אירובוטיקס וזזאפפ ישתפו פעולה בפרויקטים למיגור מלריה באפריקה

28 נובמבר, 2021

זזאפפ פיתחה פלטפורמת AI לאיתור מקורות מים עומדים על סמך תצלומי אוויר, ותעשה שימוש ברחפן אוטונומי של אירובוטיקס למיפוי שטחה של מדינת סאו טומה ופרינסיפה. זזאפפ מנהלת מגעים עם עוד 7 מדינות באפריקה

יצרנית הרחפנים אירובוטיקס (Aerobotics) וחברת הסטארט-אפ זזאפפ (Zzapp) הישראלית ישתפו פעולה בפרויקט למיגור מלריה במדינת האי סאו טומה ופרינסיפה (São Tomé and Príncipe) לחופיה המערביים של אפריקה. זזאפפ פיתחה פלטפורמה מבוססת AI המזהה אזורים בסיכון גבוה להתפרצות מחלת המלריה על ידי איתור מקורות מים עומדים על סמך תצלומי לוויין ודאטה ממקורות נוספים. בפרויקט במדינת טומה ופרינסיפה היא תעשה שימוש גם ברחפן מתוצרת אירובוטיקס לצורך מיפוי אוטומטי מהיר של השטח ואיסוף תצפיות אוויריות מגובה נמוך.

מאחר שמקורות מים עומדים מהווים את המקור העיקרי להתפרצות של מחלת המלריה, איתור של מקורות אלה, וייבושם, יכול להביא למיגור המחלה. ואמנם, היעד של הפרויקט בטומה ופרינסיפה, שיימשך כ-12 חודשים, הוא למגר לחלוטין את המלריה במדינה. עלות השימוש ברחפן הינה כ-40 אלף דולר בחודש. זזאפפ תממן את העלויות באמצעות גיוס הון שהיא מבצעת בימים אלה.

בשתי החברות מקווים כי הצלחת הפרויקט תוביל להידוק שיתוף הפעולה ביניהן בפרויקטים דומים למיגור המחלה.. זזאפפ נמצאת במגעים עם 7 מדינות נוספות באפריקה לביצוע פרויקטים דומים. להערכת זזאפפ, שוק הרחפנים שישמשו למיגור מחלת המלריה עשוי לגדול עד להיקף של כ-50 מיליון דולר בשנה בשנת 2025, וזאת בהתחשב בשטחים הנרחבים באפריקה הנדרשים למיפוי לטובת מיגור אפקטיבי של המחלה.

ל-Techtime נודע כי זזאפפ תעשה שימוש ברחפן מדגם OPTIMUS 1-EX, המשמש למשימות סקירת שטח, מיפוי ותצפית. מדובר ברחפן אוטונומי הממריא ונוחת אנכית (VTOL) ומסוגל לרחף לגובה של 400 רגל (121 מטר) במהירות של 27 קשר (50 קמ"ש). הרחפן מאושר על ידי רשות התעופה האמריקאית (FAA) לשימוש מעבר לקו הראייה של המפעיל ומעל לריכוזי אוכלוסין.

למגר את המחלה 'כמו פעם'

מלריה היא מחלה טפילית המועברת על ידי יתושי אנופלס, אחת המחלות הקטלניות ביותר שידעה האנושות. כמחצית מאוכלוסיית העולם חיה באזורים בסיכון להידבקות ממלריה, מתוכם מאות מיליונים נדבקים וחולים בה, ויותר מ-400 אלף אנשים מתים ממנה בכל שנה – רובם ילדים מתחת לגיל 5. נשים בהריון הן קבוצה נוספת בסיכון מיוחד. כ-95% מהתמותה ממלריה מתרחשת באפריקה.

עם זאת, ניתן למגר את המלריה על ידי טיפול במקורות המים העומדים בהם מתרבים היתושים- כך עשו מדינות רבות, והחלוצים בישראל היו מהראשונים לעשות זאת. אולם באפריקה הטרופית מבצעים אלו קשים לתכנון, ניהול וניטור.

זזאפפ מלריה שמה לה למטרה לאפשר מבצעי מיגור כאלה. הטכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית שזזאפפ פיתחה משתמשת בתמונות לוויין לצד נתוני גשם וטופוגרפיה על מנת למפות מחוזות, כפרים ומקורות מים. עבור כל כפר, המערכת מבצעת סימולציה של אלפי אסטרטגיות פעולה אפשריות וממליצה על הטובה ביותר. עד כה, האפליקציה הייתה בשימוש ב-6 מדינות אפריקאיות, והוכח שהיא מעלה את כמות מקורות המים המטופלים, חוסכת זמן, ומשפרת את אפקטיביות המבצעים בצורה משמעותית.

הרחפן של אירובוטיקס מיועד לעמוד בתנאי סביבה תובעניים ופועל באופן אוטונומי לחלוטין. הוא מנווט את מיקומו בדיוק של 1 ס"מ ומסוגל לצאת לביצוע משימה באופן אוטונומי ולחזור עצמאית אל נקודת העגינה לצורך הטענת מצברים. בנקודת העגינה הוא גם יכול לבצע באופן אוטונומי תהליך מלא של החלפת מצבר ושל החלפת מטעדים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: בינה מלאכותית , חברות סטראט-אפ , חדשות , רובוטיקה , רחפנים

פורסם בתגיות: אירובוטיקס , אפריקה , זזאפפ , מלריה