העיצומים פוגעים בייצור סוללות לרכב חשמלי

27 פברואר, 2022

רוסיה מספקת 22% מהניקל המשמש בייצור סוללות לרכב חשמלי. העיצומים צפויים להביא לעלייה מיידית של מחיר הסוללות. ארה"ב ואירופה חסמו מכירת טכנולוגיות לרוסיה. TSMC הטאיוואנית הצטרפה לחרם

עדיין לא ברור כיצד המלחמה באוקראינה תשפיע על שרשרת האספקה בתעשיית השבבים והאלקטרוניקה, רק החלה להתאושש מפגיעת מגיפת הקורונה. בשלב המיידי, השפעת המלחמה על תעשיית השבבים צויה להיות מינימלית, מכיוון שמשקלה של רוסיה בתעשייה הזאת אינו גדול. לטכנולוגיה יש משקל מרכזי בהגבלות שהטילה ארה"ב בסוף השבוע על רוסיה. הן כוללות איסור על מכירת מערכות בעלות שימושים צבאיים, ומערכות תעופה וים שיש בהן תוכנה, טכנולוגיות ורכיבים שמקורם בארה"ב. פירוש הדבר שחברות לא-אמריקאיות לא יכולות למכור לרוסיה מוצרים עם רכיבים ותוכנות מתוצרת חברות אמריקאיות.

TSMC מצטרפת לעיצומים על רוסיה

בנוסף, ארה"ב הודיעה על איסור מכירת טכנולוגיות מתקדמות לרוסיה, בהן: שבבים, ציוד תקשורת, לייזרים, חיישנים, ומערכות הצפנה וניווט. אתמול (שבת) הצטרף האיחוד האירופה לעיצומים שהטילה ארה"ב, ואסר על מכירת טכנולוגיות דו-שימושיות לרוסיה: שבבים, ציוד אלקטרוני מתקדם, רחפנים ותוכנות הצפנה. במקביל, גינתה טאיוואן את הפלישה הרוסית לאוקראינה והודיעה על הצטרפות להגבלות האמריקאיות. בהמשך, הודיעה חברת TSMC שהיא תאמץ את כל המגבלות ביחס למסחר עם רוסיה.

אלא שלהערכת איגוד יצרני השבבים בארה"ב (SIA), הסנקציות שהוטלו על רוסיה לא צפויות להשפיע באופן משמעותי על תעשיית השבבים. "רוסיה אינה צרכנית משמעותית של שבבים. היקף רכישות השבבים של רוסיה היא פחות מ-0.1% משוק השבבים העולמי, ושוק טכנולוגיית המידע ברוסיה מסתכם בכ-50.3 מיליארד דולר בלבד, מתוך שוק עולמי בהיקף של 4.47 טריליון דולר".

אולם ברמת חומרי הגלם המצב שונה: להערכת חברת המחקר TrendForce, המלחמה באוקראינה צפויה לגרום למחסור בניקל, אלומיניום ונחושת. כולם חומרים חשובים לתעשיית האקלטרוניקה, אולם לניקל חשיבות מיוחדת מכיוון שהוא משמש לייצור הקתודות בסוללות של כלי-רכב חשמליים. בשנת 2021 נאמדה תפוקת הניקל בעולם בכ-2.7 מיליון טון. הספקיות העיקריות הן אינדונזיה והפיליפינים. רוסיה היא הספקית השלישית בגודלה בעולם ואחראית לאספקת כ-9% מהצריכה העולמית של ניקל.

מחסור בניקל איכותי רוסי ובניאון אוקראיני

אלא שרוסיה היא הספקית הגדולה בעולם של מתכות בעלות ריכוז ניקל גבוה (high-grade nickel), ואחראית לכ-22% מהתפוקה העולמית שלהן. אחריה מדורגות סין (17%), שווייץ (13%) וברזיל (12%). מכיוון שהמלאי העולמי הוא כ-100,000 טון בלבד, חברת TrendForce צופה עלייה במחירי הסוללות לרכב חשמלי. פגיעה אחרת צפויה להגיע עקב השבתת התעשייה הכבדה באוקראינה.

להערכת החברה, אוקראינה היא ספקית מרכזית של גאזים המשמשים בתהליך ייצור השבבים, בהם: ניאון, קריפטון וקסנון. כך למשל, היא אחראית לאספקת כ-70% מהצריכה העולמית של הגאז ניאון בכל התחומים. לגאז הזה חשיבות רבה בעיקר בייצור שבבים ברוחב צומת של 180-10 ננומטר, שבהן תהליך הליתוגרפיה מבוסס על שימוש בלייזר ניאון. מדובר בכ-75% מהשבבים המיוצרים בעולם. להערכת SIA, הפגיעה באספקת הגאזים לא תפגע בתעשיית השבבים: "יש לתעשייה מקורות רבים לאספקת הגאזים החיוניים ולכן אין חשש להפרעה מיידית בשרשרת האספקה".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , אנרגיה וסביבה , חדשות , ייצור וקבלנות משנה

פורסם בתגיות: אוקראינה , רוסיה