אימג'סאט מפתחת משפחה של לווייני צילום זעירים

15 אוגוסט, 2022

לווייני Knight ו-Runner החדשים יאפשרו להגדיר מודל עסקי רב-שכבתי המשלב שירותי לוויין ברזולוציה גבוהה מאוד (30 ס"מ) הניתנים באמצעות לווייני Eros של החברה, ביחד עם לוויינים קטנים שהלקוח רוכש בעצמו

בתמונה למעלה: הלוויין Runner (מימין) והלוויין החזק יותר, Knight

חברת אימג’סאט (ImageSat International – ISI) מאור יהודה מפתחת משפחה של לווייני צילום זעירים עבור יישומי מודיעין צבאי וביטחוני. הלוויין Knight נחשב לאחד מהלוויינים הצבאיים הזעירים הראשונים בתעשייה. הוא שוקל 180 ק"ג בלבד ומצלם רצועות סריקה ברוחב של 4 קילומטר וברזולציה של 50 ס"מ באור יום (אורך גל 400-670 ננומטר) ובלילה בתדרי SWIR (אורך גל 900-1700 ננומטר). הלוויין Runner הקטן יותר מבוסס על תכן מקורי של החברה, אולם נבנה על-ידי חברת Tyvak האמריקאית.

הוא מספק תמונות ברזולוציה של 70 ס"מ באורכי גל של 400-670 ננומטר. רצועת הסריקה שלו היא ברוחב של 5.6 ק"מ, והוא שוקל 86 ק"ג בלבד. במקביל לפיתוח הלוויינים, החברה פיתחה את מערכת השליטה ClearSky לניהול משימה רב-לוויינית בזמן אמת. המערכת מיועדת להפעיל את הלוויין Runner לאחר שיגורו, אולם תשווק גם כמוצר עצמאי המאפשר ללקוחות לשלוט גם בלוויינים אחרים. מעניין לציין שבמסגרת הזאת אחד משוקי היעד הוא של חברות סטארט-אפ המתכננות לשגר מערכי לוויינים.

קטגוריה חדשה בתחום הלוויינות

בין השאר, אימג'סאט מתכננת לספק שירותי לוויין "רב-שכבתיים": הם משלבים שירותי לוויין ברזולוציה גבוהה מאוד (30 ס"מ) הניתנים באמצעות לווייני Eros הגדולים שהחברה מפעילה, במקביל לאספקת פתרונות משלימים באמצעות לוויינים קטנים שהלקוח רוכש בעצמו. למרות שהפיתוח מתבצע בחברה תחת הכותרת New Space, היא מגדירה למעשה קטגוריה חדשה של פתרונות הנמצאת בתווך, בין לווייני הצילום המסורתיים הגדולים והיקרים, לבין ננו-לוויינים שהם קטנים מאוד זולים מאוד – ומזוהים בדרך-כלל עם מגמת New Space – אולם הם בעלי ביצועים נחותים בהרבה.

צ'ילה ממתינה ל-Runner

הפיתוח של הלוויין Runner הושלם וכבר יש לו לקוח ראשון: הסכם בהיקף כולל של כ-110 מיליון דולר שנחתם עם צבא צ'ילה בחודש מאי 2021, כלל הקמת תשתית מודיעין חזותי לווייני עבור צ'ילה, שבמסגרתה יקבל חיל האוויר של צ'ילה גם את הלוויין Runner. אלא שבינתיים נדחה שיגורו לחלל מסוף 2022 לתחילת 2023. החברה לא מדווחת מדוע חל עיכוב בשיגור. אולם ראוי לציין שגם שיגורו של לוויין הצילום הגדול של החברה, Eros C3 המיוצר בתעשייה האווירית, נדחה מסוף 2022 אל תחילת 2023.

בשבועות האחרונות נמצאת חברת SpaceX, קבלנית השיגור המרכזית של אימג'סאט, תחת לחץ גבוה לבצע שיגורים רבים שבמקור תוכננו להתבצע מרוסיה, אולם כיום לא ניתן לבצע אותם בגלל העיצומים שהוטלו על רוסיה בעקבות פלישתה לאוקראינה. חברת אימג'סאט נמצאת בשליטת קרן פימי, ונסחרת בבורסה בתל אביב החל מפברואר 2022, בשווי של כ-1.1 מיליארד שקל. במחצית הראשונה של 2022 הסתכמו מכירותיה בכ-17.5 מיליון דולר בהשוואה לכ-15.8 מיליון דולר אשתקד. יחד עם זאת, ברבעון השני ירדו מכירותיה לכ-6.4 מיליון דולר (בהשוואה ל-9.2 מיליון דולר אשתקד).

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , חלל , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית