מפא"ת הזמינה מבירד מערכת הגנה אקטיבית ניידת

13 אפריל, 2022

מיועדת להגן על כוחות קרקעיים מתמרנים בפני טילים ואיומים מונחי-חום. תתבסס על מערכת SPREOS של בירד. אבטיפוס ראשון יוצג בפני מפא"ת לפני סוף 2022. "מדובר בתפיסה מבצעית חדשה"

חברת בירד אירוסיסטמס (Bird Aerosystems) מהרצליה מפתחת עבור מפא"ת במשרד הביטחון אב-טיפוס של מערכת הגנה אקטיבית (APS) עבור כוחות קרקעיים הפרוסים בשטח, מפני איומים מונחי-חום כדוגמת טילי נ"ט, טילי כתף ו-RPG. בשונה ממערכות הגנה אקטיביות קיימות של חברות ביטחוניות ישראליות, המיועדות בעיקר לכלי-רכב משוריינים וטנקים, המערכת של בירד מיועדת לספק הגנה לכוחות צבא היבשה המצויים במתחמים דוגמת שטחי התכנסות, חמ"לים, בסיסים וכדומה.

המערכת החדשה תספק פתרון הגנה מלא, מזיהוי ואימות האיום, עקיבה אחר מסלולו לצורך הכוונת המיירט – ויירוט. הפיתוח נמצא בשלבים מתקדמים ובירד צפויה להציג בפני משרד הביטחון את אב-טיפוס ולבצע הוכחת היתכנות עוד השנה. מפא"ת תישא בחלק מהוצאות מימון הפרויקט. כיום בירד פועלת בתחום ההגנה על כלי-טיס. הפרוייקט החדש מכניס אותה לשוק חדש לגמרי מבחינתה.

בירד "מקרקעת" את המערכת האווירית

המערכת מבוססת על מוצר הדגל של בירד אירוסיסטמס – מערכת ההגנה האקטיבית SPREOS – אשר מגינה על כלי-טיס מפני טילים מונחי-חום (DIRCM). המערכת נחשפה לראשונה בחודש פברואר 2019 (ראו דיווח ב-Techtime) ומאופיינת בשיעור נמוך מאוד של התראות שווא. היא כוללת מכ”ם דופלר ומכשיר לייזר שהחברה ההצליחה לשלב במארז מאוחד במשקל נמוך במיוחד. המכ”ם פועל בו-זמנית בשני תדרים: תדר L-band (1–2 GHz) ותדר Ka-band (26–40 GHz).

המכ"ם עוקב אחר המטרה, ובאמצעות תופעת דופלר מזהה בוודאות שמדובר בטיל, בכיוונו ובמהירות התקדמותו. המידע הזה מאפשר לתכנן את אסטרטגיית התגובה של המערכת ולהפעיל שבש  לייזר הבנוי בטכנולוגיית QCL, אשר משגר את קרן הלייזר מתוך נקב המצוי במרכז אנטנת המכ”ם – שבמילא כבר מכוונת אל המטרה. הקרן מייצרת קרינה ממוקדת בתדרי Band I ו-Band IV, אשר משבשת את חיישן הביות של הטיל וגורמת לו לסטות מהמסלול.

מערכת SPREOS בתצורה אווירית: מכ”ם דופלר ושבש-לייזר ביחידה אחת
מערכת SPREOS בתצורה אווירית: מכ”ם דופלר ושבש-לייזר ביחידה אחת

המערכת הקרקעית תתבסס על מערכת SPREOS האווירית, אולם תעשה שימוש באמצעי יירוט אחר הנשמר בשלב זה בסוד, של חברה אחרת, במקום בשבש-הלייזר של בירד. בירד תהיה אחראית על האינטגרציה של כל חלקי המערכת. סמנכ"ל השיווק של החברה, שאול מזור, סיפר ל-Techtime, שמדובר בקונספט חדשני בעולמות ההגנה האקטיבית.

מזור: "המערכת שלנו מספקת מענה לאיום שכיום אין לו מענה הולם. היא מאוד קלת-משקל ושונה בתפיסה המבצעית ממערכות הגנה אקטיביות קיימות השוקלות מאות קילוגרמים ומגינות על כלי-רכב. המערכת החדשה תספק כיפת הגנה קרקעית לכוחות המתמרנים. אנחנו מוכרים בעולמות האוויריים, ובפרויקט הזה אנחנו מוכיחים את יכולותינו בעולמות הקרקעיים".

האזינו לשיחה עם סמנכ"ל השיווק והפיתוח העסקי של בירד, שאול מזור, מתוך תוכנית מס' 4 בפודקאסט שלנו, שעלתה באוקטובר 2019:


‭‮

שני קווי הפעילות של בירד

חברת BIRD Aerosystems מהרצליה היא חברה ביטחונית פרטית המתמחה בשני קווי מוצרים עיקריים. קו המוצרים הראשון מתמקד בפיתוח מערכות אוויריות להגנה מפני טילים (AMPS), המותקנות בעיקר במטוסים קטנים כגון מטוסי מנהלים פרטיים, מטוסים ומסוקים צבאיים. בנוסף, החברה מפתחת פתרונות מערכתיים לכוחות משימה המורכבים מכלים אוויריים, ספינות, כלים יבשתיים ועמדות בקרה קרקעיות. פתרונות אלה מיועדים לגופי אכיפת חוק כגון משטרה, הגנת גבולות, משמר חופים וכדומה. פעילות החברה בקו עסקים זה מתמקדת במדינות אפריקה, אסיה ודרום אמריקה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מכ"ם , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: BIRD Aerosystems , מערכת הגנה אקטיבית , שאול מזור