האם תאומים דיגיטליים באמת מניבים החזר על ההשקעה הגדולה?

13 פברואר, 2023

התועלות של תאום דיגיטלי (Digital Twin) בניהול המוצר או התהליך הן עצומות, אולם חשוב לזכור שמדובר בתהליך מורכב הדורש תשתית מידע יעילה לצורך בניית הייצוג הדיגיטלי

מאת: אדם אייזנברג, דירקטור מכירות אזורי, PTC

האם כדאי לחברה תעשייתית להשקיע בבניית תאום דיגיטלי (Digital Twin) של המוצר או תהליך הייצור שלה? הדילמה אינה קלה, מכיוון שברוב המקרים מדובר בתהליך יקר מאוד. בניית העתק דיגיטלי של אובייקט ממשי מורכב יכולה להיות תהליך יקר מאוד. לעתים הוא דורש השקעה של יותר ממיליון דולר ליישום. בחלק מהמקרים גם הרבה יותר מכך.

מהו תאום דיגיטלי?

אנחנו מגדירים תאום דיגיטלי כייצוג וירטואלי של מוצר פיזי, תהליך, אדם או מקום ("תאום מרחבי"), שיכול לספק שיקוף והערכה של מקבילו הפיזי. היבטי ה"השיקוף וההערכה" הללו הם בעל חשיבות מכרעת, מכיוון שהם הגורם המבדיל בין תאום דיגיטלי לסימולציה המשקפת את הפיזי בדיוק בנקודה אחת בזמן. תאומים דיגיטליים הם חילופי מידע מתמשכים בין המציאות לעולם הווירטואלי, בעוד שסימולציות שואבות מידע רק מנקודת הזמן הקשורה לייצוג הפיזי, ללא משוב אמיתי מהמידע.

חשוב לציין: למרות שתאומים דיגיטליים רבים משתמשים בייצוג חזותי תלתמימדי מסוג כלשהו, הדבר אינו חיוני. מה שחיוני הם הנתונים, וארגונים רבים בוחרים להמחיש את הנתונים הללו באמצעות מודל דוממדי או תלתממדי מסוג כלשהו הן על גבי מסכי מחשב והן באמצעות מציאות רבודה (AR). אך למען האמת, אין צורך בזה.

עלויות ההשקעה בתאומים דיגיטליים

הטמעת תאומים דיגיטליים אינה פשוטה כמו רכישה והתקנת תוכנה. בין השאר, מכיוון שלמרות שתאומים דיגיטליים הם מוצרים, יש להתייחס אליהם כאל מערכות בסביבות טכנולוגיות, שכן כל תאום דיגיטלי נדרש לרכיבים פיזיים ורכיבים וירטואליים הפועלים יחדיו. אבל לא כל הסביבות הטכנולוגיות תקינות, וסביבות בעייתיות אינן מתפקדות כמו מקבילותיהן הפחות בעייתיות.

לדוגמה, המפתח לפרוייקט תאומים דיגיטליים מוצלח הוא נתונים, במיוחד נתונים ברורים וזמיניםלפני שבונים מגדל יש צורך בבסיס חזק, ומידע הוא הבסיס ליוזמות טרנספורמציה דיגיטלית, בהן פרוייקט תאומים דיגיטליים. על-כן, לפני שחברות מחליטות על אימוצה של תוכנית תאומים דיגיטליים, עליהן לשאול את עצמן תחילה "עד כמה הנתונים שלי זמינים?". אם יש צורך במומחה אנושי רק כדי למיין בין מידע ברקיימא למידע משוכפל על בסיס קבוע זהו דגל אדום המאותת לנו שנדרשת עוד עבודה רבה.

ההשפעה העסקית של תאום דיגיטלי

המציאות מראה שכאשר מבצעים הטמעה מוצלחת של תאומים דיגיטליים, מתגלות תועלות נוספותרבים מציינים את היכולת לחזות מראש את צורכי התחזוקה כשיפור מרכזי המתקבל מתאום דיגיטלי. היכולת לתקן ציוד לפני שהוא הופך לתקול חיונית ליעילות ולהכנסות, ותאומים דיגיטליים מספקים את הידע הזה ברמות חסרות תקדיםאולם התקנת תאומים דיגיטליים אינה מוגבלת לבניית "כפתור תחזוקה חזויה". הם מנטרלים אי-ודאות בתפעול, ולמעשה מזקקים את הגנרי לספציפי.

תאומים דיגיטליים משפרים את התחזוקה ואת ניהול מחזור החיים של השירות, אך גם תורמים בתחומים דוגמת הכשרה והכרת מוצרים חדשים. הם מספקים תובנות לגבי ניהול מחזור חיי המוצר וניהול התפעול באופן כללי. הם גם יכולים לקדם הקצאת משאבים טובה יותר (אנשים ומכונות), ולהפחית את הפסולת שנוצרה בטעות מעבודה לא מושלמת

כאמור, תאומים דיגיטליים אינם זולים אבל כדאי להבין שהם מסייעים לפתור ישירות אתגרים ארגוניים מרכזיים כגון תחזוקה והפחתת זמני השבתה, ולתת מענה לשורה של בעיות אחרות. ייתכן שלארגונים תעשייתיים יש צורך גדול יותר בתאומים דיגיטליים, במיוחד כאשר מדובר בגוף הפרוס על-פני אתרים רבים, עם חטיבות רבות ועם עשרות, מאות ואלפי עובדיםבשורה התחתונה, תאומים דיגיטליים מספקים נקודת מוצא לתהליך שיפור בכל הרמות. זהו הכוח העיקרי שלהם.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: ביג דאטה , חדשות , טכנולוגיות מידע , תעשייה וניהול