האם הודח מנכ"ל ננו דיימנשן? תלוי את מי שואלים

21 מרץ, 2023

קרן מרצ'ינסון טוענת שאסיפת בעלי המניות הדיחה את המנכ"ל יואב שטרן. ננו דיימנשן טוענת שהאסיפה בלתי חוקית. המאבק מתנהל במקביל גם בבית המשפט. לא ברור כיצד הוא ישפיע על נסיון ההשתלטות על סטרטסיס

בתמונה למעלה: מנכ"ל ננו דיימנשן יואב שטרן

קרן Murchinson הקנדית דיווחה אתמול (ב') שהאסיפה המיוחדת של בעלי המניות של חברת ננו-דיימנשן (Nano Dimension) אישרה ברוב של 92% את ההצעה להדיח את יו"ר ומנכ"ל החברה, יואב שטרן, על רקע התנהלות מעוררת מחלוקת. הקרן מסרה שהיא בעלת המניות הגדולה ביותר בננו-דיימנשן עם אחזקות של כ-5.5% מהון החברה. לצד שטרן, נמסר שהודחו אתמול עוד שלושה דירקטורים ממועצת המנהלים: עודד גרה, יגאל רותם ויואב ניסן-כהן, הנחשבים מקורבים למנכ"ל. במקומם מונו שני דירקטורים מטעם קרן מרצ'ינסון: קנת' טאוב וג'ושוע רוזנצווייג.

ננו-דיימנשן: האסיפה בלתי חוקית

ננו-דיימנשן מיהרה לדחות בתוקף את ההודעה מטעם מרצ'ינסון. בהודעה שפרסמה אחר-הצהריים, הצהירה ננו-דיימנשן שהיא כופרת בעצם חוקיות האסיפה ובתקפות ההחלטות שלכאורה התקבלו בה. היא קראה לבעלי המניות להתעלם מההצהרות של מרצ'ינסון. ננו-דיימנשן הגישה תביעה בבית משפט מחוזי בישראל ומבקשת ממנו לקבוע שהחלטת בעלי המניות אינה חוקית, שצריך לבטל אותה ולשלם לחברה פיצויים בגובה של 10 מיליון דולר. בתגובה הודיעה מרצ'ינסון שאין בסיס לתביעה והיא תגן על ההחלטה.

לדברי ננו-דיימנשן, כינוס האסיפה המיוחדת נעשה שלא כדין ובניגוד לדרישות החוק. מרצ'ינסון כינסה את האסיפה המיוחדת מתוקף העובדה כי היא, לטענתה, מחזיקה ביותר מ-5% ממניות החברה. ואולם, החוק קובע כי כדי להכריז על כינוס אסיפה מיוחדת, מחזיקת המניות צריכה להציג את האסמכתאות בדבר מעמדה כבעלי מניות והיקף אחזקותיה. בננו-דיימנשן טוענים כי מרצ'ינסון בחרה, חרף בקשת הדירקטוריון, שלא להציג את האישורים הנדרשים קודם לכינוס האסיפה.

הסוגייה המסובכת של תעודות ADS

כמו כן, יש לזכור כי מניותיה של ננו-דיימנשן נסחרות בנסד"ק במסגרת תעודות ADS. הסכם התנאים שבבסיס התעודות הללו קובע כי מחזיקי תעודות ADS לא ייחשבו לבעלי מניות בכל הנוגע לזכויות ולחובות, וכי לא מוקנית להם הזכות להכריז על כינוס אסיפה שלא מן המניין. למעשה, עניין זה מתברר בימים אלה בבית משפט בישראל. לדברי ננו-דיימנשן, מרצ'ינסון בחרה שלא להמתין להכרעת בית המשפט בנוגע למעמדה כבעלת מניות וזכאותה לכנס אסיפה – החלטה שאמורה להתקבל בעוד מספר חודשים – ותחת זאת כינסה אסיפה שלא בסמכות ובחוסר תום לב.

