בלעדי: האסטרטגיה החדשה של קוגנטה

4 אוגוסט, 2022

מינויו של ד"ר גל ברכוז, שניהל את תחום הדטה בפורד ו-GM, למנהל הדטה הראשי, מסמן אסטרטגיה החורגת מעבר לסימולטור: לספק פלטפורמה אחידה לפיתוח ואימות מערכות נהיגה. ברכוז: "המטרה שלנו היא להפחית את עלויות האימות"

בתמונה למעלה: מציאות סינתטית המיוצרת בסימולטור של קוגנטה

לפני מספר שבועות הודיעה חברת קוגנטה (Cognata) מרחובות על מינויו של ד”ר גל ברכוז (Gahl Berkooz) למנהל הדטה הראשי של החברה (CDO) ונשיא הפעילות בארצות הברית. מדובר בפונקציה חדשה בחברה, ואיושה בדמות בכירה ורבת ניסיון בחברות כמו פורד, GM ו-ZF, חושפת אסטרטגיה חדשה של קוגנטה הכוללת מעבר מאספקת סימולטור לפתרון תהליכי מלא המיועד גם לפיתוח וגם לאימות (Validation) של מערכות בטיחות (ADAS) ונהיגה אוטונומית. פלטפורמה אשר תכסה את כל השלבים מיצירת וניהול הדטה ועד ביצוע תהליכי האימות המתחייבים לכל אורך חיי המוצר.

כיום, נהוג לדמות את הרכב החכם למחשב על גלגלים, שמייצר כמויות אדירות של נתונים שצריך לנהל ולהפיק מהם ערך בדמות אנליטיקה ומונטיזציה. ואולם, כאשר הצטרף ברכוז לפורד בשנת 2004, תחום הרכב המקושר היה בחיתוליו והממשק בין מכונית לנתונים ומחשבים היה הרבה פחות טבעי. ברכוז: "תחום הדטה ביצרניות רכב היה בלאגן אחד גדול. ככל שהתפתח תחום הרכב המקושר היה ברור שצריך לשנות גישה באשר לאופן שבו מנהלים דטה ומה עושים איתו", אמר ל-Techtime ברכוז, שהוא בעל דוקטורט במתמטיקה יישומית מאוניברסיטת קורנל.

במהלך הקדנציה שלו בפורד, ברכוז היה אחראי, במסגרת שורה של תפקידי ניהול גלובליים, על בניית כל תשתית הנתונים של יצרנית הרכב: הנתונים הארגונים והנתונים שמייצרים וצורכים הנהגים. הוא היה אחראי על גיבוש האופן שבו אוספים ומטייבים נתונים, ומפיקים אנליטיקה ומונטיזציה. לאחר מכן חצה את הכביש ליצרנית רכב אחרת בדטרויט, ג'נרל מוטורס (GM), והוביל בה תהליכים דומים בין השנים 2016 ו-2018.

השידוך עם קוגנטה התרחש דרך התחנה השלישית בקריירה של ברכוז, יצרנית המערכות לרכב (Tier-1) הגרמנית ZF, שבה ניהל אקסלרטור שקידם שיתופי פעולה והקים סטארט-אפים. בין קוגנטה ל-ZF יש שיתוף פעולה כבר מספר שנים. "אל קוגנטה התוודעתי דרך חברת סטארט-אפ שפיתחה טכנולוגיה בתחום ה-ADAS ועבדה עם קוגנטה. שיתוף הפעולה הזה הציף את הנושא של איך מורידים את עלויות האימות של מערכות ADAS", אמר.

הדרך אל האוטונומיות רצופה קילומטראז' אינסופי

בראשיתו של המסע הטכנולוגי אל עבר האוטונומיות, התבססו יצרניות הרכב שפיתחו מערכות נהיגה אוטונומית בעיקר על נסיעות שטח, שמטרתן היא לאמן את המערכות ולבדוק את מהימנותן בזיהוי הסביבה וקבלת החלטות. ואולם, בתעשיית הרכב הבינו עד מהרה כי האפקטיביות של נסיעות מבחן על הכביש הינה מוגבלת.

