"בזמן משבר ישראל צריכה לחזור לשורשים: דיפ-טק"

3 מאי, 2023

קרן קטליסט 4 גייסה 150 מיליון דולר והשקיעה ב-Nexar וב-Addionics. מנהלת שותפה, ליסיה בכר מנוח: "אסור שסטארט-אפים יעברו לחו"ל. חברות זרות מחפשות הזדמנות לרכוש טכנולוגיות ישראליות במחיר זול"

בתמונה למעלה: מנהלת שותפה בקטליסט, ליסיה בכר מנוח. צילום: Techtime

קרן קטליסט הכריזה על גיוס של 150 מיליון דולר עבור קרן ההשקעות החדשה שלה, קטליסט 4, אשר צפויה לסיים את המהלך בחודש יוני הקרוב ולגייס כ-100 מיליון דולרים נוספים. הקרן החדשה כבר הספיקה לבצע שלוש השקעות ראשונות: בחברות Nexar, Addionics וביצרנית התוספים הפרה-רפואיים CuraLife. קרן קטליסט מבצעת השקעות בחברות טכנולוגיות בוגרות (Private Equity) המנהלת כיום נכסים בהיקף של כ-450 מיליון דולר. היא הוקמה בשנת 1999 על-ידי אדי קוקרמן ויאיר שמיר, ומנוהלת על-ידם ועל-ידי בועז הראל וליסיה בכר מנוח.

קרן קטליסט 4 מתוכננת לפעול 8 שנים. מדיניות הקרן היא לבצע השקעות בהיקף של 10-15 מיליון דולר בחברות הפורטפוליו והשתתפות בניהולן באמצעות נציגות בדירקטוריון. הקרן ביצעה מספר אקזיטים של חברות בעלות טכנולוגיה עמוקה (Deep Tech), דוגמת מובילאיי, Arbe, Satixfy ועוד. בראיון ל-Techtime שהתקיים במהלך כנס GoforIsrael שהתקיים היום (ד') בתל אביב, אמרה ליסיה בכר שהמיקוד של הקרן בטכנולוגיות עומק הוא קריטי במיוחד דווקא בימים אלה. בכר: "בזמן משבר צריך לחזור לשורשים, והשורשים של ההייטק הישראלי הם דיפ-טק".

ליסיה הצטרפה לקרן קטליסט לפני חמש שנים, לאחר שצברה נסיון רב בתעשייה. במקור היא ילידת טורקיה אשר למדה הנדסת מכונות באוניברסיטה הטכנולוגית של וינה ועבדה כמהנדסת רכב בחברת ב.מ.וו. לפני כ-12 שנים היא עלתה לישראל ואז גם הכירה את המגזר הפיננסי אשר עומד מאחורי החברות הטכנולוגיות. לדבריה, "החודשים הקרובים צפויים להיות קשים מכיוון שהתעשייה מתמודדת גם עם משבר גלובלי וגם עם משבר פנימי בישראל".

בזמן משבר, החברות זרות מחפשות מציאות בישראל

"אנחנו צופים שב-18 החודשים הקרובים נראה הרבה מאוד מיזוגים ורכישות. חלקן בישראל מכיוון שתקופות משבר דוחפות חברות להגדיל את הפורטפוליו הטכנולוגי שלהן באמצעות מיזוגים. אבל במקביל, חברות זרות רבות בוחנות כיום חברות ישראליות, מכיוון שהמשבר הזה מספק להן הזדמנות לרכוש חברות עם טכנולוגיה מאוד טובה ועם צוותי ניהול מצויינים – במחיר מאוד זול. החוזק של קטליסט הוא דיפ-טק. כל החברות שבהן השקענו בשנים האחרונות היו חברות בעלות טכנולוגיה עמוקה מאוד. כיום צריך לעשות הכל כדי שחברות הסטארט-אפ לא ייצאו לחו"ל, מכיוון שכאשר הזמנים ישתפרו – החברות האלו ישגשגו".

לדבריה, ההשקעות האחרונות של הקרן ממחישות את הרעיון הזה: "חברת Addionics פיתחה אלקטרודות תלת מימדיות המשפרות את ביצועי הסוללות. זוהי טכנולוגיה מפתיעה מפני שכל החברות בתחום מתמקדות בתחום המבנה הכימי של האלקטרודות ולא במבנה הפיסי שלהן. התוצאה היא שהיא תוכל לייצר ולספק אלקטרודות לכל יצרניות הסוללות, בלא קשר לעקרון הכימי שלהן". גם חברת Nexar מגיעה לשוק עם טכנולוגיה יוצאת דופן: היא פיתחה מצלמות רכב מצויידות ב-GPS ומקושרות אל הסמארטפון באמצעות אפליקציה. "היא מאפשרת להקליט את התמונות, לספק תובנות למשתמשים ולגופים כמו חברות ביטוח, לייצר מפות דרכים בזמן אמת ולייצר מיליוני סימולציות עבור רכב אוטונומי".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: הון סיכון , משבר משטרי , קטליסט