בהצהרתה היום, טוענת ננו דיימנשן: "מתחילת הדרך ביססה מרצ'ינסון את הקמפיין שלה על טענות שקריות ומידע מטעה ופעולות שלא בתום לב. ההצהרה אתמול היא ניסיון נוסף להוליך שולל את בעלי המניות בהכריזה על ניצחון באסיפה שכונסה ללא סמכות, ועל-כן אין לה תוקף". עוד הוסיפה ננו-דיימנשן, שאם מוציאים מהשקלול את הצבעותיהן של קרנות מרצ'ינסון ו-Anson (שלטענתה משתפת פעולה עם מרצ'ינסון ), הרי שבאסיפה אמש השתתפו רק 13% מבעלי המניות, ומתוכם כ-90% הצביעו נגד ההצעות.

מדפסת DragonFly של ננו דיימנשן לייצור מיידי של מעגלים מודפסים לתעשיית האלקטרוניקה
מדפסת DragonFly של ננו דיימנשן לייצור מיידי של מעגלים מודפסים לתעשיית האלקטרוניקה

הקדנציה הסוערת של שטרן

חברת ננו-דיימנשן הוקמה בשנת 2012 על בסיס פיתוח מדפסת לייצור מיידי של מעגלי PCB ורכיבים פאסיביים. שטרן מונה למנכ"ל החברה בחודש דצמבר 2019. תחת ניהולו הובילה החברה ב-2020 ובתחילת 2021 סדרה של גיוסי הון נרחבים בהיקף כולל של כ-1.5 מיליארד דולר. ההון נועד לממן מסע רכישות לצורך הגשמת חזון שאפתני שהיתווה שטרן: “מפעל ייצור דיגיטלי מבוזר”, המנוהל בענן על-ידי “מוח” מבוסס בינה מלאכותית, המאפשר לכל חברת אלקטרוניקה להדפיס מעגלים מודפסים לפי דרישה. שטרן אף המשיל את החזון של החברה למהפיכת הדפוס הדיגיטלי.

אולם הגשמת החזון נתקעה: לאחר השלמת גיוסי ההון הנרחבים, ביצעה ננו-דיימנשן רק 5 רכישות של חברות קטנות בשווי כולל של כ-160 מיליון דולר בלבד. במקביל, צנח מחיר המנייה של החברה משיא של 17 דולר ב-2021, לאזור של כ-2.5 דולר בלבד. הדבר יצר כעס רב בקרב בעלי המניות, שטענו שההנהלה אינה מנצלת ההון שגייסה כדי לקדם את החברה ולאושש את המניה. כיום היא נסחרת בנסד"ק בשווי שוק של כ-663 מיליון דולר – למרות שעדיין יש בקופתה קצת יותר ממיליארד דולר (נכון לספטמבר 2022).

נסיון השתלטות על סטרטסיס

באמצע 2022 הוביל שטרן מהלך שנוי במחלוקת: נסיון השתלטות עוינת על יצרנית מדפסות התלת-מימד הישראלית-אמריקאית סטרטסיס (Stratasys), אף שלא ברור כיצד משתלבת סטרטסיס בחזון של שטרן. באמצע 2022 ננו-דיימנשן רכשה בשוק החופשי יותר מ-12% ממניות סטרטסיס, והפכה לבעלת המניות הגדולה ביותר בחברה. בסוף יולי התכנס דירקטוריון סטרטסיס לדיון חירום ואישר קבלת פרוטוקול "גלולת רעל", המאפשר לדלל את מניות החברה באופן שנועד לנטרל השתלטות עוינת.

בתגובה לכך, הגישה ננו-דיימנשן בתחילת מרץ 2023 הצעה פורמלית לרכישת סטרטסיס תמורת 1.1 מיליארד דולר. המהלך הזה רק החריף את הביקורת על שטרן בקרב בעלי המניות של החברה, אשר לא השתכנעו בנחיצותו. נראה כי גורל העסקה יוכרע, בין היתר, לפי השתלשלות מאבקי השליטה בין הנהלת ננו-דיימנשן למרצ'ינסון.

עוד על המאבקים בננו דיימנשן:

המשקיעים הקטנים בננו דיימנשן דורשים מהחברה לבצע Buy Back

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: 3D-Printing , אנשים , חדשות , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: Nano Dimension , ננו-דיימנשן , סטרטסיס