דו"ח SNPI: ירידה מדאיגה במספר חברות הסטארט-אפ בישראל

27 אוקטובר, 2022

בשנים האחרונות מתחוללת ירידה של 11.3% בשנה במספר חברות הסטארט-אפ הטכנולוגיות. אחד מהגורמים המרכזיים: תחרות על עובדים מול מרכזי הפיתוח הזרים. "ההייטק הישראלי הגיע לשולי סיכון בעייתיים"

בתמונה למעלה: ירידה עקבית ומתמשכת במספר החברות הטכנולוגיות החדשות המוקמות מדי שנה בישראל. מקור: SNPI

דו"ח חדש של מכון המחקר והמדיניות SNPI הפועל במסגרת Start-Up Nation Central מצביע על החמרת הירידה במספר חברות הסטארט-אפ החדשות המוקמות בישראל. בשנת 2021, הוקמו רק 566 חברות סטארט-אפ, בהשוואה ל-1,035 חברות בשנת 2016. להערכת המכון, מגמת הירידה מורגשת בעקביות החל משנת 2017 אולם בשנה האחרונה היא מראה סימני החמרה. בסך הכל, קצב הירידה הממוצע בשנים 2017-2021 הוא כ-11.3% בשנה.

החוקרים ניסו להבין מה עומד מאחורי המגמה הזאת. אחת מההשערות היתה שקיימת הטיית גודל הנובעת מהתפתחויות טכנולוגיות, ולכן חברות הסטארט-אפ החדשות גדולות יותר מאשר קודמותיהן. מתברר שלאחר שנת העבודה הראשונה, מספר העובדים בחברות שהוקמו בשנים 2021-2020 הוא גדול ב-27% ממספר העובדים בחברות שהוקמו ב-2014 (כלומר מספר עובדיהן ב-2015). יחד עם זאת, ההסבר הזה הוא חלקי בלבד, מכיוון שבסך הכל קיימת ירידה כוללת של כ-30% במספר העובדים בחברות סטארט-אפ.

היעלמות הסטארט-אפים הוא "נזק שקט"

חברת המחקר מצאה התאמה גבוהה מאוד בין הירידה במספר חברות הסטארט-אפ החדשות, לבין נתוני הלמ"ס של עלייה הדרגתית במשכורות של העובדים במרכזי הפיתוח של החברות הבינלאומיות בישראל. המסקנה היא שהתחרות הגוברת של מרכזי הפיתוח הזרים על כוח האדם המוגבל בישראל, קשורה לירידה במספר היזמויות הטכנולוגיות. ראוי לציין שישראל איננה בודדה במערכה: תופעה דומה מאפיינת את מרכזי ההייטק הגדולים גם בלונדון ובעמק הסיליקון בארה"ב.

המכון ממליץ לממשלה לבצע שינוי מהיר במדיניות על מנת לבלום את התופעה ולעודד הצמחת חברות חדשות. "ירידה של כ-45% במספר חברות הסטארט-אפ בין השנים 2016-2021 מכניסה את ההייטק הישראלי לשולי סיכון בעייתיים. התרחבות המגמה לסקטורים רבים מעידה על ירידה רוחבית ביזמות טכנולוגית בישראל. הירידה הזו 'עוברת בשקט' משום שהאימפקט הכלכלי של סטארט-אפים הוא נמוך יחסית בטווח הקצר: הם לא מעסיקים עובדים רבים, ובדרך-כלל הם נמצאים לפני שלב המכירות ולכן לא משלמים הרבה מיסים. עם זאת, הסטארט-אפים הם הבסיס של ההייטק הישראלי והזרעים שמהם יצמחו החברות בשנים הקרובות".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חברות סטראט-אפ , חדשות , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: יזמות , סטארט-אפ