודש ספטמבר הקימה EWP בפורטוגל חברת-בת, EW Power, שתפקידה יהיה להשיג את הרישיונות הנחוצים, לנהל את התחנות ולהתקשר ישירות עם חברת החשמל המקומית. התחנות צפויות לקום תוך חצי שנה, בשלב ראשון בקיבולת של 1 מגה-וואט.

מייסדת ומנכ"לית החברה, אינה ברוורמן, הסבירה ל-Techtime את האסטרטגיה מאחורי המהלך. "בפרויקט הזה, אנחנו הבעלים של הקרקע ומממנים את בניית התחנות. כשהן יתחילו לפעול, אנחנו נמכור ישירות את החשמל לחברת החשמל המקומית. זה מודל עסקי של חברות אנרגיה, שאנחנו מעוניינים ליישם גם כן. אנחנו לא רוצים להרוויח ממכירת הציוד, אלא לחתום על הסכמי קרקע עם ערי חוף, איים ונמלים ולנהל בעצמנו את הנכסים".

כוח הטבע החדש בעולם האנרגיה המתחדשת

אקו ווייב, שהוקמה ב-2011, פיתחה מודל טכנולוגי של תחנות זולות ופשוטות לאורך החוף (On-Shore) המשתמשות בתנועת הגלים לצורך הפקת חשמל. המערכות של אקו ווייב מבוססות על מצופים המוצבים בצמוד למזח או אל קו החוף. הגלים מייצרים תנועת עלייה וירידה של המצופים המומרת לתנועה של נוזל הידראולי בבוכנה, המפעילה גנרטור הנמצא על החוף מחוץ למים. המערכת כוללת גם מנגנון להגנה מפני סופות, אשר נועל את המצופים ומצמידם למזח כשהגלים חזקים מדי ועלולים לפגוע בציוד.

למעשה, EWP פועלת בשנה האחרונה במספר אסטרטגיות חדירה אל השוק. מאחר שהחשמל הימי הינו מגזר חדש מאוד בעולם האנרגיות המתחדשות, ועדיין זניח בגודלו בהשוואה לחשמל המופק מהשמש ומהרוח, אחד מדרכי הכניסה למשק החשמל היא באמצעות שיתופי פעולה עם חברות אנרגיה מבוססות שכבר מקיימות קשרים עם חברות החשמל והממשלות המקומיות.

בשבוע שעבר הכריזה EWP על חתימת הסכם שיתוף פעולה עם חברת האנרגיה המתחדשת Meridian Energy הפועלת בניו-זילנד ובאוסטרליה, ונחשבת לאחת הגדולות באזור. מרידיאן, הנסחרת בבורסה של ניו זילנד לפי שווי שוק של 12.3 מיליארד דולר, אחראית להפקה של יותר מ-30% מתצרוכת החשמל בניו-זילנד. במסגרת ההסכם, שתי החברות יבחנו הקמה של תחנות-כוח מסחריות באוסטרליה על בסיס הטכנולוגיה של EWP. מרידיאן מפעילה כיום כ-7 תחנות מימן ותחנת רוח אחת. ברוורמן מסבירה כי חברות האנרגיה המתחדשת מחפשות לגוון את תמהיל מקורות החשמל שלהן. "שוק האנרגיה המתחדשת מתבסס ברובו על אנרגיה סולארית ורוח. חברות האנרגיה, וגם הממשלות, החלו לגלות עניין במקורות נוספים, כמו הפקת חשמל מגלי הים, וזה מתבטא בהסכמים שהצלחנו לחתום עם חברות חשמל ברחבי העולם."

אינה ברוורמן

תחנת הכוח ביפו תיחנך באפריל

אחד הפרויקטים החשובים ביותר של החברה שאמורים להבשיל השנה הוא הקמת תחנת גלי-הים הראשונה בישראל שתחובר לרשת החשמל. תחנת הכוח, המוקמת בנמל יפו, תספק קיבולת של 100 קילו-וואט, והיא צפויה להתחיל לפעול בחודש אפריל 2021 ולהתחבר לרשת החשמל של העיר תל אביב-יפו. באקו ווייב מתכננים להרחיב בסופו של דבר את התחנה לכל אורך שוברי-הגלים של עיריית תל-אביב-יפו ולהגיע לקיבולת של 20 מגה-וואט. קיבולת כזו יכולה לספק כמחצית מתצרוכת החשמל של העירייה. תהיה זו תחנת הכוח המסחרית השנייה של החברה, בנוסף לתחנת הכוח שהקימה ב-2017 בגיברלטר ומחוברת לרשת החשמל המקומית.

גם הפרויקט ביפו הוא תוצר של שיתוף פעולה עם חברת אנרגיה גדולה. לאקו ווייב יש שותפות אסטרטגית עם חברת האנרגיה המתחדשת הצרפתית EDF Renewables, הפעילה בכ-22 מדינות ומייצרת חשמל מאנרגיות מתחדשות בקיבולת כוללת של 12,500 מגה-וואט. שתי החברות הקימו בישראל בחודש אוגוסט 2019 חברה משותפת, במטרה לקדם את הקמת התחנה ביפו ולנהל אותה ולבחון פרויקטים דומים באזורי הפעילות של EDF בעולם.

האזינו לשיחה עם אינה ברוורמן מתוך תוכנית הפודקאסט שלנו ששודרה בספטמבר 2019:

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , חדשות

פורסם בתגיות: אנרגיה ירוקה , חשמל