ברכוז: "נסיעות  שטח הן אופרציה יקרה, וכמו כן קשה 'לתפוס' בנסיעות אמת תרחישים נדירים. תעשיית הרכב מנסה לגבש את הדרך הנכונה והיעילה ביותר לביצוע אימות של מערכות נהיגה. ככל שרמת האוטונומיה עולה, כך היקף הוואלידציה גדל, ובאופן לא ליניארי, שהרי ככל שהרכב אחראי על יותר היבטים בנהיגה יש לבדוק הרבה מקרים ואתה צריך להגדיל את היקף הכיסוי."

כיום, המשקל בתהליך הפיתוח והבדיקה של מערכות נהיגה עובר מנסיעות מבחן לשימוש בסימולטורים. הסימולטור של קוגנטה מייצר סביבה וירטואלית המדמה לפרטי פרטים את המציאות על הכביש, ממפת הרחובות המדויקת והתנהגות כלי הרכב והנהגים, ועד לפרטים קטנים ובלתי צפויים כמו פגמים בכביש, פחי זבל, שלטים, עצים וגם חתול שמתפרץ אל הכביש שלא בטובתו. הסימולטור של קוגנטה מאפשר לייצר באופן שיטתי מקבצים של תרחישי נהיגה שיבדקו כיצד מתפקדים חיישני הרכב ויחידות המחשוב בכל הסיטואציות שהם עשויים לפגוש בג’ונגל שנקרא “הכביש”.

מחברת סימולציה לחברת דאטה

ואולם, אף כי שימוש בסימולטור מאיץ משמעותית תהליכי פיתוח ובדיקה, לא ניתן לבסס לחלוטין אימות של מערכת בטיחות על סימולטור בלבד, וזאת מאחר שסימולציה היא בסופו של דבר רק "קירוב" של המציאות.

ד"ר גל ברכוז

לדברי ברכוז, קוגנטה מגבשת כעת אסטרטגיה שבה הסימולטור הוא רק עוד כלי באקוסיסטם של תהליכים ופתרונות לאימות מערכות נהיגה. "הסימולטור הוא לא המרכז, הדטה הוא המרכז. בסופו של דבר, הסימולטור הוא כלי ליצירת דטה עבור פיתוח, אימון ואימות מערכות. קוגנטה רוצה למצב את עצמה כחברה דטה, בין אם זה דטה המיוצר בסימולטור בסביבה וירטואלית ובין אם מדובר במידע אמיתי מחיישנים ונסיעות מבחן. האלגוריתמים שלנו מאפשרים לקחת נתונים מנסיעות אמת ולשנות פרמטרים כמו זווית ראייה. אנחנו לוקחים את הדטה והופכים אותו למטא-דטה שניתן לייצר ממנו דטה נוסף."

ברכוז מסביר כי תהליכי הוולידציה כיום מאוד מבוזרים, ויש צורך בפלטפורמה שתרכז את כל התהליכים, בדומה לתחום ניהול חיי מוצר (PLM). "אנחנו עוברים להתמקד בפיתוח כלים ונכסים בתחום הדטה. יצרניות רכב מייצרות המון דטה בנסיעות מבחן אך אין להן מתודולוגיה שתאפשר להן להשתמש בדאטה גם כחלק מתהליכי פיתוח עתידיים. המטרה היא לספק פלטפורמה אחידה התומכת בנתוני סימולציה ובנתוני החיישנים, ובכל תהליכי העבודה שקשורים ביניהם. זה יאפשר להוריד את עלויות אימות המערכות ונסיעות המבחן.  השילוב הזה פותח עולם חדש לחלוטין".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות

פורסם בתגיות: גל ברכוז , קוגנטה